شناسهٔ خبر: 72922 - سرویس ریلی

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها عنوان کرد

زیرسازی راه‌آهن سریع‌السیر قم - اصفهان پیشرفت فیزیکی ۵۸ درصدی دارد

عملیات اجرایی قطعه پایانی راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از پیشرفت ۵۸ درصدی زیرسازی در محدوده قم تا اصفهان پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان خبر داد و گفت: در اسکوپ نخست ۱۴ درصد پیشرفت فیزیکی داریم و این عدد در کل پروژه به حدود پنج درصد می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس خطیبی با اشاره به وضعیت راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان گفت: در ماه‌های اخیر پیشرفت پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان سرعت بیشتری گرفته و پنج شرکت و موسسه در بخش قم اصفهان فعال شده‌اند. در حال حاضر نسبت به گذشته شرایط بهتری در این پروژه پیدا کردیم و در فاصله قم تا اصفهان که در ماه‌های گذشته رکود نسبی داشتیم، عملیات اجرایی‌مان را آغاز کردیم و پنج شرکت در این بخش که ۲۴۵ کیلومتر است، در حال فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه دو روز گذشته نیز وزیر راه و شهرسازی به همراه هیاتی از این پروژه بازدیدکرد، افزود: دربخش‌های مختلف اجرای آبراه‌ها، خاکریزها، بخش‌های حفاظتی و ... وضعیت مناسبی در کارگاه‌های احداث شده وجود دارد. بر اساس آخرین آمار موجود حدود ۲۰۴ دستگاه و ماشین‌آلات و بیش از ۱۷۰ نفر نیروی انسانی در این مسیر فعال هستند، شرایط روز به روز بهتر می‌شود و تلاش داریم تا به حالت طبیعی و نرمال برسد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت فاینانس و ال‌سی چینی نیز ادامه داد: در زمینه بازگشایی ال‌سی هم وضعیت نسبتا مناسبی داریم و باقیمانده آن را نیز در تلاش برای بازگشایی بخش دیگر ال‌سی چین هستیم تا بتوانیم کار را جلو ببریم.

خطیبی اضافه کرد: ال‌سی چینی در نظر گرفته شده برای این پروژه حدود ۱۳.۶ میلیارد یوآن چینی بود که از این عدد تاکنون چهار میلیارد یوآن عملیاتی شده و مابقی آن نیز در دستور کار قرار دارد و کارها در همین سطح در حال انجام است. برای ادامه فعالیت در این خط ریلی پیگیری‌های لازم برای بازگشایی باقیمانده ال‌سی مورد نظر در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه تا کنون با همان ال‌سی چهار میلیارد یوآن گذشته عملیات اجرایی انجام شده است، گفت: از این به بعد نیاز داریم برای ادامه پروژه و پیشرفت بیشتر در آن، باقیمانده ال‌سی را بازگشایی کنیم که اقدامات لازم در این زمینه در دست پیگیری قرار‌دارد اما در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل همچنین درباره میزان پیشرفت فیزیکی خط ریلی سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان در بخش‌های مختلف و کل پروژه، اعلام کرد: حدود ۵۸ درصد زیرسازی در محدوده قم تا اصفهان انجام شده و باید اصلاحاتی روی آن انجام شود که ممکن است ضریب پیشرفت فیزیکی آن را کاهش دهد. در اسکوپ نخست ۱۴ درصد پیشرفت فیزیکی داریم و این عدد در کل پروژه به حدود پنج درصد می‌رسد.

خطیبی با بیان اینکه پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان ۴۱۰ کیلومتر بوده که ۱۶۵ کیلومتر در مسیر تهران– قم و مابقی در بخش قم-اصفهان به طول ۲۴۵ کیلومتر است، گفت: با توجه به اینکه می‌خواهیم از منابع تخصیص یافته شده هدفمند استفاده کنیم با توجه به اینکه زیرسازی قطعه قم-اصفهان انجام شده، ابتدا از این اسکوپ شروع خواهیم کرد اما به این معنا نیست که کاری در بخش تهران-قم انجام نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه همه تلاش‌مان را برای اتمام قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان به کار بسته‌ایم، افزود: گرچه در این پروژه‌ها نمی‌توان بازه زمانی دقیقی برای اتمام و بهره‌برداری مشخص کرد اما بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، ساخت این خط ریلی  از سال ۱۳۹۳ در بازه زمانی پنج ساله برآرود شده است اما  فراز و نشیب‌ها و مشکلاتی داشت که تاخیر در آن به وجود آمده است.

معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل با بیان اینکه نمی‌توان از هم اکنون آمار قطعی درباره میزان اعتبار مورد نیاز کل پروژه ارائه داد و در پایان کار امکان محاسبه هزینه‌ها و ارزش پروژه وجود دارد، ادامه داد: در این اسکوپ برنامه‌ریزی‌ها برای اتمام آن انجام شده و هر قدر که ال‌سی آن بازگشایی شود برای مراحل دیگر پروژه نیز برنامه‌ریزی کرده و عملیات اجرایی را متناظر با آن آغاز می‌کنیم.

خطیبی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه ریل مورد نیاز این پروژه از تولید داخلی تامین می‌شود یا از طریق واردات، اظهارکرد: با توجه به اینکه طرف چینی فاینانس این خط ریلی را تامین می‌کند، ریل و سایر تجهیزات مورد نیاز سهم طرف خارجی بوده و از آن طریق تامین خواهد شد اما از ریل ملی برای دیگر خطوط ریلی درحال ساخت استفاده خواهیم کرد.

وی درباره سرعت در نظر گرفته شده برای قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان با توجه به اظهارات وزیر راه و شهرسازی به ایسنا گفت: بر اساس زیرسازی‌های صورت گرفته، از ابتدا سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت برای این پروژه در نظر گرفته شده بود که اخیرا این سرعت به ۲۵۰ کیلومتر کاهش یافت اما مجدادا با توجه به شرایط و تکنولوژی روز راه‌آهن پرسرعت در دنیا، آن را به همان سرعت ۳۰۰ کیلومتر برگرداندیم و هم اکنون در حال اعمال تغییرات برای رساندن سرعت بهره‌برداری به این سرعت هستیم.