شناسهٔ خبر: 71539 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرکل دفتر طرح‌ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران:

تدوین سند ساماندهی پایتخت تا پایان شهریور ۹۸ نهایی می‌شود/تحول در جنوب‌شرق ایران با اجرای طرح توسعه سواحل مکران/ نحوه بلندمرتبه‌سازی و پهنه‌بندی مشهد در طرح جامع مصوب، اصلاح می‌شود

غلامرضا کاظمیان غلامرضا کاظیمان با اعلام این مطلب که تدوین سند ساماندهی پایتخت تا پایان شهریور ۹۸ نهایی می‌شود، گفت: طرح جامع مشهد کمبودهایی داشته که شورای‌عالی شهرسازی و معماری تعیین کرده که باید سریعا تکمیل و انجام شود که این اصلاحات در نحوره بلندمرتبه‌سازی و پهنه‌بندی حریم شهر مشهد است که با تاکید شورای‌عالی شهرسازی و معماری در حال اصلاح است.

غلامرضا کاظمیان مدیرکل دفتر طرح‌ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص برنامه‌هایی که آن دفتر در دستور کار دارد با اشاره به اینکه تدوین سند ساماندهی پایتخت تا پایان شهریورماه سال جاری (۹۸) تدوین می‌شود، گفت: بر اساس قانون امکان‌سنجی، تمرکززدایی، ساماندهی و انتقال مرکز سیاسی از شهر تهران، کارگروه فوق تشکیل و جلسات مکرری برگزار شد که هم اکنون نیز در حال تدوین سند و ارایه در کارگروه هستیم که این سند تا پایان شهریورماه نهایی می‌شود.

مدیرکل دفتر طرح‌ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران تاکید کرد: سند فوق، سیاست وزارت راه و شهرسازی و دولت را نسبت به منطقه کلانشهری تهران تعیین می کند. به گونه‌ای که تهران هم به عنوان یک کلانشهر و پایتخت از کارآیی لازم برخوردار و هم عامل توسعه کل کشور باشد.

کاظیمان خاطرنشان کرد: یکی از موارد سیاستگذاری در خصوص تدوین سند ساماندهی پایتخت، بررسی این موضوع است که آیا اصولا نیازی به انتقال مرکز سیاسی هست یا خیر؟ ارایه پیشنهاد به هیات دولت برای بررسی این موضوع در دست انجام است.

وی یکی دیگر ار مواردی را که دفتر طرح‌ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران در دستور بررسی دارد، تهیه طرح جامع و تفصیلی شهر مشهد عنوان کرد و گفت: با توجه به مشکلاتی که در شهر مشهد وجود دارد با هماهنگی سایر دفاتر حوزه معاونت معماری و شهرسازی، اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی، شهرداری و شورای شهر مشهد در حال تهیه طرح‌های تفصیلی و اصلاح مواردی از طرح جامع هستیم که مورد تاکید شورای‌عالی شهرسازی و معماری بوده است.

کاظمیان در خصوص سیاستگذاری‌های کلان در خصوص ساخت‌و‌سازهای بی‌ضابطه‌ای که در چند ساله گذشته در خراسان‌رضوی و به ویژه شهر مشهد انجام شده است، اعلام کرد: به دلیل اهمیت شهر مشهد، معاون معماری و شهرسازی در حال بررسی موضوع است و در عین حال در دفاتر حوزه معاونت از جمله دفتر طرح‌ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران کار دنبال و پیگیری می‌شود.

مدیرکل دفتر طرح‌ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران با  اعلام اینکه طرح جامع مشهد در سال ۹۵ تصویب شد، توضیح داد: طرح جامع مشهد کمبودهایی داشته که شورای‌عالی شهرسازی و معماری تعیین کرده که باید سریعا تکمیل و انجام شود که این اصلاحات در نحوره بلندمرتبه سازی و پهنه بندی حریم شهر مشهد است که با تاکید شورای‌عالی شهرسازی و معماری در حال اصلاح است.

