شناسهٔ خبر: 71341 - سرویس جاده‌ای

رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی:

نقشه راه ایمنی راه‌های کشور در استان‌ها اجرا می‌شود/ ضرورت برنامه‌ریزی برای مدیریت ایمنی تردد زوار اربعین حسینی

نشست هم اندیشی با دبیران کمیسیون ایمنی راه‌های استان‌ها رضا نفیسی با بیان اینکه « نقشه راه‌ ایمنی راه‌های کشور باید در استان‌ها آغاز شود تا در پایان سال شاهد کاهش تلفات رانندگی در کشور باشیم» گفت: همچنین برنامه‌ریزی لازم برای مدیریت ایمنی و تردد برای حفظ سلامت عبور زائران از مسیرهای میزبان به ویژه جاده‌های منتج به مرزهای سه‌گانه مهران، شلمچه و چزابه در دستور کار دبیرخانه کمیسیون ایمنی راه‌‌های استان‌ها قرار گیرد.

به  گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی  نشست هم اندیشی مرکز تدوین مقررات ایمنی، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی با نمایندگان دبیرخانه‌های کمیسیون ایمنی راه‌های استان‌ها در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

رضا نفیسی رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی در ابتدای جلسه ضمن گرامیداشت سالروز بازگشت غرور آمیز آزادگان به میهن اسلامی بر تداوم و تحکیم ارتباط دبیرخانه کمیسیون‌های‌ ایمنی راه‌ استان‌ها با مرکز تاکید کرد و گفت: با توجه به کمبود منابع مالی حوزه ایمنی راه‌ها، تعامل، همکاری و با رویکرد انجام اقدامات کم هزینه و موثر به ویژه در حوزه‌های مهندسی ایمنی، اعمال مقررات و مدیریت تردد در دستور کار قرار گیرد.

نفیسی با اشاره به سهم چشمگیر حوادث رانندگی روزانه ناشی از سهل‌انگاری رانندگان گفت: به همین خاطر انتظار می‌رود هر استان تحلیلی از وضعیت آماری حوادث رانندگی حوزه خود در قالب گزارش تهیه کند تا طی جلسات مشترک مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی افزود: با توجه به حجم بالای داده‌های آماری برای برخورداری از یک تحلیل آماری صحیح باید یک مدل بهینه و بهبود یافته با چارچوب‌ مشخص تدوین شود. همچنین دبیرخانه‌ کمیسیون ایمنی راه‌ها در استان‌ها با استفاده از ظرفیت‌های موجود در هر استان و ارتباط با مسئولان استانی می‌توانند در زمینه آموزش، فرهنگسازی و اثر گذاری بر رفتار رانندگان نقش بسزایی ایفا کنند.

وی در ادامه به میزان قابل توجه تلفات رانندگی در حدفاصل ۳۰ کیلومتری شهرها اشاره کرد و گفت: در ۳۰ کیلومتری شهرها علاوه براینکه انواع ترددها انجام می‌شود، حجم تردد نیز بیشتر از سایر نقاط جاده است، از این رو نیاز به تدوین برنامه‌ریزی بهتر و افزایش تعامل، همچنین برگزاری جلسات کارشناسی با مسئولان استانی هستیم.

نفیسی بر تهیه گزارش ویژه تحلیل وضعیت تصادفات شدید تاکید کرد و گفت: «نقشه راه ایمنی راه‌های کشور» برای یک دوره پنج ساله شامل یک دوره سه ساله میان مدت و یک دوره پنج ساله بلند مدت از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ با چشم انداز تامین  حمل‌ونقل روان و ایمن  برای تمامی  کاربران و هدف کمی کاهش کشته ها  از ۱۷ هزار نفر به ۱۲ هزار نفر با اعتبار مورد نیاز ۲۴ هزار میلیارد تومان است تدوین شده است. حالا در نقطه‌ای قرار گرفته‌ایم که باید نقشه راه ایمنی راه‌های کشور در استان‌ها عملیاتی شود تا در پایان سال جاری شاهد کاهش تلفات و تصادفات رانندگی باشیم.

رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی در ادامه از ساخت نرم افزارجامع ثبت داده‌های اطلاعاتی حوادث رانندگی، بانک اطلاعاتی استان‌ها و ماموریت‌های جدید گشت‌های راهداری در زمینه ایمنی راه‌ها خبر داد.

وی با اشاره به پیش رو بودن ایام اربعین حسینی خاطرنشان کرد: با توجه به تسهیل شرایط سفر به عتبات عالیات در سال جاری پیش‌بینی می‌شود حجم سفرها در حد قابل توجه و چشم‌گیری افزایش یابد از این رو برنامه‌ریزی لازم برای مدیریت ایمنی و تردد برای حفظ سلامت عبور زائران از مسیرهای میزبان به ویژه جاده‌های منتج به مرزهای سه‌گانه مهران، شلمچه و چزابه در دستور کار دبیرخانه کمیسیون ایمنی راه‌ استان‌ها قرار گیرد.

نفیسی در ادامه خواستار برگزاری جلسات هم‌اندیشی با نمایندگان دبیرخانه‌های کمیسیون ایمنی راه‌های استان‌ها به صورت منطقه‌ای با هدف تسریع و تمرکز بر رفع مشکلات حوزه ایمنی استان‌ها شد و گفت: برای بهبود وضعیت ایمنی راه‌های کشور نیازمند همدلی  و هفکری و توجه به موارد ریز و جزئی از قبیل علائم و خطکشی هستیم.