شناسهٔ خبر: 72008 - سرویس هوایی

تغيير شماره باندهای فرودگاه بين‌المللی شهيد بهشتی اصفهان تا بيست روز دیگر

فرودگاه اصفهان مديرکل فرودگاههاي استان اصفهان از تغيير شماره باندهای فرودگاه بين المللی شهيد بهشتی اصفهان از ۰۸/۲۶ به ۰۷/۲۵ از تاريخ ۲۱ شهريور ماه سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره كل فرودگاههای استان اصفهان، حسن امجدی ضمن اعلام این خبر گفت: تغيير زاويه مغناطيسي باندهاي فرودگاه، به علت تغيير زاويه ناشي از انحراف كره زمين طي ساليان گذشته بوده كه اين موضوع باعث تغيير در شماره هاي باندهاي پروازي فرودگاه از ۰۸/۲۶ به ۰۷/۲۵ شده و اين تغيير براي اولين بار در تاريخ صنعت هوانوردي كشور صورت مي پذيرد.

مديركل فرودگاه هاي استان اصفهان در خصوص اهميت تغييرات ايجاد شده گفت: مسيريابي در ناوبري هوايي، بر اساس زاويه مغناطيسي است كه با استفاده از تجهيزات اويونيك هواپيما و سيگنال هاي دريافتي از تجهيزات كمك ناوبري ايستگاه هاي زميني انجام مي شود و محاسبه راستاي باند جهت فرود ايمن هواپيما نيز بر اين اساس انجام مي پذيرد.

وي افزود: با گذشت زمان و با تغيير زاويه ناشي از انحراف كره زمين، هرچند زواياي حقيقي تغيير نكرده، ولي زاويه مغناطيسي نسبت به محور زمين تغيير نموده و اين امر باعث تغيير در جهت باندهاي پروازي فرودگاه شده و بر همين اساس، مطابق با استانداردهاي بين المللي سازمان هواپيمايي كشوري(ICAO) و به منظور افزايش ايمني پروازها تغيير شماره باندهاي فرودگاه بين المللي شهيد بهشتي اصفهان در دستور كار قرار گرفته است.

امجدي گفت: از مهمترين اقدامات انجام شده در اين خصوص توسط اداره كل فرودگاههاي استان اصفهان مي توان به برنامه ريزي و اعمال تغييرات در طرح هاي پروازي و تغيير علائم و نشانه گذاري هاي باند، برگزاري جلسات متعدد با ارگان هاي فعال در عمليات پروازي و مستقر در فرودگاه، تدوين دستورالعمل هاي مربوط به ارزيابي ريسك ايمني و مديريت تغيير، اطلاع رساني جامع و كامل به كليه سازمان هاي مستقر در استان كه در بخش پروازي فعاليت مي نمايند، انجام آموزش هاي مربوط به پرسنل بخش هاي مختلف فرودگاه به منظور آشنايي با شرايط جديد و هماهنگي با ادارات زير مجموعه در شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران اشاره كرد.

گفتنی است؛ مديران و كارشناسان ادارات كل كنترل ترافيك هوايي، تسهيلات و تجهيزات فرودگاهي، عمران و توسعه فرودگاهها، ارتباطات و ناوبري هوايي، مركز وارسي پروازي و همچنين اداره كل فرودگاه هاي استان اصفهان در اجراي اين پروژه سهم به سزايي ايفا کردند.

شايان ذكر است؛ اطلاعات فرودگاهي و طرح هاي پروازي كه با تغيير شماره باندهاي پروازي فرودگاه بين المللي شهيد بهشتي اصفهان اجرايي مي شود در ويرايش ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۹ AIP از طريق سايت AIS.AIRPORT.IR قابل دسترسي است.