شناسهٔ خبر: 71176 - سرویس مسکن و شهرسازی

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید:

شکل‌گیری سرمایه اجتماعی در گرو ایجاد فضاهای شهری است

زهره داوود پور زهره داوودپور، تولید فضا و مکان‌های اجتماع‌محور را باعث تکامل جسم و روح شهر خواند و گفت: این مسئله هم‌اکنون در دستور کار شهرهای جدید قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، زهره داودپور، عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید مسائل اجتماعی و شهروندی را یکی از مهم‌ترین بحث‌های مورد توجه و در دستور کار شهرهای جدید دانست و گفت: قطعا شهرها یک موجود زنده هستند که کالبد آن به عنوان جسم و شهروندانش روح آن محسوب می شوند.
داودپور در ادامه با بیان اینکه بدون شک زیبایی شهرها بدون روح نمایان نخواهد شد گفت: تولید فضاهای شهری در زمان احداث شهرها امری اجتناب ناپذیر است چراکه وجود همچین مکان‌هایی با هدف تجمع شهروندان و ایجاد یک جامعه شهری از هر لحاظ قابل اهمیت است.
وی مراکز محله در شهرهای جدید را یکی از همین فضاها قلمداد کرد و افزود: طبق دستور کار فعلی شرکت عمران شهرهای جدید این مراکز دارای مدرسه، واحدهای تجاری، فضای سبز و زمین بازی کودکان بوده و می توانند به عنوان مکانی برای معاشرت و گفتگو در شهرها ایفای نقش کرده و باعث شکل گیری سرمایه اجتماعی و بروز اتفاقات محلی شوند.
عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید، استمرار اتفاقات و رویدادهای شهری را اقدام بسیار موثری در شکل‌گیری اجتماع های شهری دانست و اضافه کرد: ساکنان شهرهای جدید از مناطق مختلفی به این محیط سرریز شده اند که بدون شکر حضور در فضاهای شهری و گفتگو باعث می شود تا حرف مشترکی با یکدیگر پیدا کرده و با توجه به ویژگی هایی چون جوانی و تحصیلات عالیه، مطالبه بیشتری نیز از مسئولان داشته باشند.
داودپور در ادامه این مسئله را نکته ای در تسریع پیشرفت و ارتقای شهری در شهرهای جدید اعلام کرد و افزود: یکی از مهمترین تفاوت های موجود بین شهرهای جدید و سکونتگاه‌های خودرو همین مطالبات خاص و ویژه است که بدون شک باعث پیشرفت زودهنگام این مناطق خواهد شد.
این مقام مسئول ادامه داد: به عنوان مثال شهر جدید بینالود با وجود آنکه از جمعیت شهری کمتری نسبت به شهر جدید گلبهار برخوردار است ولی دارای فضاهای شهری بسیار خوبی چون مکان های ورزشی و فرهنگی بوده و جمعیت بانوان آن نیز بسیار خوش فکر و دارای ایده های جالبی هستند، مسئله ای که نشان دهنده برنامه ریزی خوب این شهر جدید در طراحی کالبد بوده و تبلیغی برای جذب جمعیت بیشتر در این منطقه به شمار می رود.
وی در پایان مواردی چون جشنواره صنایع دستی، مهارت آموزی بانوان در زمینه های گوناگون، برگزاری مسابقات مختلف و تشکیل گروه های ورزشی را نمونه ای از رویدادها و اقدامات فرهنگی – اجتماعی به ویژه در حوزه بانوان در شهرهای جدید اعلام کرد و افزود: قطعا تولید فضا و مکان های اجتماع محور باعث تکامل جسم و روح شهر شده و این مسئله نیز هم اکنون در دستور کار شهرهای جدید قرار گرفته است.