شناسهٔ خبر: 72487 - سرویس هوایی

هواپیماهای مسافری توربوپراپ روسی در هند تولید می شوند

IL-114 یک شرکت مرتبط با صنایع دفاعی و هوافضا در هند برای تولید هواپیمای توربوپراپ روسی IL-۱۱۴ در خاک هندوستان برنامه ریزی کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شرکت دولتی صنایع هوافضای هند، هیندوستان آیروناتیکس برای تولید هواپیمای توربوپراپ  هفتاد نفره روسی ایلوئوشین IL-۱۱۴ در هند و عرضه آن به ایرلاین های این کشور برای انجام پروازهای تجاری منطقه ای برنامه ریزی کرده است. این شرکت قراردادی با شرکت ایلوئوشین برای تعمیر و نگهداری این هواپیما در هند به امضا رسانده که در نهایت به تولید آن منجر خواهد شد.

ر. مادهاوان، مدیرعامل هیندوستان آیروناتیکس در این رابطه گفت: این شرکت به دنبال اخذ مجوزها پرواز تجاری و مجوزهای اتحادیه اروپا برای IL-۱۱۴ است که به نظر می رسد تا سال ۲۰۲۱ به سرانجام برسد. در حال حاضر ما قراردادی با شرکت ایلوئوشین به امضا رسانده ایم که تعمیر و نگهداری این هواپیما را در هند و کشورهای همسایه هند انجام دهیم.

وی ادامه داد: این هواپیما گزینه ایده آلی برای جایگزینی هواپیماهای توربوپراپ شرکت های هواپیمایی هند است که در مسیرهای منطقه ای استفاده می شوند. هواپیماهای IL-۱۱۴  از موتورهای شرکت پرات اند ویتنی و آویونیک و طراحی داخلی غربی بهره می برند. در حالی که ما تعمیر و نگهداری این هواپیما را انجام می دهیم، به دنبال آن هستیم که در صورت وجود بازار مطلوب، تولید آن را نیز در کشور آغاز کنیم. تعداد سفارش های این هواپیما در هند پس از ۳ تا ۴ سال مشخص خواهد شد.

این هواپیما در صورت تولید در هند، قیمتی معادل ۱۷ تا ۱۸ میلیون دلار خواهد داشت، در حالی که رقبای آن که در حال حاضر در شرکت های هواپیمایی هندی استفاده می شوند، تا ۲۲ میلیون دلار قیمت دارند. 

گفتنی است این هواپیما رقیب هواپیمای ATR۷۲-۶۰۰ محسوب شده که در حال حاضر در خدمت شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» قرار دارد. ایران پس از برجام ۲۰ فروند ATR۷۲ با حق گزینش ۲۰ فروند دیگر سفارش داده بود که ۱۳ فروند از این هواپیما را دریافت کرد. اما با خروج آمریکا از برجام، شرکت ای تی آر از تحویل باقی این هواپیماها سر باز زد. پیشتر مذاکراتی برای تولید IL-۱۱۴ در ایران انجام شده بود، اما نهایتا این هواپیما برای تولید در ایران، در رقابت با رقیب اوکراینی خود یعنی آنتونوف AN-۱۴۰ مغلوب شد.

منبع: Times of India