شناسهٔ خبر: 7208 - سرویس پربحث‌ترین اخبار

در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

توجه بیش از حد به مسکن انگیزه سفته‌بازی و بورس‌بازی را افزایش می‌دهد/ لزوم روند تولید مسکن به سمت صنعتی‌سازی/ بانک‌ها نباید بنگاه‌داری کنند

مسکن- انبوه سازی عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای پول و اعتبار در میزگرد تلویزیونی گفت: شورای پول و اعتبار برای این که بتواند بخش مسکن را از رکود خارج کند این است که بتواند نظرات وزارت راه و شهرسازی را نیز در نظر گیرد زیرا اگر اتفاق نظر بر سر این موضوع وجود نداشته باشد این سیاست ابتر می‌ماند و اثرات منفی بیشتری خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از باشگاه خبرنگاران، هادی قوامی عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای پول و اعتبار، حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، سید مهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و حسین وکیلی معاون سازمان امور مالیاتی کشور در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه به بررسی موضوع افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از حرف تا عمل پرداختند.

در ابتدای این برنامه قوامی در پاسخ به این سؤال که اختلاف وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی در خصوص افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن چیست گفت: بنده از این اختلاف اطلاعی ندارم اما بنا بود در شورای پول و اعتبار یک بسته جامعی تدوین شود که نظرات وزارت راه و شهرسازی در حوزه افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن نیز لحاظ شده باشد که این اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: آن چه که شورای پول و اعتبار برای این که بتواند بخش مسکن را از رکود خارج کند این است که بتواند نظرات وزارت راه و شهرسازی را نیز در نظر گیرد چرا که اگر اتفاق نظر بر سر این موضوع وجود نداشته باشد این سیاست ابتر می‌ماند و اثرات منفی بیشتری خواهد داشت.

وی ادامه داد: تا ۱۰ سال قبل اگر کسی می‌خواست از وام مسکن استفاده کند این وام حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد ارزش ملک را تقبل می‌کرد لذا این وام در خرید مسکن اثرگذار بود اما امروز به دلیل این که تورم باعث شده قدرت خرید مردم تضعیف شود و مبلغ وام نیز افزایش پیدا نکرده است ما شاهد رکود در بازار مسکن هستیم لذا اگر بخواهیم در شورای پول و اعتبار مبلغی را برای وام مسکن در نظر بگیریم این مبلغ حتماً باید اثر گذار باشد.

عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار در خصوص آخرین تصمیمات شورای پول و اعتبار در حوزه تسهیلات خرید مسکن گفت: بنا بود در جلسه پیشین این شورا مصوبه را داشته باشیم اما از آن جا که در خصوص پیشنهادات ارائه شده نتوانستیم به جمع بندی برسیم این مصوبه هنوز به تصویب اعضا نرسیده است.

درصدد هستیم انحصار ارائه تسهیلات خرید مسکن از سوی مسکن را بشکنیم

قوامی یادآور شد: تا چند سال قبل همه بانک‌ها امکان دادن وام مسکن را داشتند ولی این موضوع در سال‌های اخیر منحصر به بانک مسکن شده لذا ما در صدد هستیم این انحصار را بشکنیم و شرایطی را فراهم کنیم که همه بانک‌ها بتوانند در این زمینه فعالیت کنند.

در ادامه برنامه امشب حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران نیز در پاسخ به این سؤال که آیا اختصاص وام ۶۰ میلیون تومانی به خرید مسکن می‌تواند رکود در بخش مسکن را بشکند یا خیر گفت: خوشبختانه خیز خروج از رکود در حوزه مسکن از ۶ ماهه دوم سال ۹۳ برداشته شده است و رویکرد ما این است که از سال ۹۴ رونق به بازار مسکن برگردد.

قیمت مسکن در ۲۰ سال گذشته بین ۶۰ تا ۹۰ برابر شده است

وی ادامه داد: رشد قیمت مسکن در سال‌های گذشته در کشور ما بسیار بسیار بالا بوده و بعضاً مرکز آمار ایران رشد ۶ هزار تا ۹ هزار درصدی را طی ۲۰ سال گذشته در این بخش عنوان کرده است به این معنی که یک مسکن در ۲۰ سال گذشته بین ۶۰ تا ۹۰ برابر شده است و لذا مردم و دهک‌های ضعیف جامعه آنقدر که قیمت مسکن رشد داشته درآمدهای آن‌ها افزایش نداشته لذا آن‌ها در تأمین مسکن خود بسیار مشکل پیدا کردند.

