شناسهٔ خبر: 72122 - سرویس ریلی

مدیر عامل راه‌آهن خبر داد

دستور وزیر راه و شهرسازی برای افزایش سرعت قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان به ۳۰۰ کیلومتر در ساعت

سعید رسولی سعید رسولی از دستور وزیر راه و‌ شهرسازی برای افزایش سرعت سیر قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان از ۲۵۰ کیلومتر به ۳۰۰ کیلومتر در ساعت خبر داد و گفت: این پروژه فعال است و پیشرفت فیزیکی عملیات خاکی قطعه قم-اصفهان ۶۰ درصد است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سعید رسولی در حاشیه افتتاح ۲۱۳ دستگاه انواع واگن باری و مسافری در جمع خبرنگاران از ورود ۹۷۴ دستگاه انواع واگن باری، مسافری و لکوموتیو به شبکه ریلی تا پایان سال آینده خبر داد.

وی در خصوص مشخص شدن سرعت سیر قطار در راه‌‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان گفت: طبق دستور وزیر راه و شهرسازی مقرر شد، سرعت سیر قطار در راه‌آهن سریع‌السیر از ۲۵۰ کیلومتر در ساعت به ۳۰۰ افزایش یابد.

رسولی پیشرفت فیزیکی زیرسازی را آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان را کمتر از ۱۰ درصد عنوان کرد و گفت: عملیات خاکی بخش قم-اصفهان بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به همکاری‌های بین‌المللی راه‌آهن با سایر کشورها گفت: ما با کشورهای همسایه برای راه اندازی مسیرهای ترانزیتی ریلی تعامل داریم و در اوایل امسال در خصوص تعرفه و مجوز سیر واگن‌ها توافقاتی با چینی‌ها حاصل شد

وی ادامه داد: با همکاری سایر کشورهای دارای خط ریلی مشترک به دنبال بهینه‌سازی مسیر برای کاهش زمان سیر و تعرفه‌ها هستیم و در حال حاضر مسیر کانتینری چین، ازبکستان، قزاقستان، ترکمنستان و ایران از مرز سرخس فعال است.

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به میزان خودکفایی صنعت حمل‌ونقل ریلی گفت: در هفتمین نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی شاهد رونمایی از تجهیزاتی بوده‌ایم که در گذشته تولید آن ۱۰۰ درصد وابسته به خارج از کشور بود. به طور مثال در زمینه تولید چرخ به طور کامل و قطعه اصلی سوزن به خود کفایی رسیده‌ایم و دو شرکت داخلی توانایی ساخت سیستم سیگنالینگ را پیدا کرده‌اند. همچنین در زمینه بازسازی لکوموتیو‌ها و تولید موتور این محصول نیز امروز در جایگاه خوبی قرار داریم.

مدیرعامل راه‌آهن گفت: در کارخانجات بازسازی اساسی در کرج، «بلوک سیلندر» توسط شرکت‌های ایرانی تولید می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌ریزی قطارهای ویژه اربعین حسینی نیز گفت: برای ایام اربعین امسال ستاد اربعین در راه‌آهن تشکیل و برنامه‌ریزی‌ها برای تامین قطارهای به مقصد شلمچه، چذابه و کرمانشاه انجام شده است.