شناسهٔ خبر: 71378 - سرویس هوایی

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران:

تلاش می‌کنیم پروازهای بیش‌تر را برای عبور از آسمان ایران در رقابت با کشورهای همسایه جذب کنیم / قرارداد خرید فلایت چک دوم منعقد شده است/ ارائه تخفیف برای ایرتاکسی‌ها و پروازهای آموزشی

سیاوش امیرمکری خوش خنده و خوش مشرب است و البته خوش سفر. با روی گشاده به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سر می‌زند تا با فرآیند اطلاع‌رسانی درباره حوزه‌ تحت مسئولیتش آشنا شود و البته چه فرصتی بهتر از این تا به برخی سوال‌ها درباره فرآیند اداره شرکت متبوعش پاسخ گوید. چند ماهی می‌شود که به سمت مدیرعامل و رییس هیات مدیره یکی از حساس‌ترین شرکت‌ها و مراکز دولتی ایران منصوب شده، هرچند شوخ طبع است، با جدیت به سوالات پاسخ می‌دهد؛ از تامین تجهیزات مورد نیاز عرصه‌های فرودگاهی و هوانوردی کشور در فرصت محدود پیش آمده پس از برجام می‌گوید و از برنامه‌ریزی شرکت متبوعش برای رقابتی کردن عبور از آسمان ایران. از خرید دومین فروند هواپیمای فلایت چک می‌گوید و از تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام فرودگاهی در کشور. آنچه در ادامه می‌خوانید، مشروح گفت‌وگوی خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با مرد شماره یک صنعت فرودگاهی کشور، سیاوش امیرمکری، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران است.

- اقای مهندس پروژه‌های زیادی در فرودگاه‌های کشور آغاز شده که تاکنون نیمه کاره باقی مانده‌اند. برنامه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران چه برنامه‌ای برای تکمیل این پروژه‌ها دارد؟

در خصوص پروژه های در حال اجرا از سنوات گذشته، سیاست هیات مدیره جدید و شرکت، تکمیل و اتمام پروژه هایی است که بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند. در واقع تکمیل این پروژه‌ها در اولویت یک قرار دارد. منابع مالی ما محدودیت دارد و علاوه بر پروژه های شروع شده، بر اساس نیازی که به در روز احساس می کنیم، ناچاریم برخی پروژه های نوسازی، بهساری و نامین تجهیزات را نیز بر اساس ضروریت های موجود آغاز کنیم. لذا ناچاریم پروژه‌ها را بر اساس اولویت دنبال کنیم.

در حال حاضر پروژه‌هایی با پیشرفت بالای ۵۰ درصد که از قبل شروع شده در اولویت یک شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران است. در مرحله بعد و در اولویت دوم تکمیل باقی پروژه‌ها در برنامه قرار دارد.

- آیا با توجه به محدودیت‌های اقتصادی کشور، شرکت فرودگاه‌ها می‌تواند بودجه لازم برای تکمیل پروژه‌های خود را تامین کند؟

از آنجا که شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران یک شرکت خودگردان و درآمد-هزینه است، بودجه سال ۹۸ شرکت با توجه به منابع پیش‌بینی شده و روند کسب  و وصول درآمد تنظیم شده است. پروژه‌هایی که برای سال جاری پیش‌بینی کردیم که در حدود ۵۷ پروژه است که در حوزه فرودگاهی و بهسازی و نوسازی فرودگاه‌ها اجرایی خواهد شد. بنابراین برای این پروژه‌ها بودجه لازم پیش‌بینی شده است.

- به تازگی تفاهم‌نامه‌ای برای فعال کردن هوانوردی عمومی در کشور میان مراجع مختلف به امضا رسیده است. آیا این تفاهم‌نامه می‌تواند دستاویزی برای افزایش درآمد‌های فرودگاهی باشد؟

در حال حاضر ۵۳ فرودگاه متعلق به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران است که با احتساب فرودگاه امام خمینی (ره)، ۵۴ فرودگاه در مالکیت وزارت راه و شهرسازی قرار دارد. در این فرودگاه‌ها حدود ۸۰ میلیون ظرفیت اعزام و پذیرش مسافر در سال وجود دارد. اما ظرفیت عملی مورد استفاده حدود ۶۰ درصد این ظرفیت است. یعنی در طول سال حدود ۶۰ درصد از این ظرفیت در فرودگاه های بین المللی، مرز هوایی و داخلی استفاده می‌شود. با فعال کردن هوانوردی عمومی در کشور می‌توان از این ظرفیت بلا استفاده، به صورت بهینه استفاده کرد.

- شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران چه نقشی در فعال سازی هوانوردی عمومی ایفا خواهد کرد؟

بخشی از فرودگاه‌های کشور که در گذشته ساخته شده‌اند و بنا به تشخیص و ضرورت زمان خود منابع دولتی برای ایجاد آن ها تخصیص داده شده، در حال حاضر از ظرفیت خالی قابل توجهی برخوردار هستند. از سوی دیگر یکی از نیازها و زیرساخت‌های اصلی برای فعالیت هوانوردی عمومی زیرساخت‌های فرودگاهی است.

ما با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری و مبادی ذی‌ربط در حوزه هوانوردی عمومی که در حال حاضر به طور مشخص مورد اقبال مسئولین نظام قرار گرفته است، آمادگی خود را برای در اختیار قراردادن زیرساخت‌های فرودگاهی چه در بحث پروازهای آموزشی و چه در بحث ایرتاکسی اعلام کرده‌ایم. به همین منظور در بخش آموزشی با اعمال تخفیفاتی در خصوص هزینه‌های فرودگاهی، شرایطی را فراهم می‌کنیم که موسسات آموزشی هوانوردی برای خدمات خود از این فرودگاه‌ها استفاده کنند.

- آیا تخفیف‌های شرکت فرودگاه‌ها شامل پروازهای ایرتاکسی نمی‌شود؟

در مورد بحث ایرتاکسی نیز وضع به همین منوال است. مصوبه‌ای که برای تخفیف گذراندیم، برای تایپ‌های خاصی از هواپیماها است که ایرتاکسی را نیز شامل می شود. ولی در نظر داریم در صورت نیاز برای پروازهای ایرتاکسی شرایط و امتیازات خاص و بیشتری را نیز فراهم کنیم تا هم این حوزه فعال شود، و هم حجم عملیات فرودگاه‌ها افزایش یابد.

- در دو سال اخیر شاهد کاهش عبور پروازهای عبوری از آسمان کشور بوده‌ایم. آیا این اتفاق متاثر از تحولات سیاسی و اقتصادی در کشور است؟

تعداد پروازهای عبوری از فضای کشور ما تنها از شرایط فضای ایران تاثیر نمی‌پذیرند و شرایط کشورهای همسایه هم تاثیر زیادی بر جذب پروازهای عبوری در ایران دارد. در سال‌های گذشته، اتفاقاتی که در منطقه رخ داده شرایطی را برای ارائه سرویس های هوانوردی در کشور ما رقم زده که شرایط خوبی بوده است. در این دوره عبور بیش از ۱۲۰۰ و حتی گاها ۱۴۰۰ پرواز در روز را نیز برای مدت‌های طولانی تجربه کردیم.

در سال گذشته و امسال، پروازهای عبوری از فضای کشور اندکی کاهش داشته است، چراکه مشکلات فضای کشورهای همسایه تا حدودی حل شده و پروازها به سمت آن فضاها هدایت می‌شوند. بنابراین آمار پروازهای عبوری از فراز کشور نسبت به دوره ناامنی کشورهای همسایه کاهش، اما نسبت به روند کلی پروازهای عبوری در آسمان ایران افزایش یافته است.

- هدف قرارگرفتن پهپاد آمریکایی در خلیج فارس و تحولات پس از آن، چه تاثیری بر تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران داشت؟

بعد از حمله به پهپاد آمریکایی، بعد از یک هفته که آمار پروازهای عبوری از آسمان کشور بین ۸۰ تا ۱۲۰ پرواز در روز کاهش داشت، به مرور این آمار به روند گذشته برگشته است و به زمان قبل از حمله نزدیک می‌شود. بنابراین روند پروازهای عبوری از فضای کشور روند با ثباتی است و منابع لازم برای اجرای پروژه ها و تامین تجهیزات هوانوردی کشور را تامین می‌کند.

