شناسهٔ خبر: 72997 - سرویس بنادر و دریانوردی

معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای قرارداد ۵۰ هزار میلیاردی بندر رجایی اعلام کرد

گام بلند سازمان بنادر و دریانوردی به سمت الگوی مدیریت صاحب خانه ای بنادر / افزایش ظرفیت بندر شهید رجایی در بارگیری مواد معدنی طی ۳ سال آینده

امضای بزرگترین قرارداد سرمایه گذاری بخش خصوصی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم امضای قرارداد ۵۰ هزار میلیارد ریالی احداث بزرگ‌ترین ترمینال مکانیزه مواد معدنی در بندر شهید رجایی گفت:‌ بدون شک حجم سرمایه گذاری در این پروژه نسبت به حجم سرمایه‌گذاری صورت گرفته توسط بخش خصوصی در دیگر بنادر کشور اتفاقی بی نظیر است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم امضای قرارداد ۵۰ هزار میلیارد ریالی احداث بزرگ‌ترین ترمینال مکانیزه مواد معدنی در بندر شهید رجایی اظهار داشت: بدون شک حجم سرمایه‌گذاری در این پروژه نسبت به حجم سرمایه‌گذاری صورت گرفته توسط بخش خصوصی در دیگر بنادر کشور که ۱۰ هزار میلیارد تومان باشد، اتفاقی بی نظیر است که نشان می دهد استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در بنادر روبه افزایش است.

وی ادامه داد: این ترمینال یک پایانه تخصصی برای مواد معدنی و فولادی است که خلا آن را به شدت احساس می کردیم. هم اکنون صف کشتی ها و ترافیک کشتی ها مربوط به شناور هایی است که در حال بارگیری مواد معدنی برای صادرات در بندر شهید رجایی هستند. به همین خاطر در افق ۱۴۰۴ در مورد محصولات فولادی باید به رقم ۵۵ میلیون تن خودمان را برسانیم که با پیش بینی های صورت گرفته و با احداث فاز اول این ترمینال که در یک بازه سه ساله خواهد بود ظرفیت مناسبی ایجاد خواهد شد.

راستاد با تاکید بر اینکه دارا بودن چنین پایانه‌ای در کشور به ارتقای رقابت‌پذیری محصولات صادراتی کمک می‌کند، تصریح کرد: هزینه کشتی‌های صادراتی مواد معدنی و فولادی با احداث این پایانه در بندر شهید رجایی کاهش می‌یابد و ما به سمت الگوی مدیریت صاحب‌خانه‌ای بنادر گام بلندی برمی‌داریم. 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: پیش از این در حوزه دسترسی‌های بندری، روبناها و تجهیزات سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شده بود، اما سرمایه‌گذاری با این حجم کم‌نظیر بوده است و قطعا یکی از امتیازات ویژه این پروژه ریل پایه بودن آن است که گام مهمی در افزایش سهم ریل در حمل کالای کشور خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که انتظار می رود برنامه زمان بندی دقیقی برای ساخت این ترمینال ایجاد و با تحویل اراضی براساس مطالعات سرمایه گذار این پروژه در زمان پیش بینی شده به پایان برسد، گفت: از هم‌اکنون انتظارات زیادی برای بهره‌برداری از این این پروژه وجود دارد و آن نظیر دیگر پروژه‌های سازمان بنادر و دریانوردی در قالب BOT است و مدت زمان بهره‌برداری ۳۳ سال خواهد بود.