شناسهٔ خبر: 72111 - سرویس استان‌ها

براي نخستين بار درجاده‌های استان كرمان آسفالت گرم بازيافت می‌شود

روکش مديركل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان كرمان گفت: براي نخستين بار درجاده‌هاي استان آسفالت گرم بازيافت خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی  اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان كرمان, سيدعلي حاج سيدعليخاني اظهار داشت: با توجه به پيگيري هاي این اداره كل ، عمليات بازيافت گرم آسفالت با استقرار ماشين آلات ويژه اين عمليات و توليد درجاي آسفالت بازيافت شده براي اولين مرتبه در محورهاي استان كرمان انجام مي شود كه در مرحله اول ۱۵ كيلومتر در شهرستان شهربابك – انار و در مرحله دوم  ۲۰ كيلومتر از اين محور عملياتي خواهد شد.

وی افزود: با توجه به اينكه ۸۰ درصد مصالح از سطح موجود راه برداشت شده  و تنها ۲۰ درصد آسفالت جديد به آن افزوده مي شود، تركيب استانداردي از آن بدست مي آيد، كه علاوه بر كاهش آلودگي محيط زيست، از لحاظ قيمت نيز بسيار مقرون به صرفه خواهد بود.

معاون راهداري اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان نیز با اشاره به فرايند كار دستگاه هاي متحرك بازيافت آسفالت گفت: به طور كلي فرايند بازيافت درجا، به روش هواي گرم فشرده مي تواند مشكلات متداول روسازي آسفالت مثل ترك ها و شكاف هاي سطحي را از بين برده و دانه هاي سنگي جدا شده از روكش را مجددا قيراندود كرده و با آن مخلوط مي نمايد و ناهمواري ها و دست اندازهاي جاده را از بين برده سطحي هموار و ايمن ايجاد مي كند.

وی تصريح كرد: در اين روش احياي قير توسط مواد جوان كننده، انعطاف پذيري روكش مجددا به آن بازگردانده مي شود و دانه بندي مصالح سنگي و همچنين ميزان قير مصرفي در روكش آسفالت تنظيم و اصلاح مي شود.

عراقي زاده به فوايد اساسي صرفه جويي اين روش پرداخت و گفت: صرفه جويي در وقت و هزينه، توام با حفاظت از محيط زيست ، حفظ مقادير قابل توجهي از منابع انرژي، قير و مصالح سنگي، افزايش ايمني تردد وسايط نقليه با ايجاد سطحي صاف و هموار در هنگام عمليات بازيافت گرم، امكان بهسازي يك خط جاده بدون توقف جريان ترافيك، عدم تغيير ضخامت روكش آسفالت جاده و.... از جمله فوايد آسفالت بازيافت به شمار مي روند.