شناسهٔ خبر: 71311 - سرویس استان‌ها

ثبت بیش از ۱۳ هزار تخلف رانندگی در محور‌های مواصلاتی استان اردبیل

دوربین رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل از ثبت بیش از ۱۳ هزار تخلف رانندگی در محور‌های مواصلاتی استان اردبیل خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل، علی سلطانی با اشاره اینکه تخلفات رانندگی توسط ۲۷ سامانه هوشمند ثبت تخلف احصا می‌شود گفت: درچهارماه نخست امسال ۱۳ هزار و ۱۷۲ مورد محاسبه شده و از این تعداد ۹ هزارو ۹۰۲ مورد به پلیس راه جهت اعمال قانون ارسال شده است.

وی بیشترین تخلف سبقت غیرمجاز را مربوط به محورهای اردبیل آستارا و اردبیل مشکین شهر دانست وافزود: در چهارماه نخست امسال به ترتیب بیشترین تخلفات سرعت غیرمجاز با ۱۴۴ هزار مورد تخلف در محور مشکین شهر- اردبیل و ۱۲۳ هزار مورد در مسیر بران- سه راهی سربند در محور پارس آباد به ثبت رسیده است

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: در وضعیتی که میانگین سرعت ثبت شده در محورهای مواصلاتی استان اردبیــل ۷۰ کیلومتر بر ساعت است، میانگین تخلف سرعت غیرمجاز ثبت شده در دو محور یاد شده ۸۴ کیلومتر بر ساعت به ثبت رسیده است.

وی تصریح کرد: برای کاهش تصادفات درکنار عوامل بازدارنده،نهادینه کردن فرهنگ ایمنی در رانندگی و رعایت قوانین بسیار ضروری است.

سلطانی با بیان اینکه عامل اصلی تصادفات اخیر شمال استان سبقت غیرمجاز و تخطی از سرعت مطمئنه است تصریح کرد: با وجود افزایش تردد در جاده‌ها، ناهنجاری رفتاری برخی رانندگان متناسب با این وضعیت نیست و همین مسأله سبب شده است با وجود هزینه‌های زیاد در حوزه ایمنی و هوشمندسازی راه‌ها باز هم شاهد تصادفات مختلف باشیم.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل با بیان این‌که ایمنی راه‌ها به عنوان یک اصل مهم در حفظ جان و مال انسان‌ها همواره اهمیت دارد و سرلوحه اقدامات و برنامه‌های این اداره کل است افزود: در بررسی علل و عوامل تصادفات، بالاخص تصادفات اخیر در محورهای شمالی استان درصد بسیار بالایی ریشه در نقش عامل انسانی و تخلفات رانندگان دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به این‌که محور سه‌راهی مشکین شهر به پارس‌آباد جزء محورهای اصلی استان است و تردد در این محور به صورت دو طرفه صورت می‌پذیرد، طبق آیین‌نامه طرح هندسی راه‌های ایران حداکثر سرعت مجاز محور در روز ۹۵ و در شب ۸۵ کیلومتر در ساعت است.

سلطانی رعایت مشخصات فنی راه از قبیل شیب طولی، شیب عرضی، عرض راه و شعاع قوس در اکثر محورهای مواصلاتی استان را خاطرنشان کرد وگفت:هرگونه ساخت،توسعه و ارتقای مشخصات محور و تبدیل از راه اصلی به بزرگراه جزء وظایف اداره کل راه و شهرسازی استان است و اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان صرفاً وظیفه نگهداری راه را برعهده دارد.