شناسهٔ خبر: 72660 - سرویس مسکن و شهرسازی

دبیر شورای‌عالی شهرسازی ومعماری خبر داد؛

طرح جامع شهر شاهرود با قید اصلاحاتی تصویب شد/ اراضی شمال‌شرق شاهرود برای توسعه آتی به محدوده شهر اضافه می‌شود

دهمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری در سال 98 فرزانه صادق‌مالواجرد گفت: طرح جامع شاهرود مصوب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان سمنان با قید اصلاحاتی در دهمین جلسه شورا به ریاست وزیر راه و شهرسازی برای توسعه آتی به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به ریاست مهندس محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با حضور اعضای اصلی شورا و نمایندگان استانی با بررسی دو دستورِ ضوابط مکانیابی و استقرار کانونها، محوطه‌ها، شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان مناطق ویژه علم و فن‌آوری کشور در محدوده، حریم و خارج از حریم و همچنین طرح جامع شهر شاهرود برگزار شد.

فرزانه صادق‌مالواجرد دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ضمن اعلام تصویب طرح جامع شهر شاهرود مصوب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با قید اصلاحاتی در دهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، گفت: بر اساس نظر اعضای شورای‌عالی در راستای حفظ هویت باغ‌شهری شاهرود و تداوم حیات باغات در شهر، حفظ وضع موجود باغات در شهر تثبیت شد.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران افزود: به منظور تحقق ایده توسعه شهر دو هسته‌ای(هسته شرقی و غربی رودخانه‌های شاهرود) و کاهش فشار تخریب اراضی زراعی و باغی با تعیین ساز و کار ممیزی باغات، ‌کلیه کاربری‌های پیشنهادی روی باغات و اراضی زراعی بر اساس نظر شورا حذف شد.

به گفته صادق‌مالواجرد، اعضای شورای‌عالی شهرسازی ضمن مخالفت با الحاق اراضی زراعی و باغی به محدوده شهر در جنوب شهر جهت تامین زمین با مالکیت دولتی و تحقق تکالیف حوزه مسکن از جمله طرح اقدام ملی تولید مسکن و عرضه مسکن، با الحاق اراضی دولتی بلامعارض در شمال شرق جهت توسعه آتی شهر به محدوده شهر موافقت کرد.  

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه شورا، روستاهای واقع در حریم مصوب قبلی و نیز شهرک صنعتی کمافی السابق در حریم شهر تثبیت و شهرک مصوب نوین جهت انطباق با دستورالعمل ترویج شهرک‌سازی از حریم خارج شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با توجه به اهمیت بسیار ایستگاه راه‌آهن شاهرود (قرار گیری در مسیر ریلی تهران- مشهد) و پیش بینی توسعه در ظرفیت ریلی شهر تا حدود ۲ برابر فعلی، تاثیر لازم جهت افزایش اتصال شبکه حمل و نقل عمومی با مجموعه ایستگاه راه آهن بررسی و تصمیم لازم در این خصوص اتخاذ خواهد شد.

وی گفت: مقرر شد ضوابط و مقررات ساخت و ساز در شهر با رویکرد پرهیز از اتلاف منابع زمین و جلوگیری از دست اندازی به باغات و اراضی زراعی و استفاده از ظرفیت جمعیت‌پذیری اراضی مستعد توسعه در شمال شرق، اصلاح و بازنگری شود.

گفتنی است، جمعیت طرح فوق بر اساس نرخ رشد ۲.۲ درصد، ۲۰۸ هزار نفر برای سال ۱۴۱۰ تعیین شد.

در دهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، جمالی‌نژاد معاون وزیر کشور، تقی‌زاده‌خامسی معاون وزیر نیرو، سلیمانی معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، آقایی معاون وزیر جهاد کشاورزی، صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، تجریشی معاون سازمان حفاظت محیط زیست، حیدری معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، طالبیان معاون سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، عدل معاون سازمان برنامه و بودجه و همچنین نمایندگانی از سازمان پدافند غیرعامل کشور حضور داشتند.