شناسهٔ خبر: 72170 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی در نشست هم‌اندیشی مدیران راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای عنوان کرد:

لزوم آماده‌سازی مسیر‌های تردد زائران اباعبدالله الحسین (ع) تا پیش از شروع حرکت حماسی مردم/ باید نظام یکپارچه هوشمند حمل‌ونقل جاده‌ای ایجاد شود/ بخش اول اعتبار بازسازی و ترمیم راه‌های آسیب‌دیده در سیل ابلاغ شد

نشست هم اندیشی مدیران راهداری و حمل‌ونقل جاد‌ه‌ای با حضور وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در نشست هم‌اندیشی با مدیران ستادی و استانی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بر آماده‌سازی شرایط مطلوب راه‌ها و مدیریت ترافیک برای تردد زوار اربعین حسینی، ساخت و نگهداری راه‌های روستایی، نگهداری مطلوب از راه‌های شریانی و اقتصادی کردن حمل‌ونقل جاده‌ای و ایمن‌سازی راه‌های کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه ‌و شهرسازی صبح امروز نشست هم‌اندیشی مدیران ستادی و استانی راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور با حضور محمد اسلامی وزیر راه‌وشهرسازی و عبدالهاشم حسن‌نیا رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در سالن کنفرانس این سازمان برگزار شد.

وزیر راه‌وشهرسازی در این مراسم مهمترین برنامه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در شرایط فعلی را ساماندهی و مدیریت حمل‌ونقل ایام محرم و اربعین حسینی اعلام کرد و گفت: در این راستا آماده‌سازی مسیرها، پیش‌بینی جابه جایی مردم و آمادگی پایانه‌ها باید با کیفیت حداکثری باشد تا مراسم زائران اباعبدالله‌الحسین با بالاترین سطح رفاهی برای زائران در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای برگزار شود.

وی افزود: مدیران کل استان‌های مرزی باید در مسیر عبور کاروان‌های زوار بسیج شده و تسهیلات لازم را به وجود آورند. این تسهیلات شامل بهسازی و ترمیم مسیر‌های دسترسی، آسفالت، علائم و خط‌کشی است و باید تا قبل از شروع حرکت حماسی مردم به سرانجام برسد.

اسلامی تأکید کرد: ساماندهی پارکینگ‌های ناوگان حمل‌ونقل عمومی و شخصی نیز باید در اولویت قرار گیرد تا شاهد مشکلات گذشته در اربعین امسال نباشیم. همچنین ترافیک طبق برنامه و مدیریت صحیح، روانسازی و پشتیبانی شود.

اسلامی در ادامه به مبحث حمل‌ونقل جاده‌ای اشاره کرد و گفت: باید نظام یکپارچه هوشمند حمل‌ونقل و تابع ضوابط در نظام حمل ونقل جاده‌ای کشور ایجاد شود تا زیر سایه آن تردد مسافران و ناوگان در قالب یک نظام پایش و کنترلی قرار گیرند و شاهد بهره‌وری حداکثری نظام حمل‌ونقل جاده‌ای کشور باشیم.

لزوم جلوگیری از بروز مشکلات در عرصه ترانزیت

اسلامی با اشاره به حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت بیان داشت: در حوزه ترانزیت عناصری موجب به‌ وجود آمدن مشکلاتی شده‌اند که باید با آنها برخورد شود. لذا برای برطرف کردن این مشکلات و جلوگیری از رشد تساعدی آسیب‌های ناشی از آن باید هماهنگی‌ها به حداکثر ممکن برسد.

وی در ادامه به اقدام قابل توجه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مبنی بر برخورداری رانندگان و خانواده آنها به بیمه تکمیلی اشاره کرد و گفت: این اقدام پشتیبانی از جامعه حمل‌ونقل را به همراه دارد تا رانندگان و خانواده‌های آنها بتوانند از یک وضعیت کیفی مناسب برخوردار باشند.

وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به حوزه راهداری تصریح کرد: وجود آسفالت آسیب دیده در جاده‌ها به هیچ‌وجه پذیرفته نیست.  همچنین ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها باید کیفیت مناسب و استاندارد در خصوص نگهداری آزادراه‌ها را از شرکت‌های آزادراهی مطالبه و پیگیری کنند.

