شناسهٔ خبر: 72790 - سرویس جاده‌ای

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد

ایجاد تسهیلات برای ناوگان حمل‌ونقل بین‌المللی ایران برای عبور از ترکیه/ ۵۰۰ تا ۷۰۰ یورو در هزینه‌های هر کامیون ترانزیت ایرانی برای عبور از ترکیه صرفه‌جویی می‌شود

حسن نیا عبدالهاشم حسن‌نیا با بیان اینکه سالانه حدود ۳۲ هزار کامیون‌ ترانزیتی ایرانی به مقصد کشورهای اروپایی از خاک ترکیه عبور می‌کنند، گفت: در شش ماه گذشته توافقاتی بین دو کشور حاصل شد که طبق آن حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ یورو به ازای تردد هر کامیون‌ ترانزیتی ایرانی صرفه‌جویی می‌شود.

عبدالهاشم حسن‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به سطوح همکاری ایران و ترکیه در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار داشت: در شش ماه گذشته دو بار با طرف ترک نشست مشترک برگزار و دو موضوع بسیار مهم مطرح، بررسی، حل‌وفصل و اجرایی شد.

وی افزود: طبق توافق قبلی کامیون‌های ایرانی می‌توانستند حد اکثر ۵۵۰ لیتر سوخت وارد کشور ترکیه کنند و در ادامه مسیر مجبور به سوخت‌گیری با قیمت بالاتر بودند که منجر به افزایش هزینه‌ها می‌شد.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اولین دستاورد مذاکرات دو جانبه در شش ماه اخیر بیان داشت: با توجه به تردد سالانه ۳۲ هزار دستگاه کامیون‌ ترانزیتی ایرانی از قلمرو ترکیه به اروپا و گرجستان، مجوز همراه داشتن سوخت به اندازه ظرفیت باک ‌آنها در طول سفر از سوی طرف ترک صادر شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با این توافق به ازای تردد هر کامیون ترانزیتی عبوری از خاک ترکیه ۵۰۰ تا ۷۰۰ یورو در هزینه‌ها صرفه جویی می‌شود.

حسن‌نیا در ادامه یادآور شد: در مقابل به کامیون‌های ترک نیز اجازه داده شد سوختی که همراه خود از ترکمنستان وارد ایران می‌کنند همراه خود داشته باشند. اما باک ناوگان آن‌ها در زمان ورود به داخل مرز کشور اندازه‌گیری و پلمپ و در زمان خروج نیز مجدد اندازه ‌گیری و پس از راستی آزمایی مجوز خروج صادر می‌شود.

وی دومین دستاورد مذاکرات را رفع محدودیت‌های زمان ترانزیت در قلمرو هر دو کشور عنوان کرد و گفت: در گذشته محدودیت‌هایی باعث افزایش زمان حمل محمولات ترانزیتی توسط ناوگان ایرانی می‌شد که بعد ار انجام مذاکرات آن‌ها از سوی مقامات ترکیه برای ناوگان ایرانی لغو شد.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به دستاورد‌های مذاکرات مشترک در بخش حمل‌ونقل مسافر نیز بیان داشت: پیش‌از انجام مذاکرات اخیر، ناوگان مسافربری ایرانی برای انجام سفرهای غیرمنظم در زمان  ورود به خاک ترکیه باید اجازه‌نامه‌هایی را برای ارائه به طرف مقابل همراه خود می داشت که در جریان مذاکرات این مورد نیز حذف شد.‌

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: طبق توافق صورت‌گرفته در بخش حمل‌ونقل مسافری جاده‌ای بین ایران و ترکیه، ناوگان ایرانی آسان‌تر از گذشته و به راحتی می‌تواند به ارائه خدمات بپردازد.

حسن‌نیا در پایان  یادآور شد: با توجه نیاز نبودن به روادید، دوزبلاغ و عوارضی بین ایران و ترکیه در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای، روابط بین دو کشور در بخش حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت رو به‌ رشد و در حال توسعه است.