شناسهٔ خبر: 71848 - سرویس هوایی

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری:

بلیط هواپیما با کاهش نرخ ارز، کاهش می‌یابد/ قیمت بلیط بر اساس هزینه یک ساعت صندلی-پرواز تعیین می‌شود

رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام اینکه قیمت بلیط هواپیما بر اساس هزینه یک ساعت صندلی-پرواز تعیین می شود، گفت: به شرکت های هواپیمایی اعلام شده است که با کاهش نرخ ارز در بازار، قیمت بلیط پرواز را کاهش دهند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در برنامه روی خط خبر در شبکه خبر، با اشاره به کاهش نرخ ارز در بازار گفت: سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت های هواپیمایی ابلاغ کرده است که با کاهش نرخ ارز، قیمت بلیت هواپیما را کاهش داده و آخرین نرخ تعیین شده را از طریق انجمن شرکت های هواپیمایی به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کنند. اکنون کار کارشناسی در این زمینه در حال انجام است و به زودی دامنه جدید نرخ بلیط هواپیما بر روی سایت سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت های هواپیمایی قرار خواهد گرفت. 

وی با اعلام اینکه سازمان هواپیمایی کشوری طبق قانون امکان تعیین نرخ تکلیفی برای شرکت های هواپیمایی را ندارد، افزود:  همواره به ایرلاین ها توصیه کرده ایم بر اساس مکانیزم تعیین شده با همکاری انجمن شرکت های هواپیمایی نرخ بلیط هواپیما را تعیین و ابلاغ کنند.

جعفرزاده با اشاره به رشد قیمت بلیط هواپیما نسبت به آذرماه سال گذشته گفت: در آذرماه نرخ دلار نیمایی حدود ۹  هزار تومان بود، اما بعدتر این رقم به حدود ۱۲ هزار تومان رسید. شرکت های هواپیمایی نرخ بلیط را بر اساس هزینه یک ساعت صندلی-پرواز اعلام می کنند و این هزینه متاثر از ترخ ارز است. بنابراین طبیعی است که نرخ بلیط هواپیما نسبت به آذرماه رشد داشته باشد. 

وی ادامه داد: تخلف از نظر سازمان  هواپیمایی کشوری به عنوان یک سازمان نظارتی حاکمیتی فروش بلیط خارج از دامنه نرخی تعیین شده توسط شرکت های هواپیمایی است که از طریق سایت سازمان هواپیمایی کشوری و سایت انجمن شرکت های هواپیمایی قابل دسترس است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری سپس به انتقادات اخیر رییس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از نرخ بلیط هواپیما اشاره کرد و گفت: پیش از آغاز فصل پیک پرواز، نشست هایی را با نمایندگان سازمان حمایت، سازمان تعزیرات و قوه قضاییه داشتیم و در این نشست ها دلایل افزایش نرخ بلیط هواپیما با کار کارشناسی مطرح شده است. اکنون آیا سازمان حمایت برای تعیین نرخ توجیه کارشناسی بر اساس یک ساعت صندلی-پرواز ارائه داده است؟

وی ادامه داد: سازمان هواپیمایی کشوری ابزار نظارت دولت در بخش هوانوردی است و باید در این زمینه پاسخگو باشد. سازمان تلاش کرده است تا از زمین گیری ناوگان هوایی کشور جلوگیری کند.  به این منظور لازم است که سازمان نگاه یک سویه نداشته باشد و در کنار نرخ بلیط، مسائلی مانند ایمنی پروازها را نیز در نظر داشته باشد. همچنین برای قیمت گذاری لازم است دلیل کارشناسی شرکت های هواپیمایی را در نظر گرفت. بنابراین منتقدان نیز برای انتقاد به نرخ بلیط هواپیما باید کار کارشناسی انجام داده و بر اساس این کار، نرخ پیشنهادی خود را اعلام کنند.