شناسهٔ خبر: 72391 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

حفظ و نگهداری آزادراه‌ها ارتقا می‌یابد

وزیر در جمع وزیر راه و شهرسازی گفت: نرخی که جدیداً برای عوارض آزادراهی تصویب‌شده با رعایت قراردادها و مردم بوده و عبور و مرورشان در نظر گرفته‌شده است که امیدواریم به ارتقای کیفی و ایمنی آزادراهی منتهی شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی صبح امروز در حاشیه نشست هیأت وزیران در خصوص افزایش نرخ عوارض آزادراهی اظهار داشت:‌نرخ آزادراه‌ها طبق قانون همه‌ساله بر اساس قراردادهایی که با سرمایه‌گذار وجود دارد، توسط وزارت راه تعیین می‌شود.

وی افزود: سرمایه‌گذاران یک نرخ استهلاک و تکالیف بر عهده‌شان است که آن‌ها را ملزم می‌کند آزادراه‌ها را به بهترین شکل حفظ کنند. ‌ در چند سال گذشته در بحث حفظ و نگهداری آزادراه‌ها مقداری کاهلی داشتند که از آن‌ها خواستیم تکالیف را بهتر انجام دهند.

وی ادامه داد: نرخی که جدیداً تصویب‌شده با رعایت قراردادها و مردم بوده و عبور و مرورشان در نظر گرفته‌شده است که امیدواریم به ارتقای کیفی و ایمنی آزادراهی منتهی شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، لازم به ذکر است بر اساس محاسبات انجام‌شده میزان هزینه نگهداری از آزادراه‌ها در سال ۹۸ با فرض حداقل هزینه ضروری نگهداری (سالانه ۲ درصد هزینه احداث) برابر با ۴۰۰ میلیارد تومان است. درحالی‌که درآمد كل آزادراه‌ها از محل عوارض فعلی كه صرف نگهداری از آن‌ها می‌شود برابر با ۱۲۰ میلیارد تومان یعنی كمتر از یک‌سوم حداقل میزان موردنیاز است. به‌عبارت‌دیگر برای تأمین حداقل بودجه هزینه نگهداری راه‌ها، عوارض فعلی تردد خودروها باید به میزان ۳۰۰ درصد رشد کند، درحالی‌که میانگین رشد عوارض در سال ۹۸ فقط ۲۱ درصد تعیین‌شده است.

آخرين نرخ عوارض مصوب آزادراه‌های مشاركتی در سال ۹۸ را می‌توانید اینجا مشاهده کنید.