شناسهٔ خبر: 72985 - سرویس استان‌ها

معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان اردبیل:

۳۸ پروژه راه روستایی اردبیل در دست اجرا است

راه روستايي معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: در حال حاضر ۳۸ پروژه راه روستایی در دست اقدام است که با تامین اعتبار از محل ابلاغ سال ۹۷ و براساس قرارداد تنظیم شده با پیمانکاران این پروژه‌ها توسط راه و شهرسازی ادامه پیدا می‌کند.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره كل راه و شهرسازي استان اردبيل، علی یوسف‌زاده معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان اردبیل با اعلام این مطلب اظهار کرد: وظیفه ما در حوزه راه و شهرسازی استان اردبیل با توجه به تغییرات ساختاری انجام شده در سال ۹۵ احداث راه‌ها بوده و در نقطه مقابل نگهداری راه‌ها برعهده اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گذاشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ با الحاق معاونت راهداری حوزه نگهداری به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سعی کردیم تا در حوزه راه‌های روستایی، اصلی و فرعی و بزرگراه‌ها ورود پیدا کنیم که با انتزاع وظایف انجام شده در سه سال اخیر سعی شد تا هر یک از دستگاه‌ها در حوزه ماموریتی خود به فعالیت خود ادامه دهند.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل افزود: این اداره کل به توسعه راه‌ها و همچنین احداث بزرگراه‌ها نگاه ویژه‌ای را داشته به طوری که در دو سال اخیر اعتبارات خوبی از محل منابع ملی و استانی به احداث بزرگراه‌ها و همچنین توسعه راه‌های اصلی اختصاص یافت که همچنان این عملیات ادامه دارد.

یوسف‌زاده بیان کرد: اخیرا با ابلاغ بخشنامه‌ای اعلام شده است؛ اداره کل راه و شهرسازی به غیر از راه‌های اصلی ماموریت احداث و توسعه راه‌های روستایی و فرعی را به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بسپارد تا زمینه برای توسعه بزرگراه‌ها و راه‌های اصلی از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل فراهم آید.

وی ادامه داد: هرچند از سال مالی جدید قرار است این انتزاع انجام شود اما با توجه به اینکه ۳۸ پروژه در دست اجراست و پیمانکاران قراردادی با اداره کل راه و شهرسازی دارند قرار شده است با اتمام این پروژه از این به بعد دیگر هیچ پروژه جدیدی در حوزه را‌ه‌های روستایی و فرعی برای اداره کل راه و شهرسازی تعریف نشود تا ما زمینه اجرایی شدن این پروژه‌ها را با تلاش اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شاهد باشیم.

 معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل بیان کرد: ۳۸ پروژه راه روستایی هم اکنون با انعقاد قرارداد با پیمانکاران در دست اجراست  طول این پروژه‌ها ۱۴۸ کیلومتر می‌باشد که تاکنون ۴۳ پل احداث و ۱۴ کیلومتر نیز آسفالت شده و تلاش برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است.

یوسف‌زاده درمورد برخورداری روستائیان از راه آسفالته تصریح کرد: تنها ۱۴۹ کیلومتر از راه‌های روستایی استان اردبیل با بیش از ۵۰ خانوار باقی مانده است که امیدواریم اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در ماموریت جدید خود بتواند این راه‌ها را نیز آسفالت کند.

وی با بیان اینکه در مشگین‌شهر، نیر ، نمین، سرعین روستاهای بالای ۵۰ خانوار عمدتا آسفالت شده‌اند و در اردبیل، خلخال و گرمی این وضعیت تا ۹۲ درصد ادامه دارد ، اضافه کرد: با تامین اعتبارات استانی به راحتی می‌توان در این زمینه اقدامات مناسبی را انجام داد، هرچند که کمبود منابع اعتباری دستگاه‌های اجرایی را در اجرا پروژه‌ها رنج می‌دهد.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل اقدامات مربوط به بازگشایی و برفروبی راه‌های اصلی و فرعی را از وظایف اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای دانست و گفت : با انتقال اعتبارات تملک دارایی استانی از اداره کل راه و شهرسازی استان به فرمانداری‌ها ، فرمانداران در مورد اجرای پروژه‌های راه روستایی تصمیم‌گیری می‌کنند ودر کمیته برنامه‌ریزی اولویت‌ها مشخص می‌شود.