شناسهٔ خبر: 71234 - سرویس استان‌ها

فرمانده پلیس راه کشور:

ایمنی حمل و نقل دغدغه رهبری و همه مسئولان نظام است

تردد چهارمین جلسه کمیسیون مدیریت اجرایی ایمنی حمل و نقل استان لرستان در سال۹۸ با حضور فرمانده پلیس راه کشور و مسئول دبیرخانه کمیسیون ایمنی راه‌های سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان لرستان، در ابتدا میثم قدمی معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان به عنوان دبیر جلسه ضمن تبریک اعیاد سعید قربان و غدیرخم، از حضور فرمانده پلیس راه کشور و نمایندگان سازمان راهداری در این جلسه قدردانی و به بیان دستورکارهای مطرح شده پرداخت و گفت: تحلیل آمار تصادفات  استان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، تصادفات ۳۰ کیلومتری ورودی شهرها و طرح ساماندهی حمل و نقل زائران اربعین حسینی از موضوعات مورد بحث در این جلسه خواهد بود.

سردار سید تیمور حسینی فرمانده پلیس راه کشور در سخنانی با اشاره به حوادث و خسارات ناشی از سیل در لرستان گفت: باید با توان، درایت و مدیریت قوی و با هماهنگی همه دستگاه‌های ذیربط این خسارات را جبران و سوانح ناشی از آن را به حداقل رساند.

وی با تاکید بر ضرورت اصلاح ساختارها و روش های پیشگیری از وقوع سوانح و برخورد با متخلفان گفت: در سیاست های اجرایی مقرراتی کشور ما مهندسی ترافیک، آموزش و رفتارسازی رانندگی ایرادات جدی دارد.

حسینی با بیان اینکه افزایش ایمنی حمل و نقل دغدغه جدی رهبری و همه مسئولان است، گفت: امید است با تعامل همه جانبه در جهت ایجاد و بسترسازی مطلوب همه اسناد راهبردی در طراز خود ظاهر شویم.

در ادامه گودرز امیری سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان افزایش سوانح در سه ماهه اول را از امور بدیهی در پساسیل عنوان کرد و گفت: با بازسازی راهها و بازگشت به وضعیت قبلی روند افزایش تردد و کاهش تلفات را شاهد خواهیم بود.

وی پذیرفتن مشارکت استان در طرح هاب را مشروط به تامین اعتبارات از سوی سازمان راهداری دانست و گفت: برای ایجاد حداقل امکانات در استان تخصیص اعتبارات ضروری است.

امیری ضمن تاکید بر ضرورت مستندسازی شناسایی و حذف نقاط پرتصادف، خواستار تجهیز راهداری استان به ماشین آلات لازم جهت راهداری زمستانی شد.

وی افزود: درصورت عدم مساعدت سازمان راهداری در تجهیز و به روزرسانی ماشین آلات راهداری در فصل زمستان با مشکل مواجه خواهیم شد.

مهدی مخبر مسئول دبیرخانه کمیسیون ایمنی راه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز در این جلسه بر ضرورت فرهنگسازی و آموزش رانندگی ایمن با مشارکت آموزش و پرورش و صداوسیما تاکید کرد و افزود: شاخص تلفات رانندگی در ایران به ازای ۱۰۰هزار نفر جمعیت ۲۰.۹ است که در مقایسه با شاخص جهانی آن با ۱۸.۲ درصد وضعیت خوبی نداریم.

وی گفت: آمار تلفات انسانی استان لرستان در سال ۹۷ از روند کاهشی برخوردار بوده، در حالی که تلفات  کشور در این سال روند افزایشی داشته است اما در سه ماهه اول ۹۸ تلفات به دلیل تخریب راه‌های استان به میزان۵۹.۳ درصد افزایش نشان داده است.

مخبر با بیان ضرورت تدوین برنامه مدیریت جامع ایمنی، آسیب شناسی عوامل مهم در افزایش تلفات و راهکارهای کاهش سوانح تصریح کرد: بهره برداری از پروژه های روی زمین مانده چهارخطه و بزرگراهی استان می تواند در کاهش تصادفات رخ به رخ تاثیرگذار باشد.

صادقی نماینده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در بررسی طرح ساماندهی زائرین اربعین حسینی هم در این جلسه با تشریح نقش لرستان به عنوان هاب در طرح اربعین حسینی، راهکارهایی جهت مدیریت نقل و انتقال زائران اربعین حسینی ارائه نمود.

عارف امرایی جانشین مدیرکل و معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان هم در این جلسه گزارشی از وضعیت راهها، تردد جاده ای و تعداد سامانه های نظارت تصویری ارائه کرد و افزود: در سال جاری ۴۴سامانه هوشمند جاده ای به سامانه های موجود استان اضافه می شود و تعداد آن ها به۸۶ سامانه خواهد رسید.

وی گفت: در سه ماهه نخست امسال تلفات ناشی از تصادفات با ۵۱ درصد افزایش همراه بوده به طوری که از ۷۶ مورد در سه ماهه سال ۹۷ به ۱۱۵ نفر رسیده

است.

هم چنین سرهنگ مرتضی چغلوند رئیس پلیس راه استان هم با بیان اینکه راهداری و پلیس در روزهای سخت سیل خود را نشان دادند،خواستار اصلاح نقاط پرتصادف،به روزرسانی علائم ایمنی و روشنایی ها در استان شد.

افزایش سامانه های نظارت تصویری وپایش آنلاین جاده های استان، برخورد جدی با متجاوزان به حریم راهها،  به‌روزرسانی علائم ایمنی وخط کشی ها، ضرورت تسریع در انتخاب پیمانکار و اجرای پروژه پل کاکارضا،ایمن سازی و تامین روشنایی محورپلدختر، تسهیل در صدور مجوز مجتمع های خدماتی رفاهی و بازنگری درشناسایی و اولویت بندی نقاط پرتصادف ازمصوبات مورد تاکید دراین جلسه بود.

دراین جلسه نمایندگان سایر دستگاه های عضو کمیسیون و اصحاب رسانه نیز حضور داشتند.