شناسهٔ خبر: 72082 - سرویس مسکن و شهرسازی

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران:

طرح ویژه منطقه مرزی تایباد برای توسعه شرق کشور تهیه می‌شود/نظارت معاونت معماری و شهرسازی، دبیرخانه شورای عالی منطقه آزاد، استانداری و اداره کل خراسان‌رضوی در تهیه طرح ویژه

نهمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری در سال 98 فرزانه صادق‌مالواجرد با اعلام اینکه ضرورت تهیه طرح ویژه منطقه مرزی تایباد در استان خراسان‌رضوی در نهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به ریاست وزیر راه و شهرسازی بررسی شد، گفت: تهیه طرح با هماهنگی اداره کل راه و شهرسازی استان، استانداری خراسان رضوی، معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی و دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد تهیه و برای تصویب به شورای عالی می‌آید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به ریاست مهندس محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و به دبیری فرزانه صادق مالواجرد معاون شهرسازی و معماری وزارتخانه با حضور اعضای اصلی شورا؛ نمایندگانی از سازمان‌ها و وزارتخانه‌های عضو شورای‌عالی شهرسازی و معماری و مسئولان استان‌های خراسان‌رضوی و تهران در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

فرزانه صادق‌مالواجرد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص ضرورت تهیه طرح ویژه منطقه مرزی شرق کشور با محوریت تایباد و طرح آن در نهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری در سالجاری، گفت: دستور نهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری، به بررسی طرح ویژه توسعه منطقه ویژه تایباد-دوغارون اختصاص داشت که این دستور بنا به درخواست مشترک معاونت معماری و شهرسازی و اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی از شورای عالی شهرسازی و معماری ارایه شد. مقرر شده تا شورای عالی شهرسازی، مجوز تهیه طرح ویژه را صادر کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تهیه طرح‌های ویژه حتما باید مصوبه و مجوز شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران را داشته باشد، افزود: فلسفه این طرح این است که بتوانیم مرزهای کشور را تبدیل به محورها و دروازه‌هایی برای ارتباط، همگرایی و تعامل بیشتر با کشورهای همسایه در حوزه های توسعه اقتصادی- اجتماعی و به تبع آن توسعه فضای کالبدی، کنیم.

صادق‌مالواجرد یادآور شد: در مرزهای شرقی مشکلات فراوانی وجود دارد و اقدامات توسعه‌ای در آن مناطق کمتر انجام شده است. یکی از مهمترین مناطقی که این پتانسیل را دارد منطقه تایباد- دوغارون است که یکی از دروازه های اصلی ایران با افغانستان است که خوشبختانه مجوز تهیه طرح فوق در شورای عالی شهرسازی و معماری داده شد.

دبیر شورای ‌عالی شهرسازی و معماری ایران گفت: طرح برای بالفعل کردن امکانات توسعه‌ای که در منطقه شرق وجود دارد، افزایش مبادلات مرزی با کشور افغانستان، توسعه نوار مرزی شرق کشور و ارتقای وضعیت اشتغال و رشد اقتصادی شهرهای شرقی کشور و استان خراسان رضوی، تهیه خواهد شد.

صادق‌مالواجرد ادامه داد: نهایتا شورای عالی شهرسازی و معماری با تهیه طرح ویژه موافقت کرد و مقرر شد شرح خدمات تنظیم شود و مهندس مشاور ذی‌صلاح و دارای سابقه موثر در این مطالعات، انتخاب شود که همه اینها با هماهنگی دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد انجام میشود تا بتوانیم بعد از آنکه طرح تهیه شد و در شورای برنامه ریزی و توسعه استان تایید شد، شورای عالی شهرسازی و معماری نیز تصویب شود و به تبع آن، ‌کارهای عملیاتی و اجرایی آن شکل بگیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: کارکردهایی که در این منطقه مقرر شده تا مدنظرقرار گیرد، ایجاد منطقه لجستیک و حمل و نقل، مبادلات بازرگانی و تجارت بین‌الملل، گردشگری با تاکید بر گردشگری سلامت و بحث‌های اقامت‌های ویژه‌ای است که در این مناطق می‌تواند ایجاد شده و شکل بگیرد که همه اینها با تاکید بر جامعه محلی خواهد بود.   

وی توضیح داد: تهیه این طرح با هماهنگی اداره کل راه و شهرسازی استان، استانداری خراسان رضوی، معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در جلسه فوق، استان خراسان‌رضوی با همکاری اداره کل راه و شهرسازی و استانداری استان، معاونت معماری و شهرسازی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، پیشنهادات استان خود را برای ضرورت تهیه طرح ویژه منطقه مرزی با محوریت تایباد اعلام کرد که بر اساس آن محورهای زیر جزو پیشنهادات استان برای ضرورت تهیه طرح ویژه منطقه مرزی با محوریت تایباد اعلام شد.

- توجه به توزیع مناسب فرصت‌های مبادلات مرزی در شرق کشور

- ضروت ارتقای سهم ایران در رقابت اقتصادی منطقه‌ای با سایر کشورهای همجوار در جذب بازار و سرمایه کشور افغانستان و گسترش تبادلات اقتصادی با این کشور

- تمرکززدایی و کاهش فشار توسعه بر مرکز استان و توسعه متوازن در نوار شرقی کشور

- گسترش خدمات آموزش عالی به منظور پوشش این نوع تقاضا در کشورهای همجوار

- گسترش خدمات ویژه تفریحی گردشگری به ویژه گردشگری شهری جهت ایجاد این پتانسیل در منطقه مرزی

- ارایه خدمات ویژه لجستیک، تبادلات تجاری، حمل و نقل کالا و مسافر

- توسعه صنعت با توجه به ضرورت رونق اقتصادی و وجود تمایل سرمایه‌گذاران افغان

- توجه ویژه به موضوع مشارکت مردمی و ارتقای کیفیت زندگی مرزنشینان

- تثبیت جمعیت مرزی از طریق توسعه  اشتغال و رونق تولید

گفتنی است در نشست فوق اعضای اصلی شورای‌عالی شهرسازی و معماری؛ جمالی‌نژاد معاون وزیر کشور، تقی‌زاده‌خامسی معاون وزیر نیرو، سلیمانی معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، آدم نژاد معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، آقایی معاون وزیر جهادکشاورزی، صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، تجریشی معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست، حیدری معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، طالبیان معاون سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، نمایندگان سازمان برنامه و بودجه و همچنین پدافند غیرعامل در جلسه فوق حضور به هم رساندند.