شناسهٔ خبر: 72156 - سرویس وزارتی

رئیس مرکز حراست وزارت راه و شهرسازی:

وزیر راه و شهرسازی در مبارزه با فساد پیشرو و مصمم است

گزارش تصویری جلسه هم‌اندیشی کارکنان مرکز حراست وزارت راه و شهرسازی سید عیسی حسینی با بیان اینکه امروز رویکرد وزیر راه و شهرسازی مبارزه با فساد است، گفت: به‌جای دید شخصی به مسائل، باید به مشکلات دید سازمانی، کارشناسی و کل‌نگر داشت. انتظار از مجموعه حراست این است که نگاه آسیب‌شناسانه به مسائل داشته باشد و رویکردی در جهت پیشرفت کل وزارت‌خانه را در پیش گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدعیسی حسینی، رئیس مرکز حراست وزارت راه و شهرسازی در جلسه هم‌اندیشی کارکنان مرکز حراست این وزارتخانه با بیان اولویت‌های مجموعه حراست گفت: مجموعه حراست شکل گرفته است تا ماموریتی مهم و حاکمیتی را انجام دهد و اولویت‌ ما این است که این ماموریت به بهترین شکل انجام شود و اولویت اول مبارزه با فساد است.

وی افزود: به‌جای دید شخصی به مسائل، باید به مشکلات دید سازمانی، کارشناسی و کل‌نگر داشت. انتظار از مجموعه حراست این است که نگاه آسیب‌شناسانه به مسائل داشته باشد و رویکردی در جهت پیشرفت کل وزارت‌خانه و تحقق برنامه‌ها و اهداف را در پیش گیرد. در گزارش‌ها نیز در کنار انعکاس آسیب‌ها باید راه‌کار نیز ارائه کنیم.

حسینی گفت: موضوعی که در سازمان‌ها اثرگذار است، اختیارات و نگرش‌هایی است که مدیران برای پیشبرد اهداف دارند. امروز شاهد حضور چنین مدیرانی در وزارت راه و شهرسازی هستیم و به همین دلیل شرایط استثنایی داریم. امروز رویکرد وزیر راه و شهرسازی مبارزه با فساد است.

وی با تاکید بر اینکه مجموعه ستادی حراست باید نقش راهبردی داشته باشد، ‌ افزود: برنامه‌های حراست باید فراگیر باشد و کل وزارت‌خانه را پوشش دهد. خوشبختانه امروز بیش از دو‌سوم کار حراست از حوزه خبری تبدیل به کار تخصصی شده است. با نگاه تخصصی که امروز حراست دارد، رشد و تعالی پیدا کرده و این رویکرد باید ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه حراست باید نقش اثرگذار خود را تقویت کند، ‌ تصریح کرد: مبارزه با فساد باید دغدغه همه باشد. در این راه پیشگیری اهمیت بالاتری دارد. با آسیب‌ها و مشکلاتی که هست، اثرگذاری کار سختی است، اما با اراده قوی می‌توان مشکلات را حل کرد.

رییس مرکز حراست وزارت راه و شهرسازی در بخش دوم صحبت‌های خود ضمن پاسخگویی به سوالات طرح شده به تحولات نظام اداری اشاره و بیان کرد: اساسا همه کشورها با شرایط روز تحولاتی را به‌وجود آوردند. در جهان متحولی که منابع آن روزبه‌روز در برابر نیازها و انتظارات کاهش می‌یابد، دولت‌ها و سازمان‌ها برای کارآمد شدن تحت فشارند و از سازوکارهای گوناگونی برای رفع مشکلات یاری گرفته‌اند.

وی ادامه داد: این کشورها به دلیل وجود ضعف‌های گوناگون در رده نظام‌های ناکارآمد قراردارند و می‌خواهند توسعه و پیشرفتی داشته باشند، بنابراین انواع ناهماهنگی و بی‌نظمی در این نظام‌ها وجود دارد که می‌توان به مواردی  مانند؛ نارسایی و نقص قوانین و مقررات و مهم‌تر از آن اجرای قوانین و مقررات، بی‌توجهی نسبت به اسناد بالادستی، دستورات مقام‌ها و رده‌های بالا توسط رده‌های پایین، ضعف نیروی انسانی ماهر، متخصص و کارآمد، سازش کارگزاران با افراد و گروه‌های بانفوذ، فقدان قوانین بازدارنده فساد و رانت، انحصار مشاغل و برخی فعالیت‌های مهم اثرگذار، ضعف سیستم مدیریت و روش‌های اعمال مدیریتی، در حاشیه قرار گرفتن منافع جمعی و منافع سازمانی، بی انگیزگی، ناهماهنگی، کمبود بودجه و اعتبارات و یا نامناسب بودن توزیع اعتبارات و اولویت نداشتن در کارها و موضوعات اشاره کرد که عامل توسعه نیافتگی است.

حسینی در پایان ضمن تشکر مجدد از تلاش همکاران حراست، برگزاری دوره‌های آموزشی فنی و تخصصی، ماموریت به استان‌ها و ضرورت بررسی موضوعات و دقت نظر در تهیه گزارش‌های کارشناسی، اهتمام جدی به طرح اقدام ملی ساخت مسکن و بحث تخصیص قیر و دیگر مسائل مهم سازمانی را از اولویت‌های کاری حراست برشمرد و گفت: انتظار می‌رود مجموعه همکاران حراست با دقت نظر و نگاه کارشناسی ضمن بررسی موضوع‌های مهم و رصد و پیگیری مستمر، آسیب‌ها را شناسایی و احصا کنند تا از بروز تهدیدات جلوگیری شود.