شناسهٔ خبر: 71158 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سمنان:

سامانه‌های هوشمند نقش مهمی در شناسایی وسایط نقلیه متخلف ایفا می‌کنند

دوربین احسان منصورکیایی از نصب و راه اندازی سامانه های توزین در حال حرکت در محورهای مواصلاتی استان جهت شناسایی وسایل نقلیه سنگین متخلف خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان، احسان منصورکیایی با اشاره به اینکه راه یکی از سرمایه های ملی و بهترین عامل توسعه اجتماعی و اقتصادی یک کشور می باشد، اظهار داشت: در دنیای امروز استفاده از فناوری های نوین و نصب تجهیزات پیشرفته در راهها، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. سیستمهای حمل و نقل هوشمند قادرند ارتباط موثری بین انسان، وسیله نقلیه و جاده ایجاد نماید.

وی با اشاره به فواید سیستم های هوشمند حمل و نقل جاده ای افزود : اگر رانندگان احساس کنند به صورت مداوم در دید هستند و کنترل می شوند، دقت بیشتری خواهند داشت و این مهم به ایجاد فضای مراقبت جاده ای در کشور می انجامد.

کیایی ادامه داد : انضباط در عبور و مرور و ایجاد نظم در جاده ها، کاهش استفاده از سوخت، کاهش آلودگی هوا و صرفه جویی در زمان به دلیل نظمی که در جاده ها ایجاد می شود بخش دیگری از فواید استفاده از سامانه های هوشمند می باشد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سمنان با اشاره به راه اندازی چهار سامانه توزین در حال حرکت در محور های مواصلاتی استان گفت : سامانه های هوشمند توزین در حال حرکت (WIM)  امروزه بعنوان یک تکنولوژی جدید در دنیا مطرح شده و دارای ویژگی ها و مزایای زیادی می باشد.  این سامانه ها قادر به تشخیص هوشمند اضافه تناژ  وسایل نقلیه سنگین در طول شبانه روز بوده و با ثبت مشخصات خودروهای سنگین و ارسال آن به پاسگاه پلیس راه زمینه را جهت توقف خودروهای متخلف و اعمال قانون فراهم می آورد و درنهایت، سبب  جلوگیری از آسیب به زیرساخت‌های جاده‌ای وهمچنین موجب کاهش سوانح رانندگی و افزایش ایمنی در جاده ها می شود.

منصورکیایی با اشاره به اینکه تخلفات وسایل نقلیه سنگین مانند اضافه تناژ علاوه بر ایجاد مشکلات ایمنی برای رانندگان و کاربران جاده ای، سبب تخریب راه‌ها و ابنیه موجود  و در نتیجه صرف هزینه های هنگفت جهت بهسازی محورهای مواصلاتی می گردد، افزود : جهت شناسایی وسایل نقلیه سنگین متخلف راه اندازی چهار سامانه توزین در حال حرکت در محور های مواصلاتی استان توسط  اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان درحال اجراست و آینده نزدیک به بهره برداری می رسند.

منصورکیایی با اشاره به اینکه سامانه های مرتبط با بارگیری و حمل و نقل جاده ای کالا نقش مهمی در جلوگیری از قاچاق کالا می تواند ایفا کنند به رانندگان توصیه کرد: با رعایت قوانین و مقررات حمل و نقل جاده ای از بروز حوادث و وقوع تخلفات جلوگیری کنند.