شناسهٔ خبر: 72710 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان:

سامانه نظارت عالیه مقررات ملی ساختمان کاندیدای دریافت جایزه دولت الکترونیک شد / فعالیت «سنام» تنها سامانه یکپارچه حوزه صنعت ساختمان

مانی فر حامد مانی‌فر ضمن اعلام این مطلب که سامانه یکپارچه سنام (سامانه نظارت عالیه بر مقررات ملی ساختمان) از اسفند ۹۷ در ۳۱ استان مورد بهره‌برداری قرار گرفت، گفت: این سامانه کاندیدای دریافت جایزه دولت الکترونیک شد و انتظار می‌رود تا شهرداری‌ها و سازمان‌های نظام مهندسی رعایت معیارها را داشته باشند و با وزارت راه و شهرسازی در این خصوص همکاری لازم را به عمل آورند.

حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ضمن تشریح عملکرد سامانه نظارت عالیه مقررات ملی ساختمان گفت: این سامانه از اسفندماه ۹۷ شروع به کار کرده و مورد استفاده ۳۱ استان و ۳۴ اداره کل قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی نظارت عالیه بر ساخت و سازها را به استناد ماده ۳۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان برعهده دارد، افزود: از طریق این سامانه امکان ارزیابی و ارایه گزارش‌های مردمی و همچنین ارایه گزارش‌های تحلیلی از سوی ناظران در خصوص رعایت و یا عدم رعایت مقررات ملی ساختمان وجود دارد.

مانی‌فر با یادآوری این مطلب که در اسفند ۹۷ سامانه «سنام» به نشانی http://snam.mrud.ir رونمایی شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت، گفت: طراحی سامانه از سال ۹۶ با همکاری استان‌ها آغاز شد و از اواسط سال ۹۶ به صورت آزمایشی در استان‌های منطقه ۳ و ۵ عملیاتی شد.

وی تصریح کرد: دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان از اواخل سال ۹۵ به منظور ثبت و ضبط دقیق نتایج حاصل از بازدیدها و ایجاد وحدت‌رویه در اعمال نظارت، طراحی و ایجاد سامانه الکترونیک نظارت عالیه را با همکاری استان کردستان در دستور کار خود قرار داد و از طریق برگزاری نشست های متعدد منطقه ای در سال ۹۶ و جلب همکاری سایر استان های علاقمند موفق شد در آذرماه ۹۶ اجرای آزمایشی این سامانه را در ۱۰ استان کشور آغاز و پس از جمع آوری نقطه نظرات استان ها و توسعه سامانه، ‌از ابتدای سال ۹۷ اجرای قطعی آن را به تمامی استان های کشور ابلاغ کرد.

مانی‌فر همچنین توضیح داد: به موازات طراحی و اجرای سامانه سنام (سامانه نظارت عالیه مقررات ملی و کنترل ساختمان)، زیرسامانه دیگری برای صدور و تمدید پروانه های اشتغال به کار با قابلیت اتصال به سامانه جامع نظارت عالیه به صورت پایلوت در استان کردستان راه اندازی و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

به موازات طراحی و اجرای سامانه سنام (سامانه نظارت عالیه مقررات ملی و کنترل ساختمان) زیرسامانه دیگری برای صدور و تمدید پروانه‌های اشتغال به کار با قابلیت اتصال به سامانه جامع نظارت عالیه به صورت پایلوت در استان کردستان راه اندازی شد و مورد بهره برداری قرار گرفت

به گفته مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان، سامانه سنام که در حال بهره‌برداری در ۳۱ استان و ۳۴ اداره کل است با هدف ثبت تمامی اطلاعات مربوط به ساختمان‌های نظارت شده توسط بازرسان نظارت عالیه در استان‌های کشور بر اساس مقررات ملی ساختمان طراحی شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

