شناسهٔ خبر: 72016 - سرویس هوایی

تشريح اقدامات معاونت هوانوردی شرکت فرودگاه ها در دولت تدبير و اميد

از راه‌اندازی رادار کوشک بزم تا اجرای طرح راه اندازی سامانه سيار جست و جو و نجات

محمد امیرانی معاونت هوانوردی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوايی ايران در دولت تدبير و اميد اقدامات و فعاليت های قابل توجهی را برای بهبود تجهيزات و سيستم های مراقبت پرواز، ارتباطات و ناوبری هوايی، آتش نشانی و هدايت زمينی هواپيما و مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی انجام داده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، محمد امیرانی، معاون عملیات هوانوردی این شرکت به تشریح مهمترین اقدامات انجام شده در اداره های کل معاونت عملیات هوانوردی پرداخت و با بیان اینکه در اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی اقدامات مهم زیادی انجام شده، عنوان کرد: بزرگترین طرحی که در حوزه اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی آغاز شده و به زودی عملیاتی می شود، راه اندازی سامانه مدیریت یکپارچه کنترل و هدایت پرواز برای مرکز کنترل فضای کشور است که با بودجه ای بالغ بر ۹۰۰ میلیارد ریال اجرا می شود.

امیرانی با اشاره به راه اندازی رادار کوشک بزم و ADS-B همچنین خرید و ارسال رادار شیراز در سال جاری، افزود: امسال سامانه A.SMGCS را با بودجه ای بالغ بر ۲۸۰ میلیارد ریال خریداری کردیم که در مرحله آماده سازی قرار دارد.

معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران همچنین گفت: سامانه  کمک ناوبری DVOR/DME در فرودگاه های نوشهر، یاسوج، خرم آباد، اصفهان، رشت، گرگان و آبادان و سامانه ILS/DME در فرودگاه های گرگان، یزد، آبادان، بوشهر نصب و راه اندازی شد. همچنین سیستم DVOR/DME فرودگاه های ابوموسی(از محل اعتبارات استانی )، بندرلنگه، ایلام، ارومیه، شیراز، سیرجان و کرمان نیز خریداری و در حال نصب است.

وی همچنین در معرفی دیگر اقدامات و برنامه های اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی از نصب سیستم سوئیچینگ برج و اپروچ فرودگاه شیراز و آماده سازی نصب سیستم سوئیچینگ  فرودگاه مهرآباد با هدف نوسازی و بهبود کیفی ارتباط هوایی و اجرای نوسازی ارتباطات کلامی ۱۵ سایتRCAG  خبر داد.

امیرانی به نصب سامانه ILS/DME فرودگاه ساری با هدف بهبود و ارتقای ایمنی در هنگام لندینگ با دید کم اشاره کرد و افزود: سامانهDVOR/DME فرودگاه های ارومیه، ایلام و شیراز را خریداری کرده ایم و در حال آماده سازی نصب است.

به گفته وی خریداری و نصب سامانه کمک ناوبری ILS/DME در  فرودگاه های رشت، بندرعباس، اهواز، ساری و امام خمینی (ره) از دیگر اقدامات در حال انجام است.

معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به استفاده از توان داخلی برای تامین تجهیزات ارتباطی و ناوبری نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در حمایت از تولید داخلی، پنج برج موبایل فرودگاهی را برای استفاده در مواقع اضطراری از شرکت صاایران خریداری کرده ایم. همچنین در حال مبادله قرارداد با دانشگاه صنعتی اصفهان برای خریداری یک رادار هستیم. قرارداد خریداری یک دستگاه DME  نیز مبادله شده که در حال آماده سازی است و نیز در حال تبادل قرارداد با شرکت های دانش بنیان برای تامین شش سیستم سوئیچینگ هستیم.

وی همچنین به انجام مطالعات خرید سیستم ریموت تاور از شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و از خرید تجهیزات کمک بازرسی از جمله خرید و نصب تعداد ۱۳۰ دستگاه WTMD  و عقد قرارداد خرید ۹۳ دستگاه X-RAY  با هدف جلب رضایت مسافران و ایمنی فرودگاه های کشور خبر داد.

رشد ۸۰ درصدی پروژه ملی WGS۸۴

معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در معرفی مهمترین اقدامات انجام شده در اداره کل کنترل ترافیک هوایی  از رشد ۶۰ درصدی طرح برنامه ریزی و ایجاد مسیرهای هوایی جدید موردنیاز در صورت ایجاد FIR کشور قطر و در صورت لزوم تغییرات مسیرها و سکتورهای موجود خبر داد و عنوان کرد: طرح ایجاد مسیرهای هوایی موازی جهت پروازهای فرودگاه ایلام با هدف افزایش ایمنی پروازهای اربعین ۹۰ درصد رشد کرده است.

