شناسهٔ خبر: 71332 - سرویس مسکن و شهرسازی

تفاهم‌نامه سه‌جانبه طراحی و نظارت بر ساخت و سازهای روستایی بازنگری و اصلاح می‌شود

جلسه مشترک نظام مهندسی و بنیاد مسکن تفاهم‌نامه سه‌جانبه طراحی و نظارت بر ساخت و سازهای روستایی که بین وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در سال ۹۳ به امضا رسید، به منظور پرهیز از ایجاد نظام موازی در ساخت و ساز روستایی و اصلاح بخش‌هایی که مغایرت‌های احتمالی با قانون دارند، بازنگری می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسه مشترک نمایندگان وزارتخانه راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان در خصوص بازنگری تفاهم‌نامه سه‌جانبه طراحی و نظارت بر ساخت و ساز روستایی که  در سال ۹۳ به امضای سه نهاد فوق رسید در دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارتخانه و به پیشنهاد شورای مرکزی سازمان های نظام مهندسی ساختمان کشور برگزار شد.

اصلاح و بازنگری تفاهم‌نامه سه جانبه طراحی و نظارت بر ساخت و ساز روستایی با هدف پرهیز از ایجاد نظام موازی در بحث ساخت و ساز روستایی و همچنین اصلاح بخشی‌هایی از تفاهم نامه است که مغایرت احتمالی با قانون دارند.

بخشی از ویژگی‌های اصلاح و بازنگری تفاهم‌نامه طراحی و نظارت بر ساخت و ساز روستایی شامل استفاده از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای ارایه خدمات مهندسی بهتر ساخت و ساز روستایی، بررسی امکان استفاده از سامانه واحد کشوری خدمات مهندسی برای ساخت و ساز روستایی، بررسی امکان کنترل مضاعف نحوه انجام خدمات مهندسی در تمامی ساخت و سازهای روستایی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

از دیگر ویژگی‌های اصلاح و بازنگری طراحی و نظارت بر ساخت و ساز روستایی می‌توان به بررسی امکان کاهش هزینه ساخت و ساز در روستاها و عدم تحمیل هزینه اضافی به متقاضیان مشمول خدمات اشاره شده، اتخاذ تصمیم‌های مناسب در خصوص صدور شناسنامه فنی-ملکی ساختمان برای ساخت و سازهای روستایی، بررسی دوره‌های آموزشی موضوع تفاهم‌نامه، بازنگری و بررسی امکان صدور مجوز دفاتر طراحی ساخت و سازهای روستایی با رویکرد اشتغال‌آفرینی در روستاها، دهستان و بخش‌ها با رعایت ضوابط قانونی لازم، اشاره کرد.

گفتنی است اصلاح و بازنگری طراحی و نظارت بر ساخت و ساز روستایی در دفتر توسعه مهندسی ساختمان از دفاتر زیرمجموعه معاونت مسکن و ساختمان وزارتخانه راه و شهرسازی در دست بررسی است و به محض نهایی شدن جزئیات آن اعلام می‌شود.