مانی‌فر تاکید کرد: بهره‌برداری و اتصال به سامانه سنام (سامانه نظارت عالیه مقررات ملی ساختمان) از اسفند ۹۷ که همزمان با روز مهندس و در جشنواره نشان تعالی HSE توسط وزیر راه و شهرسازی رونمایی شد از همان تاریخ تاکنون برای تمامی استان‌ها الزامی شده است.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با اعلام این مطلب که تاکنون ۴۳ هزار بازدید از سراسر کشور در این سامانه ثبت شده، خاطرنشان کرد: سامانه سنام از سوی وزارت راه و شهرسازی به سازمان امور اداری و استخدامی کشور برای شرکت در دومین جایزه دولت الکترونیک معرفی شده است و هم اکنون بررسی این سامانه برای دریافت جایزه در سازمان اداری- استخدامی در دست بررسی قرار دارد.

وی از برگزاری جلسه‌ای روز گذشته (۲۶ شهریور) در سازمان امور اداری- استخدامی برای بررسی مراحل انتخاب سامانه سنام در دومین جایزه دولت الکترونیک خبر داد و گفت: توضیحات تکمیلی در خصوص توانمندی‌ها و قابلیت‌های سامانه سنام به سازمان امور اداری و استخدامی ارایه شده است.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان تصریح کرد: سامانه نظارت عالیه مقررات ملی ساختمان تنها سامانه‌ای است که در حوزه صنعت ساختمان به صورت یکپارچه فعالیت می‌کند و دارای چک‌لیست‌های الکترونیکی است که مبنای چک‌لیست‌ها، الزامات مقررات ملی ساختمان است.

سامانه نظارت عالیه (سنام) مقبولیت کشوری یافته است

مانی‌فر یکی از ویژگی‌های سامانه سنام (سامانه نظارت عالیه مقررات ملی ساختمان) را مقبولیت سامانه در استان‌های سراسر کشور عنوان کرد و توضیح داد: سامانه به گونه‌ای بنیان نهاده شده است که همه استان‌های کشور در شکل‌گیری آن نقش داشته باشند و اظهارنظر کنند و امروز می‌توان ادعا کرد که این سامانه حاصل تلاش همه استان‌ها و توجه به نظرات تمامی مسئولان و دست‌اندرکاران و فعالان استان‌های سراسر کشور است.

وی تصریح کرد: سامانه، امکان این را می‌دهد تا میزان رعایت مقررات ملی ساختمان را به تفکیک همه مباحث در کل کشور داشته باشیم.

امکان دسترسی ۵۵۰ نفر به سامانه

وی در خصوص سطح دسترسی به سامانه نیز اعلام کرد: سامانه برای کاربران مختلف سطوح دسترسی مختلف دارد. ما در مرکز این امکان را داریم که به تمام سطوح سامانه دسترسی داشته باشیم و بتوانیم برای کلیه استان ها رصد داشته باشیم. هر استانی تنها استان خود را می‌تواند رصد کند. ناظران عالیه می توانند ورود اطلاعات را داشته باشند. روسای ادارات، معاونان و مدیران کل نیز می توانند مجموعه اطلاعات استان خود را رصد کنند.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان گفت: در حال حاضر در کل کشور ۵۵۰ نفر به سامانه دسترسی دارند. همچنین، مردم از طریق این سامانه می‌توانند ارتباط خود را با مسئولان مربوطه در استان اعلام و پیگیری کنند.

وی افزود: درگاهی برای ثبت گزارشات مردمی، پیگیری گزارشات، درگاهی برای ارایه گزارش مهندسان ناظر، درگاهی برای شهرداری‌ها، پیش‌بینی شده است.

مانی فر خاطرنشان کرد: اگر شهرداری ها دارای سامانه متمرکزی باشند مشابه سامانه نظارت عالیه مقررات ملی ساختمان این امکان وجود دارد که ما بتوانیم به صورت یکپارچه با تمامی شهرداری‌ها ارتباط داشته باشیم.