شناسهٔ خبر: 72100 - سرویس جاده‌ای

وزیر راه‌وشهرسازی خبر داد

تکمیل راه‌آهن چابهار-زاهدان تا پایان کار دولت

محمد اسلامی محمد اسلامی از ساخت و تکمیل راه‌آهن چابهار-زاهدان با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی تا پایان کار دولت دوازدهم خبرداد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌ و شهرسازی، محمد اسلامی در مراسم بهره‌برداری از ۲۱۳ دستگاه انواع واگن باری و مسافری و لکوموتیو که صبح امروز در ایستگاه راه‌آهن تهران برگزار شد، اظهار داشت: از سازندگانی که در شرایط کنونی با همت و باورداشتن به توانستن به شعار رونق تولید معنا می‌بخشند قدردانی می‌کنم.

وی تأکید کرد: باید باور کنیم که جزو اقتصادهای بزرگ دنیا با استعداد و توان بالا هستیم. و اینکه توانایی رفع نیازهای خود با توان داخل را داشته و آنچه را که نداشته باشیم با همکاری، کار گروهی و استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی به‌دست می‌آوریم.

وزیر راه‌وشهرسازی افزود: باید برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم  تا در حوزه حمل‌ونقل ریلی در جهان سهم داشته‌باشیم.

اسلامی با اشاره به وجود ۶۰ درصد جمعیت جهان در غرب آسیا است، گفت: با توجه به وجود منابع اصلی انرژی‌های جهان در این منطقه می‌توان نتیجه گرفت که فرصت‌ها در پاطراف ایران است. پس باید سعی کنیم شایستگی‌ها و ظرفیت‌ها را با ارتقای کیفیت و تولید رقابت‌پذیر، زمینه رشد آن را در بازار داخل فراهم و برندسازی کنیم.

اسلامی بااشاره به جنگ اقتصادی که امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران راه‌اندازی کرده‌است گفت: این رفتارها با هیچ کشوری انجام نشده‌است و هدف آنها بازداشتن ایران از پیشرفت و حرکت است که هرگز به آرزوی خود نخواهند رسید.

وی افزود: در شرایطی که از تحریم ابلاغی به تحریم‌ تعقیب و مراقبت رسیده‌اند باید ظرفیت‌ها را احصا و هماهنگی مدیریتی و تعاملی را ارتقا بخشید.

وزیر راه‌وشهرسازی با تأکید بر افزایش بهره‌وری در راه‌آهن گفت: باید کیفیت خدمات افزایش یابد و ماندگار شود تا در قلب مردم جای گیرد.

اسلامی افزود: اصلاح و بهسازی مسیرها، برطرف کردن موانع، افزایش ظرفیت خطوط موازی و اتصال‌های جدید به استان‌ها و مراکز بار جزو استراتژی‌های پایدار است که در تأکیدات رئیس‌جمهوری و برنامه‌های توسعه نظام آمده است.

اسلامی تأکید کرد: لذا باید اولویت‌ها دقیق و منابع درست توزیع شود تا نتیجه مطلوب حاصل گردد.

وی در ادامه به توسعه زیرساخت حمل‌ونقل ریلی اشاره کرد و گفت: در همین مدت صاحب آراستگی و ارائه‌ی سرویس‌های به موقع، کاهش میزان تأخیر قطارها و همچنین اتصال راه‌آهن به چهاراستان بوده‌ایم. در همین راستا برای تسریع در ساخت راه‌آهن چابهار-زاهدان مبالغی را از صندوق توسعه ملی برای ساخت و تکمیل این پروژه تا پایان دولت دوازدهم دریافت کنیم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم یادآور شد: با توجه به قرارداشتن راه‌آهن چابهار-زاهدان و رشت-آستارا در کریدور شمال- جنوب تکمیل این پروژه‌ها سهم ایران را از حمل‌ونقل اقیانوس هند تا آسیای میانه و از چین به اروپا افزایش خواهد داد.

اسلامی تصریح کرد: به رغم اینکه دشمنان تصمیم گرفتند راه ابریشم بدوی بسازند اما موفق نخواهند شد و با تلاش و کوشش مزیت‌های رقابتی را افزایش خواهیم داد.

و از طرفی درآمد سرانه پایدار ایران را از سهم ۱۰۰ میلیون تنی بار اطراف  دریای خزر افزایش خواهیم داد.