- گفته می‌شود کشور عراق با ارائه تخفیف به شرکت‌های هواپیمایی، سهم ایران از بازار پروازهای عبوری را تصاحب کرده است. چه برنامه‌ای برای بازپس گیری این سهم وجود دارد؟

عراق از گذشته عدد ثابتی را از شرکت‌های هواپیمایی که از فضای آن کشور استفاده می‌کنند، دریافت می‌کرده و مبلغ دریافتی آنان تغییری نکرده و تخفیف جدیدی قائل نشده است. اما رقم دریافتی آنان در مقایسه با هزینه‌ها و عوارضی که ما بر اساس قانون از شرکت‌های هواپیمایی در فضای کشورمان دریافت می‌کنیم، عدد پایین‌تری است. به منظور ایجاد فضای مناسب‌تر و مطلوب‌تر برای جذب پروازهای بیشتر، نیاز به اصلاح آیین‌نامه اجرایی ماده ۶۳ قانون وصول درآمدهای دولت است. بنابراین پیشنهاد این اصلاحیه را تنظیم کردیم تا به هیات دولت ارسال شود، چراکه مرجع تصمیم گیرنده در این زمینه هیات وزیران است. این اقدام با این دید انجام شده که برای ایرلاین‌هایی که فضای کشور ما را انتخاب می‌کنند، از نظر اقتصادی جذابیت ایجاد کند.

- آیا به غیر از برنامه‌ریزی برای کاهش قیمت، اقدامات دیگری نیز برای افزایش پروازهای عبوری از فراز کشور انجام خواهد شد؟

در حال حاضر حدود ۱۱۴ راه هوایی در کشور وجود دارد که مسیر عبور هواپیما از کشور است و پروازهای داخلی و خارجی از این مسیرها عبور می‌کنند. برآورد شده که حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر طول این مسیرها است که ما برای هدایت پروازها از این مسیرها باید از تجهیزات ارتباطی، ناوبری و نظارتی استفاده کنیم.

اکنون یکی نیازهای مهمی که احساس می‌شود، تامین تجهیزات سیستم های هدایت پرواز در فرودگاه مهرآباد است. با نصب رادار کوشک بزم بخشی از این نیاز ایجاد شده و با پروژه های تکمیلی که باید اتفاق بیافتد، این نگرانی ما در بخش تامین تجهیزات در فرودگاه مهرآباد و مرکز کنترل فضای کشور مرتفع خواهد شد.

- به لزوم تجهیز کشور به تجهیزات ناوبری، نظارتی و ارتباطی اشاره کردید. آیا شرکت توانسته است پس از برجام، نیاز خود در این زمینه را تامین کند؟

بعد از برجام خوشبختانه شرایطی ایجاد شد که بتوانیم بخشی از نیازهای تجهیزات هوانوردی خود را که می‌بایست از منابع خارجی تهیه می شد، تامین کنیم.

در این دوره در خصوص خرید تجهیزات هوانوردی از جمله سیستم های نظارتی و راداری، دستگاه های کمک ناوبری ILS، DME و DVOR و سیستم‌های ایمنی نظیر Xray , gateway، خریدهای خوبی انجام شد.

رادار کوشک بزم که مدتی پیش افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید یکی از خریدهای پس از برجام است. در فرودگاه بندرعباس نیز یک سیستم راداری مشابه نصب شد و یک سیستم دیگر نیز در حال نصب در فرودگاه شیراز است. این اتفاقات در ایام برجام با پیگیری‌های انجام شده به ثمر رسیده و خوشبختانه تجهیزات خریداری شده به کشور وارد شده و در حال برنامه ریزی نصب و راه‌اندازی این تجهیزات هستیم.

به عنوان سوال آخر، آیا در این دوره توافقی برای خرید دومین فروند از هواپیماهای فلایت چک حاصل شده است؟

برای خرید دومین هواپیمای فلایت چک دوم قرارداد بسته شده و با شرکت طرف قرارداد مبادله شده است. این قرارداد شامل سه بخش خرید هواپیما، دستگاه FIS و قطعات یدکی هواپیما و تجهیزات می‌شود. اکنون تجهیزات FIS به کشور حمل شده، بخش عمده ای از قطعات یدکی نیز وارد شده است. اما شرکت فروشنده برای وارد کردن هواپیما با مشکل مواجه شده که در حال رایزنی برای رفع این مشکل هستیم تا بتوانیم دستگاه دوم را نیز تحویل گرفته و در سرویس های وارسی پروازی به کار بگیریم.