شناسهٔ خبر: 72197 - سرویس استان‌ها

يك هزارو ۱۰۰ دستگاه دوربين ثبت تخلف در كشور تخلفات جاده‌ای را رصد می‌كند

دوربین رئیس گروه سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند مرکز مدیریت راه‌ها در سفر به استان خراسان شمالی گفت: امسال حدود هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای هوشمندسازی مدیریت راه‌های کشور منظور شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان شمالی,  پوریا علیمردانی اظهار کرد: هوشمندسازی مدیریت راه‌ها یکی از اقدامات مهم برای تامین و ارتقای ایمنی ترددهای جاده‌ای است و در این دولت هم توجه زیادی به آن معطوف شده است.

 وی افزود: یکی از سامانه‌های هوشمند، نصب دوربین‌های ثبت تخلفات جاده ای است و اکنون هزار و ۷۳۵ دستگاه دوربین ثبت تخلف در جاده های کشور نصب شده که از این تعداد هزار و  ۱۰۰ دستگاه آن فعال است.

وی خاطرنشان کرد: تعداد این دوربین ها امسال به هزار و ۸۷۰ دستگاه می رسد و تعداد دوربین های فعال هم به همین نسبت افزایش می یابد.

وی با اشاره به تاثیر دوربین ها بر کاهش تخلفات جاده ای گفت: با افزایش سامانه های هوشمند، میزان تخلف سرعت غیرمجاز در جاده های کشور از ۸.۵ درصد در سال ۹۴، به کمتر از ۶.۵ درصد در سال جاری رسیده است.

رئیس گروه سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: در وضعیت مناسب در بزرگراه ها، در هر ۲۰ کیلومتر یک دستگاه دوربین ثبت تخلف و در آزادراه ها در هر ۱۰ کیلومتر یک دستگاه دوربین ثبت تخلف جاده ای نصب می شود.

علیمردانی راه اندازی سامانه های هوشمند توزین بار در حال حرکت را از دیگر اقدامات برای ارتقای ایمنی سفرهای جاده ای برشمرد و افزود: سامانه های توزین بار، قادر هستند میزان بار ناوگان باری را در حین حرکت، محاسبه کرده و تخلف اضافه تناژ را ثبت و آن را مخابره کنند.

وی افزود: این سامانه در ۳۵ نقطه از محورهای کشور نصب و راه اندازی شده و راه اندازی آن در ۶۴ نقطه دیگر در دست برنامه ریزی و اجرا است.رئیس گروه سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند مرکز مدیریت راه‌ها گفت: برخورد با اضافه تناژ ناوگان باری در راستای صیانت از راه ها و سرمایه های ملی در دستور کار است زیرا حمل بار با با وزن بیش از حد مجاز، به آسفالت جاده ها آسیب زده و سبب استهلاک زودرس جاده ها می شود و علاوه بر آن، می تواند عاملی برای بروز تصادفات جاده ای بوده و تهدیدی برای ایمنی تردد جاده ای باشد.

وی خاطرنشان کرد: راه اندازی سامانه هوشمند توزین بار در حال حرکت، در یک نقطه از محورهای خراسان شمالی در حال پیگیری است که البته هنوز به بهره برداری نرسیده، اما تلاش داریم زودتر آنرا راه اندازی کنیم.علیمردانی، نصب ترددشمار در جاده ها را از دیگر اقدامات مدیریت راه ها برشمرد و گفت: تاکنون ۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه ترددشمار در راه های اصلی نصب شده است که تمام محورهای اصلی را پوشش می دهند.

وی با اشاره به افزایش سفرها در روزهای پایانی شهریورماه گفت: هر ساله و در روزهای پایانی فصل تابستان شاهد بالا رفتن میزان تردد جاده ای هستیم و البته پیش بینی می شود در تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی هم، حجم ترافیک در جاده ها بیشتر شود از این رو تدابیر لازم برای تامین و ارتقای ایمنی جاده ها اندیشیده شده و تلاش داریم تا خدمات رسانی به مسافران تقویت شود.

رئیس گروه سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند مرکز مدیریت راه‌های کشور تصریح کرد: از مردم انتظار می رود پیش از سفر، وضعیت جاده ها را با تماس با سامانه ۱۴۱ استعلام کنند تا راحت تر بتوانند زمان سفر را مدیریت کنند.