شناسهٔ خبر: 72323 - سرویس مسکن و شهرسازی

در نشستی با حضور نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، بررسی شد؛

محیط و اماکن عمومی افراد دارای معلولیت مناسب‌سازی می‌شود/راه‌اندازی سامانه پیامکی «معبر» در ارتباط با مناسب‌سازی اماکن عمومی معلولان/برگزاری جلسه فوق‌العاده ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور با حضور وزیر راه و شهرسازی

علی عمرانی پور در هشتمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور، سامانه پیامکی معبر به شماره ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ به منظور ارایه مشکلات و نظرات پیشنهادی مرتبط با مناسب‌سازی محیط و اماکن عمومی معلولان به عنوان یکی از مولفه‌های حقوق شهروندی افراد دارای معلولیت راه‌اندازی شد و در این جلسه در بندهایی، وظایف وزارت راه و شهرسازی در خصوص معلولان مشخص و اعلام شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی عمرانی‌پور مدیرکل دفتر ترویج معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجدارزش از برگزاری نشستی با معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان بهزیستی کشور در خصوص ایجاد سامانه پیامکی معبر به شماره ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ به منظور ارایه مشکلات و نظرات پیشنهادی مرتبط با مناسب‌سازی محیط و اماکن عمومی به عنوان یکی از مولفه‌های حقوق شهروندی افراد دارای معلولیت خبر داد.

در هشتمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور که به میزبانی معاونت عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور برگزار شد، هشت دستور جلسه مطرح و ۲۵ مصوبه، حاصل شد. سه دستور مورد بررسی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به وزارت راه و شهرسازی مرتبط بود که بر اساس آن گزارش وزارت راه و شهراسازی پیرامون اضافه کردن ضوابط مناسب‌سازی در یکی از مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان ارایه شد. همچنین گزارشی از سوی دبیرخانه ستاد در زمینه ارزیابی وضعیت مناسب‌سازی ایستگاه‌های راه‌آهن و فرودگاه‌های کشور و همچنین گزارشی از سوی دبیرخانه ستاد پیرامون ارزیابی مناسب‌سازی بانک‌ها ارایه شد.

در بند هفتم این مصوبه ۲۵ بندی تاکید شده است: به منظور شناسایی مکان‌های مناسب‌سازی نشده و اخذ گزارش‌های مردمی در این زمینه، دستگاه‌های عضو ستاد نسبت به اطلاع‌رسانی و معرفی سامانه پیامکی معبر به شماره ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ در سطح ملی، استان‌ها و شهرستان‌ها اقدام لازم را به عمل آورند.

در بندهای ۵، ۱۴، ۱۵ و ۲۴ تکالیفی برعهده وزارت راه و شهرسازی نهاده شده است. در بند پنجم این مصوبه نیز آمده است: به منظور بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت دستگاه‌ها، جلسات فوق‌العاده ستاد در مهرماه با حضور وزیر راه و شهرسازی، آبان ماه با حضور رییس صدا و سیما و آذرماه با حضور وزیر کشور در دستگاه‌های متبوع برگزار شود.

بند ۱۴ و ۱۵ این مصوبه نیز تکالیفی را برای وزارت راه و شهرسازی تعیین کرده است. بر اساس بند ۱۴ صورتجلسه فوق، وزارت راه و شهرسازی با قید فوریت نسبت به تشکیل کمیته اجرایی داخلی پیرامون تسهیل در مناسب‌سازی ایستگاه‌های راه‌آهن، واگن‌های قطار، فرودگاه‌ها و خدمات ویژه فرودگاهی و راه آهن جهت ایاب و ذهاب معلولان و جانبازان اقدام نماید.

در بند ۱۵ این مصوبه نیز می‌خوانیم: وزارت راه و شهرسازی تمهیدات لازم را به عمل آورد تا سازمان نظام مهندسی ساختمان، صدور یا تمدید پروانه اشتغال بکار مهندسان طراح، محاسب، ناظر و مجری را منوط به گذراندن دوره‌های آموزشی مرتبط با ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت نماید.

بند ۲۴ نیز تاکید کرده است: جلسات کمیته فنی و تحقیقاتی عنداللزوم با حضور معاونان شهرسازی و معماری شهرداری‌های کلانشهرهای کشور، نمایندگان تام‌الاختیار سازمان بنادر و کشتیرانی، شرکت راه‌آهن، سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان ملی استاندارد برگزار شود.

گفتنی است در نشست فوق که برگزاری آن را معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور برعهده داشت، جمالی‌نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور، قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی، نفریه معاون توانبخشی سازمان بهزیستی، کاظمی مومن سرایی رییس دبیرخانه ستاد، مغانلو مدیرکل دفتر فنی و برنامه ریزی عمرانی وزارت کشور، پاکدل معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران، الویری رییس شورای‌عالی استان‌ها، غفوریان معاون برنامه‌ریزی آموزش و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، گوران قائم‌مقام معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت صنعت معدن و تجارت، عمرانی پور مدیرکل دفتر معماری و طراحی شهری وزارت راه و شهرسازی، سردار بنایی نماینده تشکل‌های غیردولتی جانبازان و ایثارگران، برجیان نماینده تشکل‌های غیردولتی معلولان، رسولی کارشناس دفتر توسعه شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری ها، و ترابی نماینده معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حضور به هم رساندند.