شناسهٔ خبر: 72579 - سرویس هواشناسی

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان:

هواشناسی سیستان و بلوچستان به تعاونی‌های تولیدی استان خدمات رایگان ارائه می‌کند

محسن حیدری مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان محسن حیدری، تعاونی‌ها را ظرفیتی خوب برای شکوفایی تولید و اشتغال برشمرد و گفت: برخی خدمات ویژه هواشناسی استان به صورت رایگان در اختیار این تعاونی‌ها قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در دیدار با مهرداد جهاندیده، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی این استان، تعاونی‌ها را ظرفیتی خوب برای تولید و اشتغال برشمرد که می‌تواند نقش پررنگی در شکوفایی اقتصاد و اشتغال ایفا کنند.

وی افزود: بخشی از تعاونی‌ها به کار کشاورزی و دامی و تولید محصولات استراتژیک مشغول هستند که ارتباط زیادی با هواشناسی دارند. این طیف با دسترسی به اطلاعات هواشناسی هم می‌توانند راندمان تولید خود را افزایش دهند و هم در کاهش آثار مخرب برخی پدیده‌های هواشناسی از آن بهره ببرند.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در ادامه به فرمایشات مقام معظم رهبری در نام‌گذاری امسال به عنوان سال«رونق تولید»  اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت تعاونی‌ها در شکوفایی تولید و رونق آن، برخی خدمات ویژه هواشناسی استان مانند ارسال پیامکی هشدارهای جوی، ارائه اطلاعات آماری برای طرح‌های توسعه‌ای و ایجاد تعاونی‌های جدید تولیدی و... به صورت رایگان در اختیار این افراد قرار می‌گیرد.

هواشناسی پایه‌ای‌ترین و اصلی‌ترین ساختار تشکیل‌دهنده توسعه پایدار است

حیدری با بیان اینکه اطلاعات هواشناسی پایه‌ای‌ترین و اصلی‌ترین ساختار تشکیل‌دهنده توسعه پایدار است، افزود: در این مسیر هرچه به داده‌های بیشتر و طولانی‌تری دسترسی داشته باشیم، موفق‌تر عمل خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ۷۰ سال قبل یکی از قدیمی‌ترین ایستگاه‌های هواشناسی کشور در زاهدان تأسیس شد و این شهر امروز به گنجینه آماری دسترسی دارد که ضامن توسعه پایدار آن است. آماری که حیف است در مسیر توسعه از آن استفاده نشود.

 

دقت پیش‌‌بینی‌های کوتاه‌مدت هواشناسی بیش از ۹۵ درصد است

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در بخش دیگری از این دیدار به دقت پیش‌بینی‌های هواشناسی اشاره کرد و گفت: ارزیابی‌ها و راستی آزمایی‌ها نشان می‌دهد که دقت پیش‌‌بینی‌های کوتاه‌مدت هواشناسی بیش از ۹۵ درصد و پیش بینی‌های بلندمدت بین ۶۰ تا ۷۰ درصد است.

می‌توان از ظرفیت هواشناسی در جریان توسعه و شکوفایی استان بهره مناسبی برد

مهرداد جهاندیده، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان نیز در این دیدار با استقبال از ارائه خدمات ویژه هواشناسی به تعاونی‌های سیستان و بلوچستان، گفت: به طور قطع این اقدام ظرفیت خوبی است و کمک زیادی به تعاونی‌های تولید محور استان می‌کند.

وی ادامه داد: از ظرفیت هواشناسی نه تنها در تعاون و کار، بلکه در جریان توسعه و شکوفایی استان می‌توان بهره مناسبی برد.

به گزارش سازمان هواشناسی، این مقام مسئول در ادامه با اشاره بر اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از حیث ارائه خدمات، بزرگترین وزارتخانه دولت است، افزود: فقط در سیستان و بلوچستان ۱۱ اداره کل زیرمجموعه این وزارتخانه فعالیت می‌کنند که تنها بهزیستی به عنوان یکی از این ادارات کل، بیش از ۲۰۰ خدمت به مردم ارائه می‌کند.