تولید مسکن به سمت صنعتی سازی نرفته است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران تصریح کرد: از طرف سیاست تولید مسکن که بتواند توازن را بین عرضه و تقاضا برقرار کند ایجاد نشده و تولید ما در بخش مسکن هنوز یک تولید بومی است و رویکرد ما به سمت صنعتی سازی نرفته است لذا اگر رویکرد ما در این حوزه صنعتی بود مطمئناً پیشنهاد بنده این بود که این تسهیلات بانکی در اختیار تولید کنندگان قرار گیرد اما چون این اتفاق رخ نداده قاعدتاً افزایش سقف تسهیلات مسکن می‌تواند عامل محرکه برای رونق اقتصادی در حوزه مسکن باشد.

عقبایی یادآور شد: وام ۱۵ میلیون تومانی که در سال ۸۳ یعنی ۱۱ سال پیش از سوی بانک مرکزی به مردم ارائه می‌شد تقریباً ۳۸ درصد ارزش یک آپارتمان ۷۰ متری را در تهران تأمین می‌کرد ولی الآن قیمت یک آپارتمان ۷۰ متری در شهر تهران ۲۸۰ میلیون تومان است که اگر وام ۶۰ میلیون تومانی هم پرداخت شود چیزی کمتر از ۲۰ درصد ارزش ملک را تقبل می‌کند.

وی تصریح کرد: پیشنهاد ما این بود که دولت باید تلاش خود را کند تا سیاست‌های پولی و بانکی را کنترل کرده و سیاست‌های غلط خود را به سمتی هدایت کند بتواند تسهیلات را به حدی برساند تا حداقل ۵۰ درصد از ارزش ملک از طریق تسهیلات مسکن تأمین شود.

بخش مسکن موتور محرکه اقتصاد است

در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب قوامی ، عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که تبعات این رکود در اقتصاد ملی چه بوده است گفت: بخش مسکن موتور محرکه اقتصاد است، طبیعتاً صنایع صنعتی با حوزه مسکن در ارتباط هستند به این معنی که وقتی تولید در بخش مسکن اتفاق می‌افتد ۱۲۰ صنعت مرتبط با این حوزه نیز فعال می‌شوند و این مهم‌ترین نکته ای است که باید به آن توجه کرد.

قوامی تاکید کرد: در بحث تولید مسکن نیز این شکل عرضه و ساخت مسکن مشکلات عدیده ای دارد و ما حتماً باید به سمت صنعتی سازی و انبوه سازی در حوزه مسکن پیش برویم تا انبوه سازان این تسهیلات را اخذ کرده و مسکن مناسب را عرضه کنند.

توجه بیش از حد به مسکن انگیزه سفته بازی و بورس بازی را افزایش می‌دهد

قوامی تاکید کرد: توجه به بخش مسکن انگیزه سفته بازی و بورس بازی  را در مسکن افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که نقدینگی از مابقی بخش‌ها به سمت خرید و فروش مسکن کانالیزه شود و بخش تولید مسکن آسیب ببیند.

سید مهدی هاشمی  در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه مبنی بر این که متولی طرح جمع مسکن کیست گفت: از ابتدایی‌ترین خواسته های ما بحث طرح جامع مسکن است به طوری که این طرح یکی از برنامه های اعلام شده توسط وزیر راه و شهرسازی و رئیس جمهور بوده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این که این موضوع را مکرراً پیگیری می‌کنیم ادامه داد: از ابتدای روی کار آمدن دولت جدید طرح مسکن اجتماعی همواره مطرح شده است.

طرح مسکن اجتماعی جایگزینی برای مسکن مهر

وی با اشاره به این که طرح مسکن اجتماعی باید جایگزین مسکن مهر می‌شد گفت: تا کنون نه طرح جامع و نه طرح مسکن اجتماعی را دریافت نکرده‌ایم.

سید مهدی هاشمی افزود: تا زمانی که طرح جامع یا طرح مسکن اجتماعی ارائه شود طرح موجود ادامه می یاد تا بتوانیم پاسخ حداقلی به مردم دهیم و در آینده با رفع اشکالات مسکن مهر طرح کاملی را جایگزین کنیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان این که وزارت راه و شهرسازی در این موضوع تنها مانده است اظهار داشت: این طرح در دستور کار اصلی دولت قرار نگرفته است.

