شناسهٔ خبر: 72737 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی:

مفروضات ساخت پایانه‌ها باید تغییر کند/ لزوم قرار نگرفتن موکب‌ها در مسیر ترافیکی در ایام اربعین/ اتصال آزادراه خرم‌آباد – پل‌زا به ژیلات یک پروژه توسعه‌ای در دهلران است

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی گفت: بدون شک با نزدیک شدن به اربعین باحجم تقاضای بیشتر‌ی مو‌اجه می‌شویم ‌‌و امسال پیش‌‌بینی حضور بیش از سه میلیون مسافر شده است. طبیعی است این مقیاس همه ظرفیت‌ها را تغییر داده و باید بر این اساس برنامه‌ریزی‌ها را با آن تطبیق دهیم.

به‌گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی محمد اسلامی وزیر راه‌وشهرسازی در جریان سفر به آبادان جهت بازدید از پایانه‌های مرزی مشترک ایران و عراق با حضور در شهر دهلران درخصوص بحث زیرساخت‌ها در سه استان خوزستان، کرمانشاه و ایلام بابت مراسم اربعین اظهار داشت: در بحث زیرساخت‌های مراسم اربعین باید به دو بخش توجه داشت. یک بخش آن عمومی است که برنامه‌های اربعین برگزار شود یا نشود، جزو تکالیف دولت است و نسبت به آن اهتمام ویژه وجود دارد. مثل جاده‌ها و خطوط مواصلاتی که باید تکمیل شوند و این یکی از دغدغه‌های اصلی وزارت راه‌‌‌‌وشهرسازی است.

وی ادامه داد: بدون شک با نزدیک شدن به اربعین باحجم تقاضای بیشتر‌ی مو‌اجه می‌شویم ‌‌و امسال پیش‌‌بینی حضور بیش از سه میلیون مسافر شده است. طبیعی است این مقیاس همه ظرفیت‌ها را تغییر داده و باید بر این اساس برنامه‌ریزی‌ها را با آن تطبیق دهیم.

وی افزود: بنابراین در زیرساخت‌ها تلاش می‌کنیم مسیرهای مواصلاتی از حداکثر توان برخوردار باشند. در همین خصوص تعریض جاده‌ها در خوزستان و ایلام در حال انجام است.

این عضو کابینه دولت تصریح کرد: نکته‌‌ای که در این‌خصوص بابت پایانه‌ها وجود دارد این است که هر پایانه‌ای با یک سری مفروضات بهره‌برداری شده است. این مفروضات که پایانه‌ها با آن ساخته شده‌اند امروز دیگر صادق نیست. چرا که قیاس‌ها فرق کرده و نوع و کیفیت بهره‌برداری متفاوت شده است.

وی ادامه داد: با این شرایط پایانه‌ها دو وضعیت پیدا می‌کنند که یکی داشتن آمادگی جهت فعالیت‌های روزمره امور ترانزیت و مبادلات مسافری و تجاری و یکی ارائه خدمات در مقیاس اربعین است.

وزیر راه‌وشهرسازی افزود: این موضوع موجب شده که در حال حاضر در ایلام، شلمچه و چذابه ظرفیت پایانه‌ها را گسترش دهیم. این کار صورت گرفته و امیدواریم تا ۱۷ مهرماه که نخستین روز برنامه‌های اربعین اعلام شده، تکمیل و آماده سرویس‌دهی شود.

محمد اسلامی با اشاره به اینکه در این خصوص چند ملاحظه وجود دارد اذعان داشت: کاستی‌هایی در سال‌های قبل وجود داشته که تصمیم به برطرف کردن آنها گرفته شده است. در این زمینه با برنامه‌ریزی‌ها و مشارکت‌هایی که انجام شده نسبت به سال‌های قبل تغییرات قابل توجهی را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: در این زمینه نکته بعدی موکب‌ها هستند که نباید در مسیر ترافیکی قرار داشته باشند. به همین خاطر پیش‌بینی این بود که همزمان پارکینگ‌ها بیشتر شود و تمهیداتی نیز در مرز چذابه و مهران اندیشیده شده است.

وی افزود: نکته بعد در خصوص تمهیداتی است که ستاد مرکزی اربعین در بحث جابجایی مسافران پیش‌بینی کرده است. در این خصوص در بحث ریلی شاهد افزایش قطارها هستیم و در مسیرهای هوایی پروازها افزایش پیدا کرده‌اند. همچنین ۸ هزار اتوبوس نیز پیش‌بینی شده‌اند تا مردم را به مقاصد خود اعزام کنند.

وزیر راه‌وشهرسازی با تأکید مجدد بر عدم افزایش قیمت‌های اتوبوس و هواپیما در ایام اربعین گفت: همانطور که قبلا اعلام شد هرگونه افزایش قیمت بالاتر از نرخ قانونی که اعلام شده است تخلف بوده و با آن برخورد خواهد شد.

وی بابت تمهیدات اندیشیده شده در مسیر برگشت زائران از عراق به ایران با توجه به حل مشکل ویزا و پیش‌بینی حجم ۳/۵ تا ۴ میلیون نفری مسافر گفت: سال گذشته در مهران شاهد وقفه‌ای در بازگشت مسافران بودیم که این مسأله بابت کمبود اتوبوس نبود چرا که ازدحام جمعیت ورودی باعث این مسأله شد. امسال با همت استانداری ایلام یک جاده دسترسی به پایانه برکت ایجاد شده است تا اتوبوس‌ها هنگام بازگشت در مسیر زائرین نباشند. این موضوع موجب می‌شود که گره‌ ترافیکی سال گذشته اتفاق نیفتد. تمهیدات دیگری هم بابت افزایش ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی درنظر گرفته شده است که درصورت لزوم وارد چرخه خواهند شد.

وی درخصوص اینکه دهلران مهمترین مبادی ورود در استان ایلان در زمان اربعین است و بابت ۴ خطه شدن آن چه اقداماتی صورت گرفته تصریح کرد: درخصوص باند دوم محور مهران – دهلران در سال‌های گذشته کارهایی انجام شده‌است. در حال حاضر برای انجام این طرح تأمین مالی آن مهم است که بنا شد از طریق مجوز ماده ۵۶ تأمین مالی آن صورت بگیرد. این موضوع یکی از برنامه‌هایی است که در دستور کار وزارت راه‌و شهرسازی قرار دارد.

وی افزود: مهمترین مسأله در خصوص دهلران اتصال آزادراه خرم‌آباد-پل‌زا به ژیلات عراق است. موضوع در مرحله فراخوان قرار دارد و قطعا همین دو پروژه تأثیرات زیادی را در دهلران در بحث توسعه‌ای آن به همراه خواهد داشت.