شناسهٔ خبر: 73039 - سرویس هواشناسی

دبیر علمی ششمین کنفرانس تغییر اقلیم:

ششمین کنفرانس تغییر اقلیم در پنج محور اصلی برگزار می‌شود/ پژوهشگران تا بیست مهرماه برای ارسال مقاله فرصت دارند

ششمین کنفرانس منطقه ای تغییر اقلیم مهدی رهنما از استقبال خوب محققان و پژوهشگران مرتبط با تغییر اقلیم و مخاطرات جوی از ششمین کنفرانس بین‌المللی-منطقه‌ای تغییر اقلیم خبر داد و گفت: پژوهشگران برای ارسال مقالات خود حداکثر تا بیست مهرماه فرصت دارند.

مهدی رهنما، دبیر علمی ششمین کنفرانس بین‌المللی-منطقه‌ای تغییر اقلیم در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از دریافت بیش از۵۰ مقاله پژوهشی توسط دبیرخانه این کنفرانس خبر داد و گفت: این عدد نهایی نیست زیرا از یک ماه تا پایان مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه زمان باقی است و تجربه نشان داده است که پژوهشگران و محققان در روزهای پایانی مقالات خود را به کنفرانس ارسال می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در دوره‌های پیشین این رویداد منطقه‌ای-بین‌المللی به‌طور میانگین ۱۰۰ تا ۱۵۰ مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال می‌شد، افزود در این دوره نیز انتظار داریم با نزدیک شدن به زمان برگزاری کنفرانس روند دریافت مقالات افزایش یابد.

کنفرانس در پنج محور و با مصوبه هیئت دولت برگزار می‌شود

رهنما، با اشاره به اینکه این کنفرانس در پنج محور و با مصوبه هیئت دولت برگزار می‌شود، به برشماری این محورها پرداخت و عنوان کرد: پیش‌بینی و پیش‌آگاهی‌های اقلیمی و مخاطرات جوی و اقلیمی، اثرات تغییر اقلیم و آسیب‌پذیری ناشی از سیل، خشکسالی و سایر مخاطرات اقلیمی، توان اقلیمی توسعه پایدار و تاب‌آوری، سازگاری و کاهش پیامدهای زیان‌بار تغییر اقلیم و آثار آسیب‌پذیری اجتماعی و اقتصادی ناشی از تغییر اقلیم محورهای اصلی این کنفرانس هستند.

برای هر کدام از محور‌ها یک سخنران کلیدی تعیین شده است

عضو گروه کاووش‌‌های جوی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو عنوان کرد: برای هر کدام از محور‌های کنفرانس یک سخنران کلیدی تعیین شده است که می‌توان به پژوهشگرانی از دانشگاه آکسفورد، موسسه تغییر اقلیم و مخاطرات آب و هوایی آتن و نمایندگانی از سازمان جهانی فائو اشاره کرد.

در طول کنفرانس هفت کارگاه برگزار می‌شود

رهنما، مجموعه کارگاه‌های آموزشی پیش‌بینی شده برای این کنفرانس را هفت عدد، عنوان کرد و افزود: برای هر کدام از محورهای کنفرانس یک پنل تخصصی خواهیم داشت که یک سخنران کلیدی و چهار الی پنج سخنران دیگر در هرکدام از پنل‌ها به ارائه مباحث خود خواهند پرداخت.

زبان کنفرانس فارسی و انگلیسی است

دبیر علمی کنفرانس تغییر اقلیم زبان کنفرانس را فارسی و انگلیسی عنوان كرد و گفت: تعدادی از سخنرانی‌ها به زبان انگلیسی و تعدادی نیز به زبان فارسی ارائه می‌شود و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد؛ ضمن آن که تعدادی از مقالات نیز به زبان انگلیسی تاکنون به دبیرخانه رسیده است.

۲۵ تا ۳۰ مقاله به صورت سخنرانی و در حدود ۷۰ مقاله نیز به شکل پوستر ارائه می‌شود

وی با اشاره به اینکه با توجه به کیفیت مقالات ۲۵ تا ۳۰ سخنرانی برای کنفرانس تعیین کرده‌ایم گفت، در حدود ۶۰ تا ۷۰ مقاله نیز به صورت پوستر به نمایش در خواهد آمد.

رهنما گفت: برای نخستین‌بار در این دوره، مقالات برتر را به‌صورت ویژه‌نامه و نسخه اختصاصی در سه مجله علمی-پژوهشی وزارت علوم چاپ می‌کنیم.

دبیر علمی ششمین کنفرانس بین‌المللی-منطقه‌ای تغییر اقلیم، اعضای هیئت داوران این دوره کنفرانس را نیز از چهره‌های شناخته‌شده و شاخص هواشناسی کشور برشمرد.