شناسهٔ خبر: 72173 - سرویس جاده‌ای

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای:

«برکت» از سه پایانه پشتیبان برخوردار شد/ ابلاغ دستورالعمل فعالیت شرکت‌های حمل‌ونقل بزرگ مقیاس هوشمند

نشست هم اندیشی مدیران راهداری و حمل‌ونقل جاد‌ه‌ای با حضور وزیر راه و شهرسازی معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و‌ حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه شیوه‌نامه مدیریت حمل‌ونقل جاده‌ای برای اربعین حسینی (ع) به استان‌ها ابلاغ شده است» گفت: نکته قابل توجه در نظر گفتن سه پایانه پشتیبانی اندیمشک، همدان و کرمانشاه برای پایانه مرزی برکت ﴿مهران﴾ بود که تا ۵۰ درصد ظرفیت حمل‌‌ونقل را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهران قربانی معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری در نشست هم اندیشی مدیران راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور نکات مهم در جابهجایی زائران اربعین حسینی(ع)، اجرای سیستم تن‌کیلومتر و بیمه تکمیلی و ابلاغ دستور العمل فعالیت شرکت‌های حمل‌و‌نقل بزرگ‌مقیاس هوشمند را تشریح کرد.

وی اظهار داشت: شیوه نامه مدیریت حمل‌ونقل جاده‌ای برای اربعین حسینی (ع) برای استان‌ها ابلاغ شده است. نکته قابل توجه در نظر گفتن سه پایانه پشتیبانی شامل اندیمشک، همدان و کرمانشاه برای پایانه برکت بود که تا ۵۰ درصد ظرفیت حمل‌‌ونقل را افزایش می‌دهد.

قربانی گفت: با توجه به تاثیرگذاری خودروهای زائران بر ترافیک شبکه جاده‌ای کشور، بیش از ۲۰۰ هزار ظرفیت پارکینگ در شهرهای زائرپذیر برای زائران اربعین حسینی در سال جاری پیش‌بینی شده است.

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری با اشاره به ابلاغ دستورالعمل حمل دربستی اظهار داشت: در ایام اربعین شرکت‌هایی مجاز هستند که در سفر برون مرزی مشارکت کنند که قبلا با شرکت‌های عراقی قرارداد حمل‌ونقل منظم مسافر داشته باشند. حداکثر سن ناوگان ایرانی برای سفر برون مرزی یک سره پنج سال است. شرکت‌ها می‌توانند از ناوگان عراقی تحت قرارداد شرکت ایرانی و عراقی استفاده کنند.

وی افزود: رانندگان ناوگان اعزامی موظفند پس از پیاده شدن زائران در شهر مقصد حداکثر ظرف مدت ۲۴ ساعت از زمان ورود به کشور عراق به داخل کشور بازگردند. همچنین تمامی شرکت‌ها متعهد می‌شوند در طول ایام طرح برنامه زمان‌بندی سفر را به گونه‌ای تنظیم کنند  که حداکثر تا مورخ ۲۵ مهر ۹۸  به کشور بازگشته  و در ایام اوج سفرهای برگشت (۲۵ تا ۲۹ مهر ۹۸) در جابه‌جایی زائران داخلی مشارکت کنند.

قربانی ادامه داد:  حمل دربستی دو سره در خصوص ناوگان عراقی  طرف قررارداد با شرکت‌های ایرانی میسر است. همچنین مرز مجاز برای خروج و ورود اتوبوس‌های ایرانی و عراقی مرز چذابه است.

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری  و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به بروزرسانی نرخ حمل بر اساس تن کیلومتر نیز بیان داشت: هم اکنون نرخ ۱۴۰۰ ریالی ملاک عمل است و با تشکل‌های حمل‌ونقل جاده‌ای ۳۱  استان توافق به عمل آمده، اعمال نرخ کالاهای تجاری در سامانه در ۲۲ استان انجام شده و در خصوص جابه‌جایی کالاهای خاص با انجمن‌ها در ۱۶ استان توافق حاصل شده است.

وی گفت: از ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها انتظار می‌رود، نرخ حمل بر اساس تن‌کیلومتر در اولویت قرار گیرد، مقامات استانی در خصوص اهمیت موضوع و تاثیر افزایش نرخ حمل در قیمت تمام شده محصول توجیه شوند. مسیرهای فاقد نرخ و اعمال در سامانه پس از حصول توافقات لازم شانسایی شوند و سر انجام بر اجرای این طرح نظارت مستمر داشته باشند.  

قربانی با اشاره به اقدام سازمان نسبت به فراهم کردن بیمه تکمیلی برای رانندگان و خانواده‌های آن‌ها اظهار داشت: در قرارداد جدید ما به دنبال افزایش سطح خدمات بودیم که در همین راستا کانون و انجمن رانندگان تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفتند.

این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ادامه به مزایای قرارداد جدید بیمه تکمیلی رانندگان اشاره کرد و گفت: در این طرح فرزندان رانندگان (علاوه بر همسر) حد اکثر دو فرزند زیر ۱۸ سال  (دختران مجرد از معافیت سنی برخوردار هستند) تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. سقف تعهدات نسبت به قرارداد قبلی افزایش یافت. هزینه زایمان به تعهدات شرکت بیمه گر اضافه شد. همچنین رانندگان جا مانده از سال قبل به همراه همسر و حداکثر دو فرزند ثبت نام می‌شوند.

وی از ابلاغ دستورالعمل فعالیت شرکت‌های حمل‌ونقل بزرگ مقیاس  هشومند به ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کانون شرکت‌های حمل‌ونقل کالای کشور خبر داد و گفت: ۳۵۹ هزار کامیون، ۴۸۵ هزار راننده، ۵۶ شرکت حمل‌ونقل سراسری، ۷۴۷ شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی و ۱۵ بازارگاه مجوز دار و ۴۲۰۰ شرکت حمل‌ونقل کالا در عرصه حمل بار جاده ای کشور فعالیت می‌کنند.

قربانی در ادامه تاکید کرد: بازارگاه‌ها بارنامه صادر نمی‌کنند. از طرفی باید بر روی جداکردن «فورواردر» از «کریر» تمرکز کرده و از سهم خواهی برخی افراد جلوگیری شود. همچنین سایر وظایف بازیگران صنعت حمل ونقل باید بومی سازی شود.

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری  و حمل‌ونقل جاده‌ای راهکار پیشنهادی را حفظ استقلال بازیگران صنعت حمل‌ونقل، حرکت به سمت مدل هیبریدی، قرار داشتن مجوز صدور بارنامه در اختیار کنسرسیوم‌هایی با برخورداری از تخصص حمل‌‌ونقل و بهره‌مندی از دانش فن‌اوری ارتباطات و اطلاعات و SLA بالا برای حمل بار به صاحبان بار عنوان کرد.