شناسهٔ خبر: 72534 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان:

تبیین فرصت‌ها و چالش‌های موجود در بنادر هوشمند/ بنادر پیشرفته نقش مهمی در رشد اقتصادی و تجارت بین‌المللی دارند

جلسه مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در جلسه فرصت‌ها و چالش‌های موجود در بنادر هوشمند گفت: بنادر پیشرفته و هوشمند نقش مهمی در رشد اقتصادی و رقابت تجاری بین‌المللی دارند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، حمیدرضا آبایی؛ مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان در جلسه فرصت‌ها و چالش‌های موجود در بنادر هوشمند که با حضور مدیر کل امور اقتصاد و دارایی گیلان و نمایندگان دستگاه های اجرایی استان در سالن سرمایه‌گذاری اداره کل امور اقتصاد و دارایی استان گیلان اظهار داشت: بنادر در هر کشوری به عنوان دروازه ورود به تجارت جهانی محسوب  می شوند و با توجه به پیشرفت روز افزون سامانههای لجستیکی و توزیع کالا، بنادر پیشرفته نقش مهمی در رشد اقتصادی و رقابت در بین کشورهای منطقه خود دارند.

وی افزود: هوشمندسازی بنادر با توجه به اینکه امروز دنیا به سمت چابک‌سازی و تبادل‌ داده‌ای پیش می‌رود بسیار اهمیت دارد، لذا فرآیندها در قالب الکترونیکی شناسایی می‌شوند و در راستای آن اقدام می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه هدف نهایی هوشمندسازی بنادر، ارتقاء بهره‌وری و بهبود کیفیت عملیات‌های حمل و نقل دریایی و فعالیت‌های بندری است گفت: در هوشمندسازی بنادر از تمامی تجهیزات اتوماسیون و مکانیزاسیون برای بهبود کیفیت خدمات بنادر استفاده می‌شود.

آبایی با اشاره به اهمیت هوشمندسازی بنادر خاطرنشان کرد: برای حرکت به‌سمت هوشمندسازی بنادر در استان گیلان باید همواره گام‌های اساسی و جدی برداشته شود زیرا امروز ابزار ارتباطی در دنیا به سمت سیستم‌هایی پیش می‌رود که غیرممکن‌ها را ممکن می‌کند.

وی ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی تمام سیستم‌های مکانیزه شده و دیگر سیستم‌ها را برای هوشمندسازی شناسایی کرده تا بر اساس داده‌هایی که در حال به‌روز رسانی هستند بتوانیم گام‌های اساسی برای هوشمندسازی برداریم.

مدیر کل بنادر و دریانوردی با اشاره به روند تغییر نسل در بنادر تصریح کرد: بنادر در ابتدا صرفاً به‌صورت تخلیه و بارگیری بودند سپس به‌ بنادر صنعتی، مراکز توزیع و  لجستیکی تبدیل و امروز هم به‌صورت بنادر هوشمند یا نسل چهارم تغییر کرده اند و البته هوشمندی بمعنای افزایش سطح رقابت‌پذیری و ارائه خدمات با اندیشه‌ها و روش‌های نوین برای رفع نیازهای جامعه بندری است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به سامانه جامعه بندری PCS خاطرنشان کرد: این سامانه در واقع وضعیت حاکمیت بندر را مشخص می‌کند و اگر ما بخواهیم به‌سمت هوشمندسازی بنادر در استان گام برداریم باید سامانه جامعه بندری PCS را با هماهنگی تمامی ذینفعان استقرار دهیم.

آبایی با بیان اینکه اجرای چترWIRELESS به‌منظور ارتباط و تبادل الکترونیکی بین تمام تجهیزات در بنادر از الزامات اجراست، بیان داشت: در روند هوشمندسازی، استفاده از دانش کلان داده (big data) در تصمیم‌سازی و هوشمندسازی بنادر با این هدف که  ضمن نگهداری در محل‌های امن و پایدار اصالت داده تاییدشود وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ‌‌سازی، ایجاد زبان دانشی مشترک در زمینه هوشمندسازی و یکپارچه‌سازی در فرآیندها از جمله چالش‌های موجود در طرح هوشمندسازی بنادر است افزود: چیزی که در این زمینه به‌عنوان چالش مهم تلقی می‌شود این است که فرهنگ هوشمندسازی باید بین همه سازمانهای ذیمدخل ایجاد شود و همه از شاخصه‌های آن برای اجرا اطلاع داشته باشند.

گفتنی است، مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در بخش های دیگر در خصوص موضوعاتی همچون صرفه جویی و استفاده بهینه از انرژی و تأثیر مثبت آن بر روی محیط زیست، ایجاد ایمنی برای نیروی انسانی و حفاظت از جان انسان ها، کاهش تأخیر در زمان سرویس رسانی و افزایش سرعت انجام کار، بهبود کیفیت سرویس دهی (QOS) در ارائه خدمت به مشتریان، مبارزه با قاچاق و سرقت کالاها با نظارت و رهگیری هوشمند و بازدهی بهینه تجهیزات صحبت کردند.