شناسهٔ خبر: 72958 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرکل روابط عمومی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی:

جلد اول کتاب بنیاد مسکن و دفاع مقدس تدوین شد/ تشریح اقدام بنیاد مسکن در حوزه مهندسی و بازسازی واحدهای مسکونی در دوران ۸ سال دفاع مقدس

نمایشگاه حسن رضایی با اعلام این خبر که مستندسازی بازسازی مناطق جنگ زده توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در قالب کتاب در حال انجام است، بخشی از اقدامات آن بنیاد را در دوران جنگ و پس از آن در بازسازی مناطق شهری و روستایی جنگ‌زده تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با حضور در نمایشگاه هفته دفاع مقدس در باغ موزه دفاع مقدس به تبیین فعالیت های بنیاد در دوران هشت سال دفاع مقدس پرداخت.

حسن رضایی مدیرکل روابط عمومی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بخشی از فعالیت های بنیاد را در حوزه های مختلف در دوران هشت سال دفاع مقدس تشریح کرد و گفت: بازسازی واحدهای مسکونی شهری، بازسازی واحدهای مسکونی روستایی، ایجاد کارگاه های تولید مصالح ساختمانی، اقدامات مهندسی رزمی در موضوعات بیمارستان های صحرایی، سنگر و پاسگاه بخشی از فعالیت های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس بوده است.

مدیرکل روابط عمومی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اقدامات انجام شده بنیاد را شاملِ جمع آوری اطلاعات، اسناد و مدارک بنیاد مسکن استان‌ها، نهادها و سازمان‌های مرتبط، انجام مصاحبه‌های تخصصی با دست‌اندرکاران در قالب انجام ۵۰ مصابحه تخصصی، بازیابی و اسکن و تهیه آرشیو از ۴ هزار عکس از بازسازی مناطق جنگ‌زده، مراجعه به آرشیو صدا و سیما و اخذ اطلاعات مرتبط با بنیاد مسکن، تهیه آرشیو از منابع مکتوب از جمله مجلات مسکن و انقلاب طی سال‌های ۶۲ و ۷۲، مراجعه به آرشیو اسناد و مدارک دانشگاه شهیدبهشتی و دانشگاه تهران و شرکت در جلسات دایره‌المعارف دفاع مقدس و تدوین جلد اول بنیاد مسکن و دفاع مقدس برشمرد.

وی در خصوص اقدامات در دست انجام بنیاد نیز اعلام کرد: تهیه بانک اطلاعات و اسناد و مدارک بازسازی مناطق جنگ زده، آماده سازی و تدوین مطالعه در سه جلد از جمله اقدامات در دست انجام بنیاد مسکن در خصوص بازسازی مناطق جنگ زده در دوران هشت سال دفاع مقدس است.

بر اساس این گزارش، جلد دوم کتاب تحت‌عنوان بازسازی مناطق جنگ زده به روایت تصویر، جلد سوم مستندسازی بازسازی مناطق جنگ زده تجارب و آموزه های ستاد، جلد چهارم تحت عنوان مستندسازی بازسازی مناطق جنگ زده در استان ها است.

به گفته رضایی در حوزه بازسازی واحدهای مسکونی شهری، بنیاد مسکن با مشارکت مدرمی اقدام به بازسازی واحدهای مسکونی شهری کرد که بر همان اساس نیز احداث ۶۸۳۵ واحد مسکونی با زیربنای ۹۸۲۱۵۸ مترمربع در مناطق بمباران شده شهرها، تعمیر ۱۰۴۱۶ واحد مسکونی در شهرها، آواربرداری ۵۰۰ هزار مترمکعب از شهر آبادان و احداث و تعمیر ۶۵۷۸ واحد تجاری با زیربنای ۱۲۵۰۰۰ مترمربع اقدامات بنیاد مسکن در بازسازی واحدهای مسکونی شهری جنگ زده بود.

مدیرکل روابط عمومی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص بازسازی واحدهای مسکونی روستایی نیز اعلام کرد: آغاز بازسازی مناطق جنگ‌زده همزمان با جنگ به صورت گسترده در پنج استانِ خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان‌غربی و شهرهای بمباران شده، تهیه طرح‌ها و نقشه‌های روستاها با حضور نیروهای متخصص در منطقه، بازسازی با مشارکت گسترده مردم مناطق جنگ زده و سایر استان ها از طریق اعطای وام های بلاعوض و تامین مصالح، استقرار ۱۸ ستاد معین بازسازی فعال در پنج استان جنگ زده و احداث ۹۱۴۲۳ واحد مسکونی در مناطق روستایی با ۶۱۶۰۰۵ مترمربع زیربنا انجام شد.

بنا بر اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، در بازسازی به دلیل نیاز به مصالح ساختمانی کارگاه های تولیدی از جمله کارگاه تولید بلوک سیمان، ماسه شویی، تیرچه بلوک، گچ پزی، آهک پزی، آجرپزی، شن و ماسه، موزاییک سازی، درب و پنجره سازی، شیشه بری، آهنگری، جوشکاری، آرماتوربندی، نجاری، نقاشی، تولیدات بتنی و... با کمک ستادهای معین استان های معین تاسیس شد و مدیریت آن نیز برعهده همان ستاد محول شد.

همچنین بنیاد در هشت سال دفاع مقدس علاوه بر بازسازی مناطق مسکونی در زمینه مهندسی رزمی نیز فعالیت داشته است که یکی از آنها ساخت بیمارستان های صحرایی در مناطق جنگی است. جهت مقابل با حملات موشکی، سقف این بیمارستان ها از دال انفجاری پوشیده، سپس به وسیل خاک استتار شده است. از جمله مهمترین این بیمارستان ها، بیمارستان صحرایی جزیره خارک با ۲ اتاق عمل و جزیره قشم با ۴ اتاق عمل است. گفته می شود دشوارترین بخش ساخت این بیمارستان ها، حمل درایی قطعات بتنی به این جزایر بوده است.

به گفته مدیر روابط عمومی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ساخت مراکز پدافندی همچون سکوی پرتاب موشک، بیمارستان، اورژانس، نانوایی، سرویس بهداشتی، پناهگاه ها و ساخت سنگر از دیگر مواردی بوده که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص آن فعالیت داشته است. یک دسته از سنگرها که تحت عنوان سنگرهای دسته جمعی ساخته می شد شامل سنگرهای بتنی و سنگرهای فلزی است. دسته دیگر از سنگرها که در مناطق صعب العبور کردستان و سایر استان ها بود با مصالح بومی منطقه احداث می شد.

ساخت پاسگاه از دیگر مواردی بوده که در دوران هشت سال دفاع مقدس توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام شده است. با توجه به نیاز نقاط مرزی به پاسگاه و حضور نیروهای متخصص بنیاد مسکن در منطقه، ساخت تعداد زیادی پاسگاه به بنیاد مسکن واگذار شده بود که با موفقیت نیز انجام شدند.