شناسهٔ خبر: 72187 - سرویس بنادر و دریانوردی

معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد؛

اجرای واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی آغاز شد / بررسی اهلیت در واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی

حسن زاده معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مراحل اجرایی واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری تا دو ماه آینده و پایش بنادر کوچک از نظر فنی و زیرساخت‌های مورد نیاز آنها آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد علی حسن‌زاده درباره ضعیت بنادر کوچک، اظهار کرد: حدود ۴۸ بندر کوچک در  ایران داریم که به غیر از چند بندر، بقیه آن‌ها در سواحل جنوبی هستند که باید به زودی تکلیف واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری و توسعه بنادر روشن شود.

وی افزود: طرح جامع مطالعات بنادر کوچک کشور اخیراً به پایان رسیده و هم اکنون تعداد دقیق بنادر و نیازمندی‌های آنها برای تبدیل شدن به بنادر اقتصادی مشخص شده است. طرح پایش دیگری را در دستور کار قرار دادیم تا از طریق مشاوران مختلف بتوانیم مسائل و مشکلات فنی بنادر را از نظر زیرساخت‌های مختلف استخراج کنیم که مشخص شود کدام بنادر برای واگذاری به بخش خصوصی مناسب است و کدام یک از آن‌ها را بخش دولتی و سازمان بنادر باید بر عهده بگیرد.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در حال تدوین و اکران قرارداد واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی هستیم، ادامه داد: با توجه به پایان یافتن طرح جامع مطالعات بنادر کوچک کشور و پس از استحصال مشخصات و نیازمندی‌های فنی و زیرساختی آن‌ها، واگذاری بنادر به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری آغاز می‌شود که به نظر می‌رسد مراحل اجرایی آن تا حدود دو ماه آینده آغاز شود.

حسن‌زاده با تاکید بر اینکه برای واگذاری بنادر، متقاضی نباید از بخش دولتی باشد، گفت: پس از پایان یافتن مطالعات مورد نظر دقیقا می‌توان نیازمندی‌های آن‌ها را از نظر فنی، زیرساختی و دیگر الزامات مانند داشتن گمرک و تجهیزات مورد نیاز استحصال کرد. از سوی دیگر به دقت میزان نیاز سرمایه‌گذاری هر یک از آن‌ها مشخص خواهد شد. در این زمینه می‌توان گفت که تقریبا نخستین ماتریکس‌ها و قراردادهای واگذاری بنادر کوچک تا حدود دو ماه آینده مشخص می‌شود و اولین بنادر نیز در همان زمان، آماده واگذاری خواهند بود.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی با اشاره به اینکه طرح متقاضیان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی باید در وهله نخست مورد بررسی و تایید قرار گیرد، اظهار کرد: برای واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی در مراحل اولیه اهلیت سرمایه‌گذار از جهات مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از آن با ارزیابی پارامترهای مختلف، بنادر کوچک به ارائه‌کننده بهترین طرح از نظر میزان سرمایه‌گذاری، میزان درآمدزایی و میزان اشتغال‌زایی و دیگر پارامترها  واگذار می‌شود.