شناسهٔ خبر: 71987 - سرویس جاده‌ای

بنی اسدی:

گام بعدی باید اصلاح قانون تاسیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای باشد/ بررسی ماهيت و چگونگی مسئوليت حقوقی وكيفری متصديان راه

ساختمان سازمان راهداری مدیركل دفتر حقوقی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به انتقال بخش راه روستایی به این سازمان گفت: با این تغییرات، گام بعدی باید اصلاح قانون تاسیس سازمان باشد، چرا كه در زمینه تملک راه‌های روستایی با دعاوی و چالش‌هایی روبرو خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای، نشست آموزشی دفتر حقوقی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در خصوص بررسی ماهیت و چگونگی مسئولیت حقوقی و كیفری متصدیان راه در تصادفات رانندگی ،ناشی از نقص راه در محل مركز آموزش شهید تفویضی سازمان به مدت دو روز برگزار شد.

 عباسعلی بنی‌اسدی مدیر كل دفتر حقوقی این سازمان در مراسم آغاز این دوره آموزشی محورهای این دوره آموزشی را بررسی وظایف و مسئولیت‌های حقوقی سازمان در زمینه مسائل راه و حمل‌و‌نقل جاده‌ای برشمرد.

وی با اشاره به اختصاصی بودن مقررات در بخش حمل‌و‌نقل گفت: ضرورت دارد كارشناسان سازمان در مباحث حمل و نقلی نسبت به قوانین حمل‌و‌نقل اشراف كامل داشته باشند.

مدیر كل دفتر حقوقی سازمان با اشاره به اهمیت و حساسیت بخش حمل‌و‌نقل افزود: به دلیل اینكه بحث حمل‌و‌نقل جزء معدود بخش های خصوصی است كه به جای اتحادیه ،وظیفه نظارت بر عملكرد فعالان در این بخش ،برعهده دولت و حاكمیت است كه  از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است.

بنی اسدی در مورد قوانین مربوط به تخلفات شركت‌های حمل‌و‌نقل افزود: لازم است كارشناسان حقوقی دوره‌های آموزشی را در مقاطع مختلف در طول سال برای به روز رسانی مباحث حقوقی و اشراف كامل نسبت به رسیدگی به پرونده‌های حقوقی داشته باشند.

وی خاطر نشان كرد: در بخش پرونده‌های مربوط مسئولیت ناشی از نقص راه در تصادفات جاده ای، با توجه به مسئولیت هر یك از استانها به منظور پیگیری و دفاع از حقوق سازمان در این پرونده های مربوط به حوزه فعالیت باید دقت فراوانی داشته باشند.

وی با اشاره به انتقال بخش راه روستایی به سازمان گفت :با این تغییرات، گام بعدی باید اصلاح قانون تاسیس سازمان باشد ،چرا كه در زمینه تملک راه‌های روستایی با دعاوی و چالش‌هایی روبرو خواهیم بود.

بنی اسدی در بخش حریم راه‌ها با اشاره به لزوم حفظ حریم راهها گفت:برای اینكه حریم راه‌ها را حفظ و نگهداری كنیم نیاز به ضمانت اجرای قانونی محكم تر داریم كه به پشتوانه این ضمانت اجرا از حقوق دولت در راه‌ها دفاع نماییم.

گفتنی است در این دوره آموزشی دكتر محسن ایزانلو از اساتید برجسته دانشگاه تهران مباحث مربوط به دعاوی و ماهیت و چگونگی مسئولیت حقوقی و كیفری متصدیان راه را برای كارشناسان دفتر حقوقی كه از سراسر كشور در مركز آموزش شهید تفویضی گرد هم آمده بودند تبیین كرد.