شناسهٔ خبر: 71678 - سرویس استان‌ها

اولين همايش حفظ وصيانت ازحريم راه در اداره كل راهداري وحمل ونقل جاده اي خراسان شمالي برگزارشد

همایش مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی در اولين همايش حفظ وصيانت ازحريم راه گفت: از متقاضیان ساخت‌وساز در حریم جاده‌ها انتظار می‌رود پیش از اقدام برای اجرای طرح، استعلام‌های لازم را از این اداره کل دریافت کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره كل راهداري وحمل ونقل جاده اي استان خراسان شمالي, علی اصغر بدیعی مقدم در همایش حفظ و صیانت از حریم راه  اظهار داشت: مجریان طرح های مختلف که در حریم راه ها قصد سرمایه گذاری و اجرای طرح دارند، باید ابتدا، موافقت های لازم را از اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای دریافت کنند.ومجوز برای ساخت و ساز در حریم راه‌ ها، بر اساس قوانین و دستورالعمل‌های خود صادر می شود و در آن، علاوه بر ایمنی راه ها و ترددهای جاده ای، توسعه آتی راه‌ها  هم مد نظر قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه صدور مجوز ساخت و ساز در حریم برخی از راه ها، امکان پذیر نیست خاطرنشان کرد: حساسیت برای رعایت حریم راه، به دلیل جلوگیری از به خطرافتادن ایمنی سفر در جاده ها و پیشگیری از وقوع حادثه برای کاربران جاده ها است و ما مکلف هستیم از حریم راه صیانت کنیم تا از ایجاد نقاط حادثه ساز در جاده ها جلوگیری شود.

بدیعی مقدم اظهار داشت: عوامل راهداری استان با نظارت بر جاده ها، با ساخت و ساز بدون مجوز و یا تجاوز به حریم راه برخورد می کنند.

وی، فروش محصولات مختلف کشاورزی در حریم راه ها را از دیگر چالش های ایمنی جاده ها عنوان کرد و گفت: متاسفانه افراد با بساط در حاشیه جاده، ایمنی کاربران جاده ها را به خطر می اندازند و علاوه بر آن خود نیز در معرض خطر قرار می گیرند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی اظهار داشت: برخی از این افراد، خود تولیدکننده محصول نیستند، اما میوه یا سایر اقلام را تامین کرده و در حاشیه جاده، کسب و کار می کند که این اقدام، ایمنی راه را به خطر می اندازد.

طول راه های خراسان شمالی بدون احتساب راه های روستایی، ۱هزار و ۳۴۳ کیلومتر است که ۱,۵۴ درصد از راه های کشور را به خود اختصاص داده است.اکنون ۱۷۳ کیلومتر بزرگراه، ۴۳۳ کیلومتر راه اصلی و ۷۴۵ کیلومتر راه فرعی در این استان وجود دارد.طول راه های روستایی استان هم ۴ هزار و ۶۵۲ کیلومتر است که ۳,۶ درصد از راه های روستایی کشور را دارد و در رتبه ۱۳ کشورهای استان قرار گرفته است.