وی افزود: مجتمع‌های خدماتی و رفاهی نیز باید بیشترین کیفیت ممکن را داشته باشند. در غیر اینصورت نشان‌دهنده ضعف نظارتی است.

اسلامی با بیان اینکه بهترین اوقات مردم ایام سفر آنهاست گفت: با توجه به اینکه بهترین ایام مردم در سفرها رخ می‌دهد، ما نسبت به تثبیت لذت سفر مردم در طول مسیر مسئولیت داریم. پس مجتمع‌های بدون کیفیت فقط در صورت برخورداری از کیفیت مناسب و استاندارد باید حق فعالیت داشته باشند که این نکته نیز باید در دستور کار سازمان راهداری  و حمل‌ونقل جاده‌ای قرار گیرد.

میزان برخورداری روستاها از راه آسفالته در سال ۹۹ باید به ۳۰۰۰ کیلومتر برسد

وزیر راه‌وشهرسازی سپس به مبحث راه‌های روستایی اشاره‌‌ کرد و گفت: میزان برخورداری روستاها از راه آسفالته در سال ۹۹ باید به ۳۰۰۰ کیلومتر برسد. حق جامعه روستایی پرافتخار و زحمتکش کشور برخورداری از راه‌های مناسب آسفالته است و باید روستاهای بالای ۵۰ خانوار از آسفالت مناسب برخوردار باشند و اولیت دوم ما برقراری راه‌های روستایی آسفالته برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار است.   

اسلامی با توجه به تردد ناوگان حمل مواد معدنی در مسیرهای روستایی منتهی به معادن تصریح کرد: یکی دیگر از وظایف سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مطالبه‌گری از معادن به خاطر تأثیر ناوگان آنها بر اضمحلال راه‌های روستایی با هدف نگهداری از آنها است.

وی افزود: در هر صورت امروز حجم راه‌های روستایی افزایش پیدا کرده است و یکی از بخش‌های عمده‌ی هزینه دولت برای تثبیت جمعیت روستایی ساخت و توسعه راه‌های روستایی است که باید در ساخت و نگهداری آن‌ها کوشا باشیم.

۷۵ هزار کیلومتر راه مال‌رو بهسازی می‌شود

وزیر راه ‌و شهرسازی از تفاهم با قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران انقلاب‌اسلامی برای بهسازی ۷۵ هزار کیلومتر راه مال‌رو موجود خبر داد.

اسلامی موضوع دیگر را اقتصادی کردن جاده‌ها و بهره‌برداری از ظرفیت حداکثری اقتصاد راه‌ها عنوان کرد و گفت: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای باید با استناد به مفاد قانونی بر روی شیوه‌های درآمدزایی تمرکز کند.

وی در خصوص حوزه ایمنی ترافیک خاطرنشان کرد: با همکاری بین وزارت راه و شهرسازی  و پلیس راهور ناجا ۲۵۱ نقطه پرتصادف بحرانی در جاده‌ها شناسایی شد که ۵۴ نقطه آن در هفته گذشته برطرف شده، برای رفع ۱۴۷ نقطه پیمانکار مشخص شده  و  ۵۰ نقطه باقیمانده نیز برای مناقصه معرفی شده است.

 اسلامی در ادامه آشکارسازی نقاط پرتصادف را مهم برشمرد و گفت: رسیدگی به راه لذت‌بخش است و اقداماتی همچون شست و شوی علائم، ترمیم گاردریل‌ها و بطور کل نگهداری راه‌ها باید به یک نهضت تبدیل شود.

ابلاغ اعتبار ۱۵۰۰ میلیارد تومانی برای بازسازی و ترمیم راه‌های آسیب دیده در سیل

این عضو کابینه دولت دوازدهم از ابلاغ بخش اول اعتبار ۵۰۰۰ میلیارد تومانی برآورد شده برای ترمیم را‌ه‌های آسیب دیده بر اثر سیلاب ابتدای سال جاری خبر داد و گفت: ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای ترمیم و بازسازی راه‌های آسیب دیده ابلاغ شده است که با اهتمام ویژه صرف ترمیم راه‌ها می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در پایان بر نگهداری پل و تونل به صورت تخصصی تأکید کرد.