شناسهٔ خبر: 71177 - سرویس مسکن و شهرسازی

کتاب‌ " تهران و شهرهای جدیدش" منتشر شد

کتاب خوانش شهرهای جدید جلد اول مجموعه‌کتاب‌های خوانش شهرهای جدید با عنوان "تهران و شهرهای جدیدیش" منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کتاب خوانش شهرهای جدید ضمن واکاوی ماهیت شهرهای جدید و بررسی اقتصاد سیاسی این شهرها با نگاهی نوین به برنامه‌ریزی شهرهای جدید به نقش این شهرها در شکل‌گیری سکونتگاه‌های کلانشهر تهران وهمچنین موضوعاتی چون توفیق در استراتژی بازدارندگی در تاکتیک پرداخته و هم‌اکنون نیز در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

کتاب خوانش شهرهای جدید که به همت مجید منصور رضایی گردآوری و تدوین شده است، درحال حاضر با موضوعاتی چون واکاوی در ماهیت شهرهای جدید، اقتصاد سیاسی یا سیاست اقتصادی شهرهای جدید، یک مشاور و یک واقعیت به نام شهر جدید، دریچه های نو به امر برنامه ریزی در شهرهای جدید، جایگاه شهرهای جدید در حکمروایی سرزمینی، نقش شهرهای جدید در شکل گیری سکونتگاه های کلانشهر تهران، توفیق شهرهای جدید در استراتژی بازدارندگی در تاکتیک، از تهران مغرور تا تهران خسته، نقش و جایگاه شهرهای جدید در آینده نگاری طرح های فرادست و آمایش سرزمین و همچنین گزارش هایی از شهرهای جدید پردیس، اندیشه، پرند و هشتگرد چاپ و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: شماره یکم از کتاب خوانش شهرهای جدید به موضوع تهران و شهرهای جدیدش اختصاص دارد. تهران اگرچه خود در این شماره بهانه ای برای میل به ۴ شهر جدید واقع در مجموعه شهری تهران است، اما خود همزمان سوژه ای در فعلیت بخشی به موضوعات مورد تأمل به شمار می رود.

حالا قریب به ۳۰سال از شکل گیری هریک از این شهرها می گذرد. شهرهایی که هم اکنون در نقطه عطفی از زندگی خود و مردمانش قرار دارند. شهرهایی که هریک چون کودکی در دامان این مادر شهر شهرهای ایرانی حالا به شخصیت و ویژگی های منحصر بفردی دست یافته اند.

شهر جدید اندیشه آن کودک کنجکاو و مقلدی را می ماند که امید دارد تا در بزرگسالی جا پای تهران بگذارد. شهر جدید پردیس اما شبیه کودکی زیرک و باهوش است که می داند از دل برود/ هرآنکه از دیده رود، از این رو سخت کوشانه بر روی پنجه های پایش خود را کش می دهد تا از پس تمام تپه ها، تونل ها، پل ها و راه ها هر روزه خود را مقابل دیدگان تهران قرار دهد.

شهر جدید پرند شبیه کودکی مهرطلب است که در هرلحظه گوش بزنگ اوامر تهران است و شهر جدید هشتگرد آن کودک خوش خیال و صبوری را می ماند که هر روز لباس های میهمانی اش را به تن می کند، پشت پنجره می نشیند و چشم به راه می دوزد تا شاید تهران با کلی خوشی، سوار بر قطار از راه برسد.