شناسهٔ خبر: 72692 - سرویس وزارتی

قوه قضاییه لایحه صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت را به دولت ارسال کرد/ تعیین وظایف وزارت راه و شهرسازی در ماده ۲۳ لایحه

ساختمان وزارت راه و شهرسازی لایحه صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت از سوی قوه قضاییه به دولت ارسال شد. بر اساس ماده ۲۳ این لایحه وزارت راه و شهرسازی مکلف است تا اولویت‌بخشی به تامین امنیت اجتماعی بانوان در هرگونه سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای عرصه‌های عمومی از طریق تهیه طرح‌های توسعه شهری از مقیاس شهر تا محله را در دستور کار قرار دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، روز گذشته بر اساس اعلام اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه متن لایحه صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت در ۷۷ ماده و پنج فصل به دولت ارسال شد.

بر اساس گزارشی که از سوی مرکز رسانه قوه قضایی منتشر شده است متن لایحه صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت در ۷۷ ماده و پنج فصل شاملِ کلیات، تشکیلات، وظایف دستگاه‌های اجرایی و نهادها، جرایم و مجازات‌ها و آیین دادرسی و در نهایت آیین دادرسی تهیه و تنظیم شده است.

در فصل سوم این لایحه که به وظایف دستگاه‌های اجرایی و نهادها پرداخته است در ۱۹ مبحث وظایف دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی را مشخص کرده است. در فصل سوم، در مبحث دوازدهم و ماده ۲۳ این لایحه وظایف وزارت راه و شهرسازی به تفصیل بیان شده است.

بر اساس این لایحه و در ماده ۲۳، وزارت راه و شهرسازی در راستای تحقق اهداف این قانون مکلف شده است تا اقدامات زیر را انجام دهد:

۱- اولویت‌بخشی به تأمین امنیت اجتماعی بانوان در هرگونه سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای عرصه‌های عمومی؛ از طریق تهیه طرح‌های توسعه شهری از مقیاس شهر تا محله، ارتقای کیفیت فضا‌های عمومی و دسترسی‌های شهری، احیا، بهسازی و نوسازی محله‌ها به ویژه در محدوده‌های ناکارآمد و آسیب‌پذیر شهری، کلیه شبکه‌های حمل و نقل و پایانه‌های مسافری ریلی، هوایی، دریایی، ایستگاه‌ها و استراحت‌گاه‌های بین‌راهی؛

۲- اتخاذ تدابیر لازم جهت رعایت اصول پیشگیری وضعی در طراحی محیطی و تدوین ضوابط و دستورالعمل‌های لازم برای جلوگیری از طراحی و ایجاد فضا‌های عمومی جرم‌خیز در شهر مانند مراکز خرید و مجموعه‌های چندعملکردی، در چارچوب وظایف و اختیارات شورای‌عالی شهرسازی؛

۳- توجه به آسیب‌پذیری و مشکلات بانوان در برنامه‌ها، تصمیمات و مصوبات ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار و ستاد‌های استان و شهرستان در رابطه با بافت‌های ناکارآمد شهری در قالب رویکرد‌های پیشگیرانه شامل:

الف- تأکید بر توانمندسازی بانوان در برنامه‌های توسعه محلات و محدوده‌های ناکارآمد شهری.

ب- تأکید و توجه به مشکلات و آسیب‌های اجتماعی بانوان در تدوین و تهیه اسناد بازآفرینی شهر و محله؛

۴- برنامه‌ریزی، تدوین و تصویب ضوابط مناسب برای ایجاد یا بهبود کیفیت قلمرو‌های عمومی در محلات یا مجتمع‌های مسکونی به سبب برخورداری از نظارت عمومی، سلسله مراتب قلمرو‌های فضایی و جلوگیری از ایجاد فضا‌های بدون دفاع شهری.

متن لایحه صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت را اینجا بخوانید