شناسهٔ خبر: 72223 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی خبر داد؛

٢۵٠ مهندس ناظر بر طرح‌های بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی نظارت دارند/ ۷۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی باید تا سال ۱۴۰۵ مقاوم‌سازی شوند

مسکن روستایی مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی گفت: ٢۵٠ مهندس ناظر بر اجرای درست و فنی طرح‌های در دست اجرای این نهاد در سطح روستاها نظارت و رسیدگی دارند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمود بدلی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: علاوه بر این، ۱۶۰ مهندس طراح فنی نیز با این بنیاد در حال همکاری هستند که متقاضیان اجرای طرح‌های مهندسی و معماری می‌توانند از مشاوره‌های این مهندسان نیز بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: مهندسان مشاور بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی در ۸۰ دفتر سطح استان در حال حاضر مشغول فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه حضور کارشناسان بنیاد مسکن در روستاها منجر به کاهش هزینه‌های اضافی برای متقاضیان طرح‌های روستایی می‌شود بیان کرد: نظارت کیفی بر ساخت و سازها توسط مهندسان ناظر و فنی با هدف پیشگیری از بروز خسارت به واحدهای مسکونی ناشی از حوادث غیرمترقبه و اجرای درست طرح‌های در دست اجرا می‌شود.

به گزارش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بدلی گفت: ساخت مسکن ایمن از دیگر راهکارهای مقابله با سوانح است و باید با تشویق روستاییان و ترویج ایمن‌سازی در روستاها این امر را گسترش دهیم.
وی با اشاره به اینکه در راستای تشویق روستاییان تسهیلات مقاوم سازی و بهسازی مسکن‌های روستایی به ۴۰۰ میلیون ریال افزایش یافته‌ است، اضافه کرد: پیش از این سقف تسهیلات پرداختی به مساکن روستایی ۲۵۰ میلیون ریال بود که این رقم ۱۵۰ میلیون ریال بیشتر شده‌ است.

وی با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۵ باید ۷۰ درصد مسکن‌های روستایی در استان مقاوم سازی شود، افزود: ایجاد مقاومت لازم برای مقابله با تلفات در حوادثی نظیر زلزله مهمترین هدف اجرای طرح مقاوم سازی مسکن روستایی است.

گفتنی است، دو هزار و ۷۲۵ روستای دارای سکنه در آذربایجان‌غربی وجود دارد که ۲ هزار و ۸۲ روستا از آنها دارای جمعیت بالای ۲۰ خانوار است. این استان مرزی دارای سه میلیون و ۲۶۵ هزار نفر جمعیت است که ۳۴.۶ درصد از آن در مناطق روستایی و ۶۵.۴ درصد در مناطق شهری سکونت دارند