شناسهٔ خبر: 71611 - سرویس ریلی

معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری:

۱۸۲ کیلومتر خط دوم راه آهن در هفته دولت افتتاح می‌شود / شرکت قطارهای حومه‌ای در آستانه‌ تولد است

رسولی مدیرعامل شرکت راه آهن در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح برنامه‌های این شرکت در هفته دولت پرداخت و گفت: ۱۸۲ کیلومتر خط دوم در این هفته افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید رسولی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن عرض تبریک و گرامیداشت هفته دولت به تشریح برنامه‌های این شرکت در هفته دولت دولت پرداخت و گفت: در حوزه فنی و امور زیربنایی چند پروژه مهم به ترتیب احداث خط دوم مسیر سیستان_اصفهان به طول ۴۷ کیلومتر، یزدگرد-نظرآباد ۳۷ کیلومتر، نظر آباد-شمسی ۵۴ کیلومتر و شمسی- میبد ارژنگ ۴۶ در این هفته افتتاح می‌شود.

وی افزود: احداث مرکز ctc یزد با اعتبار ۲.۵ میلیارد تومان، خرید و نصب و راه اندازی پارتی لاین در ۴۷ ایستگاه، نصب سیستم توزین ایستگاه خواف نیز در همین هفته رونمایی می‌شود.

مدیرعامل راه آهن بیان داشت: احداث ۵۹ کیلومتر احداث خطوط آنتنی در دستور کار سال ۹۸ قرار دارد که در صورت احداث این خطوط و اتصال مراکز تولید بار به شبکه ریلی شاهد افزایش سهم حمل ریلی خواهیم بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در زمینه اقدامات حوزه ناوگان نیز گفت:در پنج ماهه ابتدای سال جاری ۲۱۳ دستگاه انواع واگن ۱۰۰ درصد تولید یا بازسازی در داخل کشور به شبکه ریلی وارد شده است که این میزان ۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

رسولی افزود: مرکز تعمیر لکوموتیو باری در گار مانوری قم، مرکز تعمیرات لکوموتیو در مشهد و مرکز جدید سوخت رسانی در مشهد آماده بهره برداری است.

وی اقدامات شرکت راه آهن را منطبق با شعار سال مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: در اردیبهشت ماه سال جاری کارگروه مشترکی با وزارت صمت تشکیل شده است و ضمن شناسایی تمام ظرفیت تولید قطعات مورد نیاز، از توان داخل برای تولید نیاز داخل حمایت می‌کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تحقق شعار سال در راه آهن گفت: حمایت از ساخت بلوک سیلندر لکوموتیو، تولید چرخ مونوبلوک و تولید قطعه مرکزی سوزن طی همین ۵ ماهه نخست سال انجام شده است.

وی در ادامه با اشاره به عملکرد ۵ ماهه نخست سال جاری راه آهن در بخش بار و مسافر اظهار داشت: راه آهن طی همین مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۸ درصد در بخش مسافری رشد و۰.۱ درصد در بخش باری کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت راه آهن در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: شرکت قطارهای حومه ای که مصوبه آن نیز صادر شده در آستانه تاسیس است و ساختمانی برای آن در نظر گرفته شده که هم اکنون در حال تجهیز است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مبنی بر اقدامات انجام شده در زمینه مراکز لجستیک تحت پوشش شرکت راه آههن نیز گفت: مقرر شد ساخت و بهره‌برداری مراکز لجستیک راه‌آهن با سرمایه گذاری بخش غیر دولتی انجام شود. در همین راستا مذاکرات دو جانبه‌ای با استان‌داری ها برای جانمایی مراکز بر اساس آمایش سرزمینی صورت گرفته است.

وی افزود: بندر خشک آپرین بیشترین میزان پیشرفت مراکز لجستیک را داشته است و مراکز لجستیک اصفهان، فارس و خوزستان به خوبی مراتب پیشرفت را طی می‌کنند.

رسولی در ادامه به اقدامات انجام شده از قبل تبصره ۱۸ قانون بودجه گفت: با اساتفاده از این تبصره تفاهم‌نامه‌ای بین وزیر راه و شهرسازی  و رئیس سازمان بنامه و بودجه به امضا رسید و مقرر شد ۹۷۴ دستگاه انواع لکوموتیو، واگن باری و مسافری و خودکشش در داخل کشور تولید شود که تا کنون چند واگن از این طرح تحویل گرفته شده است.

وی افزود: اعتبار اولیه در ابتدای سال جاری از سوی دولت ابلاغ شده  و ۵۴۰ میلیارد تومان نیز از امضا قرارداد با دو بانک عامل تامین شده است و قرارداد عاملیتی با دو بانک دیگر برای تامین اعتبار ۱۰۰۰ میلییارد تومانی در شرف امضا قرار دارد و فقط سهم ۲۰ درصدی خریدار باید تامین شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بهره‌مندی راه‌آهن از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید نیز گفت: تاکنون ۳۹۰۰ دستگاه انواع واگن در سامانه ماده ۱۲ به ثبت رسیده است و بالزپرداخت سود سرمایه‌گذاری برای تولید ۱۰۰۰ واگن در مرحله پرداخت قرار دارد. چنین اقدامی باعث افزایش  و اقتصادی شدن سرمایه گذاری در حمل‌ونقل ریلی می‌شود.

رسولی درباره آتش‌سوزی واگن‌های فرسوده در ایستگاه رودشور گفت: این منطقه محل دپوی واگن‌های اسقاطی و از رده خارج است  و برای استفاده و بازیافت به کارخانجات ذوب‌آهن منتقل می‌شوند.

وی با بیان اینکه «روز گذشته به علتی نامعلوم ۳۶ واگن به طورکامل و ۳۱ دستگاه نیمه کامل سوخته است» گفت: دلایل وقوع این آتش‌سوزی در دست بررسی است.

رسولی  در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر وضعیت فعلی پروژه برقی‌ سازی راه‌آهن تهران-مشهد و سریع‌السیر  تهران-قم-اصفهان که در سنوات گذشته در دست اقدام قرار گرفته بود،
گفت: پروژه برقی سازی راه‌آهن تهران-مشهد به خاطر عدم صدور ضمانتنامه از سوی فاینانسر چینی متوقف شده است. همچنین مسائل قانونی پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان حل و فصل و مقرر شد سازمان برنامه و وزارت راه به اتفاق  گزارشی تهیه کنند. این پروژه متوقف نیست و عملیات زیرسازی در فاصله قم تا اصفهان و همچنین تهران تا قم به صورت محدود انجام شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به امضا توافقنامه پروژه مشترک تولید ۶۰۰۰ واگن با همکاری ایران و روسیه که سال گذشته منعقد شد، نیز گفت: به دلیل تحریم‌ها و مشکلات مربوط به ارز، این پروژه نیز متوقف شده است.

مدیرعامل شرکت راه‌‌آهن درپایان مبنای اقدامات این دوره راه‌آهن را حمایت از تولید داخل و اتکا به توان داخلی عنوان کرد و گفت: راه‌آهن در نظر دارد با حمایت از توان داخل و استفاده از منابع مالی داخلی ذیل مفاد موجود در قانون کشور سهم ریل را در حمل‌ونقل بار و مسافر افزایش دهد.