کاظمیان گفت: نکته مشخص مشهد، تهیه طرح‌های تفصیلی است که به تاخیر افتاده است. برای آنکه نظام و ارتباط بیشتری در ساخت و سازهای مشهد ایجاد شود تهیه طرح‌های تفصیلی در دستور کار است. در حال حاضر، تا حد زیادی طرح‌های تفصیلی تهیه شده‌اند و در مرحله ارایه به شورای شهر و تصویب در کمیسیون ماده ۵ هستند به دنبال آن هستیم تا این فرآیند تسریع شود.

مدیرکل دفتر طرح‌ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران در خصوص اقدامات آن دفتر در مورد سیستان و بلوچستان و هرمزگان و رفع مشکلات سکونتگاه‌های غیررسمی که در بافت‌شهری به وفور دیده می‌شود، اعلام کرد: در سیستان و بلوچستان و هرمزگان به صورت مشترک یکی از مهمترین طرح‌هایی که در حوزه کلان‌تر از وزارت راه و شهرسازی مطرح است، طرح توسعه سواحل مکران است که این طرح در شورای‌عالی در سال گذشته تصویب شده و در حال حاضر مراحل نهایی ابلاغ را طی می‌کند.

کاظیمان ادامه داد: این طرح، برنامه‌ای برای توسعه سواحل مکران است که شامل کل سواحل دریای عمان در استان سیستان و بلوچستان و خلیج‌فارس در استان هرمزگان است. در این طرح نحوه استقرار صنایع جدید، صنایع بندری که در حوزه صنعت، تجارت خارجی، شیلات باید اتفاق بیفتد و فعالیت های پتروشیمی و نفتی و انواع فعالیت‌های متنوع در آن دیده شده است با استقرار این فعالیت‌ها، برنامه‌ها و سیاست‌هایی که مدون شده است شاهد تحولات وسیعی در منطقه جنوب‌شرق کشور خواهیم بود.

به گفته وی، تصویب این طرح انجام شده و در مورد ابلاغ و اصلاحاتی که باید انجام می‌شد، دبیرخانه شورای‌عالی در حال اقدام و پیگیری کارهاست.

مدیرکل دفتر طرح‌ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران تصریح کرد: در خصوص استقرار صنایع و برنامه‌ریزی برای توسعه سواحل مکران با سازمان برنامه و بودجه و سایر سازمان‌ها در حال هماهنگی هستیم تا این طرح بتواند به نتیجه برسد.

کاظمیان یادآور شد: دومین طرحی که در استان سیستان و بلوچستان در دست بررسی داشتیم و انجام شد تصویب طرح جامع شهر چابهار بود که در ماه‌های گذشته، تصویب شد و به مرحله اجرا رسید.

وی تاکید کرد: در خصوص ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی داخل محدوده شهر چابهار و همچنین بخش شرقی چابهار با تدبیری که در شورای‌عالی شهرسازی و معماری، شخص وزیر راه و شهرسازی انجام دادند، همکاری مشترکی بین معاونت شهرسازی و معماری و شرکت بازآفرینی شهری و بنیاد مسکن شکل گرفت.

کاظمیان افزود: بر اساس این همکاری، انجام مطالعات و کار عملیاتی در خصوص ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی چابهار در حال انجام است تا هم برنامه‌ها برای کنترل و پیشگیری گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی چابهار انجام شود و هم برای کنترل و ساماندهی و بهبود وضعیت و بازآفرینی سکونتگاه ها موجود در شرق چابهار، اقدام شود.

وی یادآور شد: طرح‌ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران، همزمان انجام کارهای کمیته تخصصی ۵ شورای عالی شهرسازی و معماری (کمیته طرح‌های فرادست) را نیز در دستورکار دارد که در آن کمیته تهیه طرح های مجموعه شهری و طرح های ناحیه ای انجام می شود.