شناسهٔ خبر: 72800 - سرویس بنادر و دریانوردی

در گردهمایی اجرایی سازی استقرار پلیس امنیت در مبادی دریایی مطرح شد:

پلیس امنیت اقتصادی در فرآیند صادرات و واردات ورود نمی کند/ با استقرار ناجا در مبادی مجاز، قاچاق کالا کاهش می‌یابد/ عدم دخالت ناجا در وظایف یگان حفاظت بنادر و گمرک/ کنترل های موازی برداشته می‌شود

جلسه معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تدوین دستورالعمل استقرار نیروی انتظامی در مبادی ورود و خروج کالا به سرزمین اصلی، گفت: این رویکرد، یکی از سیاست های کلان کشور است و با اجرای آن هزینه های فعالیت های قاچاق کالا در مبادی رسمی افزایش خواهد یافت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد علی حسن زاده در گردهمایی اجرایی سازی شیوه نامه نحوه استقرار و پلیس امنیت اقتصادی در مبادی دریایی، افزود: بر اساس رویه های موجود و بر اساس قانون گمرکی، مقرر شد نیروی انتظامی در فرآیندهای جاری بنادر چون صادرات و واردات، هیچ گونه ورودی نداشته باشد.

وی اظهار داشت: فرآیند کنترل و نظارت ها در مبادی رسمی ورود و خروج کالا، به صورت نرم افزاری و درقالب مکانیزم سیستمی صورت می گیرد.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر  افزود: با اجرا و استقرار ناجا در مبادی رسمی ورود و خروج کالا، مقرر شد کنترل های موازی از سوی دریابانی و گلوگاه های بین شهری برداشته شود.

استقرار ناجا در مرزهای دریایی؛ تجربه جدید در مبارزه با قاچاق کالا

عبداله هندیانی؛ معاون پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در این گردهمایی با بیان اینکه اجرای دستورالعمل استقرار و فعالیت پلیس در مبادی رسمی، یک تجربه جدید در پیشگیری و مبارزه با قاچاق است، تاکید کرد: رویکرد این ستاد، تسهیل تجارت و فعالیت اقتصادی کشور است و قصد نداریم با دخالت در امور تخصصی سازمان ها، مانع و ایستگاهی در فرآیند تجاری ایجاد کنیم.

معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، فرآیند مبارزه با قاچاق را " اقدمات پیش از مبادی" ؛ " کنترل مبادی رسمی " ؛ " کنترل موثر مرزها " ؛ " کنترل مسیرهای حمل " ؛ " انبارش و توزیع کالا" و " سطح عرضه " عنوان کرد.

هندیانی اهداف کلی اجرای دستوالعمل استقرار پلیس ناجا در مبادی ورود و خروج کالا را " کاهش آسیب پذیری، پیشگیری و مقابله با قاچاق سازمان یافته" و "شناسایی بسترهای شکل گیری قاچاق کالا به منظور کنترل و رفع خلا ها " برشمرد و افزود: پلیس امنیت اقتصادی ناجا در یگان های حفاظت بنادر و گمرک هیچ دخالتی نخواهد کرد.

کاهش ایستگاه های بازرسی با استقرار ناجا در مبادی رسمی ورود و خروج کالا

در ادامه این نشست، ابراهیم نقدی؛ مدیرکل دفتر حقوقی گمرک جمهوری اسلامی ایران، استقرار پلیس در مبادی رسمی در شرایط جنگ اقتصادی حاکم بر کشور را بسیار مهم و راهگشا عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط حساس جنگ اقتصادی به برنامه ریزی دقیق در راستای اهداف واقعی نیاز داریم، گفت: هدف اصلی در فرایند استقرار پلیس امنیت در مبادی رسمی، کم کردن ایستگاه ها در حوزه تجارت و تسهیل ورود و خروج کالای عبوری است.

نقدی افزود: بیشترین نگاه در این رویکرد، کنترل های سیستمی، نرم افزاری و نامحسوس است.

وی از آمادگی کامل گمرک در اجرایی سازی شیوه استقرار پلیس در مبادی مجاز ورود و خروج کالا خبر داد و تاکید کرد: بر اساس این شیوه نامه، پس از اظهار کالا، هرگونه اقدامی باید در چارچوب قوانین و مقرارات گمرک انجام شود.

پایش و رصد سیستمی و کاهش کنترل های مانع

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، سردار محمد رضا مقیمی؛ رئیس‌ پلیس امنیت اقتصا ی ناجا نیز هدف از تشکیل ، راه اندازی و استقرار پلیس گمرک را " پشیبانی از فعالیت اقصادی در کشور " از طریق پیشگیری و سپس مقابله با قاچاق کالا عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: "عدم دخالت پلیس گمرک در فرآیند واردات و صادرات " ؛ " پایش و رصد سیستمی و کاهش کنترل های مانع " و " آشنایی کارکنان پلیس گمرک با فرایندها و رویه های بندری و گمرکی " از جمله الزامات تحقق هدف در اجرایی سازی استقرار ناجا در مرزهای ورود و خروج کالا است.