دستگاه‌های مرتبط با مسکن همراهی لازم را با یکدیگر ندارند

وی با اشاره به این که سایر دستگاه های مرتبط با موضوع مسکن همراهی لازم را در  موضوع مورد نظر ندارند خاطر نشان کرد: وزارت راه و شهرسازی شاید انگیزه اصلی خود را از دست داده است.

سید مهدی هاشمی با بیان این که سیاست کلی دولت در بحث مسکن روشن نیست  بیان کرد: متأسفانه مسیر را اشتباه طی می‌کنیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این که تولید و عرضه را به شکل‌های مختلف محدود کرده‌ایم افزود: در صدد کنترل هستیم تا بتوانیم به خوبی مدیریت کنیم تا تولید در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد.

وی با اشاره به این که باید به تقویت تولید مسکن به جای نرخ آن بپردازیم گفت: باید به ساخت مسکن تسهیلات دهیم.

حسین وکیلی معاون سازمان امور مالیاتی هم نیز طی گفتگوی زنده تلفنی گفت: در سازمان امور مالیات بحث شناسایی مطرح است به طوری که در زمینه مالیات بر درآمد و عملکرد مشکل داریم.

معاون سازمان امور مالیاتی با اشاره به نبود اطلاعات کافی اظهار داشت: زیرساخت‌های اطلاعاتی را باید درست کنیم پس باید ابزار کافی برای داشتن اطلاعات را در اختیار داشته باشیم.

وی با اشاره به طرح جامع مالیات ادامه داد: در این طرح هدف قطع ارتباط انسان‌ها با یکدیگر است.

ضرورت راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور پس از تصویب قانون 

حسین وکیلی با اشاره به این که وزارت راه و شهرسازی ظرف ۶ ماه پس از تصویب قانون باید سامانه ملی املاک و اسکان کشور را فراهم کند گفت: باید به اسناد اطلاعات مالیات و درآمد خانه های خالی را شناسایی کنیم.

عقبایی در ادامه برنامه مشکل اساسی را نبود برنامه جامع اطلاعاتی در کشور دانست و عنوان کرد:مجلس باید این بحث را پیگیری کند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به این که اگر دولت‌ها قصور کردند مجلس باید در این حوزه ورود پیدا کند اظهار داشت: باید در حوزه مسکن توسعه پایدار داشته باشیم.

وی با اشاره به این که در دولت‌های اخیر شاهد دنباله روی از برنامه جامع نبودیم به طوری که شخص وزیر راه و شهرسازی سباست های کلان را پیش برده است.

عقبایی اظهار داشت:  نبود برنامه جامع و عدم چشم انداز سبب بروز تغییرات سینوسی در بازار مسکن می‌شود.

متأسفانه طرح جامعی در حوزه بازار مسکن نیست

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان این که متأسفانه طرح جامعی در حوزه بازار مسکن نیست خاطر نشان کرد: پول‌ها و سیاست گذاری‌های مسکن به سمت و سوی دیگری می‌رود.

وی اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین محورها در این حوزه انحراف سیاست پولی کشور است.

عقبایی با اشاره به این که ورود بانک‌ها به فعالیت‌های خرید و فروش اموال غیر منقول ممنوع است اظهار داشت: بعضاً بانک‌های دولتی به حوزه ساخت و ساز ورود یافته است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به این که سیاست کلان مجلس اخذ مالیات برای درآمد نبوده است گفت: بلکه همواره بحث کنترل بازار مسکن مطرح است تا عرضه در جامعه افزایش یابد.

قوامی در ادامه با اشاره به این  دولت وارث تورم ۴۳ درصد بود گفت: کنترل تورم در کشور سبب ایجاد رکود در کشور می‌شود.

عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای پول و اعتبار با اشاره به این که وقتی تورم کاهش می‌یابد بیکاری و رکود افزایش پیدا می‌کند ادامه داد: تورم از ۴۳ درصد به ۱۵ و نیم درصد کاهش یافته است.

 بانک‌ها نباید بنگاه داری کنند

وی با تاکید بر این که بانک‌ها نباید بنگاه‌ها داری کنند اظهار داشت: باید نقدینگی مورد نیاز تولید کندگان را تأمین کرد.

قوامی با اشاره به این که منابع بانک به دارایی ثابت تبدیل شده است اظهار داشت: رفتار مصرف کنده باید با مالیات تنظیم شود./