وی همچنین با اشاره به رشد ۳۰ درصدی طرح ایجاد مسیرهوایی موازی UP۵۷۴  در جهت کاهش تداخلات و برطرف کردن HOTSPOT های متعدد در این مسیر، افزود: طرح راه اندازی سامانه اتوماسیون یکپارچه اجازه پروازها ۱۰ درصد رشد کرده و امسال به بهره برداری می رسد.

امیرانی گفت: طرح راه اندازی سامانه یکپارچه NOTAM مرکز کنترل فضای کشور سال گذشته شروع شده و به رشد ۲۰ درصدی رسیده است. همچنین راه اندازی سامانه گزارش های الکترونیکی با هدف استانداردسازی و یکنواختی گزارش های روزانه واحدهای مراقبت پرواز در ۴۸ فرودگاه سال ۹۶ شروع شده و ۵۰ درصد پیشرفت کرده است.

وی افزود: تدوین نقشه های الکترونیکی جست و جو و نجات هوایی با هدف مکان یابی هواپیما در سوانح در ۴۸ فرودگاه سال ۹۶ شروع شده و ۶۰ درصد رشد کرده است. همچنین راه اندازی سامانه سیار جست و جو و نجات برای شرکت در عملیات جست و جو و نجات سال ۹۷ شروع شده و ۸۰ درصد رشد کرده است.

معاون عملیات هوایی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه رشد ۸۰ درصدی اجرای پروژه ملی WGS۸۴ با هدف موقعیت یابی دقیق، از پیشرفت ۲۰ درصدی پروژه جایگزینی طرح های NDB با طرح های VOR با هدف بالابردن دقت دستگاه های کمک ناوبری خبر داد.

امیرانی در ادامه به معرفی مهمترین اقدامات انجام شده در اداره کل آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما پرداخت و گفت: در این راستا می توان به تجهیز ۱۴ شاسی به اوره پاش، خرید هشت برف خور، برنامه ریزی برای خریداری یک شبیه ساز، تجهیز ۱۰ شاسی به تانکر آتش نشانی، تجهیز۵۶ شاسی به کفساز، برنامه ریزی برای خریداری ۲۳ ژنراتور سیار با پروژکتورهای تلسکوپی، خریداری ۵۹ تیغه برف روب و تبدیل کاربری ۱۴ خودروی تک کابین به خودروی پیشرو اشاره کرد.

معاون عمليات هوانوردي شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران در معرفي مهمترين اقدامات و برنامه هاي اداره كل مخابرات و فناوري اطلاعات هوانوردي نيز عنوان كرد: در اين راستا در بخش عمليات مخابرات هوانوردي مي توان از پشتيباني و توسعه  سامانه هاي AFTN،EFPL،ROBEX، FPL CONVERTOR و ATS LOG كه از سامانه هاي اساسي سرويس هاي هوانوردي هستند، نام برد كه به روز رساني قراردادهايAFTN نيز در دستور كار قراردارد.

وی افزود: در حوزه فناوري اطلاعات هوانوردي نيز مي توان از برنامه ريزي و اقدام جهت خريد و ارتقاي تجهيزات ذخيره سازي، روتينگ و سوئيچينگ، ديتا سنترها، زيرساخت هاي ارتباطي ستاد و فرودگاه ها و تجهيزات مانيتورينگ و امنيت شبكه و سامانه ها نام برد. همچنين اقدام برای استقرار و توسعه سامانه SIEM، بهبود مركز عمليات امنيت و ارایه سرويس SOC به منظور مقابله با تهديدات امنيتي با بهره گيري از راه حل هاي هوشمند و يكپارچه از برنامه هاي قابل توجه در اين حوزه است.

معاون عمليات هوانوردي ارتقاي سامانه FIDS، راه اندازي سامانه نظارت بر عملكرد، پايش شبكه و تجهيز و راه اندازي NOC ستادي، برنامه ريزي برای خريد و استقرار سامانه مديريت يكپارچه فروش جهت نظارت بر بهره برداران اماكن تجاري فرودگاه ها را از ديگر برنامه هاي اداره كل مخابرات و فناوري اطلاعات هوانوردي عنوان کرد و گفت: يكي ديگر از اقدامات قابل توجه ارایه سرويس اينترنت به صورت امن و مجزاي از ساير شبكه هاي اصلي با كمترين هزينه و با استفاده از امكانات موجود در سطح ستاد است كه در فاز بعدي تمام فرودگاه ها و کارکنان، تحت پوشش اين سرويس قرار می گیرند. تشكيل كارگروه توسعه دولت الكترونيك و هوشمند سازي اداري از ديگر اقدامات مهم است كه تا كنون بخشي از خدمات الكترونيك شركت  شناسايي  و همكاري نزديك با وزارت راه و شهرسازي و ساير دستگاه هاي نظارتي مرتبط با موضوع آغاز شده است.

اميراني استقرار سامانه اشتراكي پذيرش مسافر(CUPPS) را از ديگر برنامه هاي اداره كل مخابرات و فناوري اطلاعات هوانوردي برشمرد.