شناسهٔ خبر: 73047 - سرویس استان‌ها

قرارداد تعیین حریم گسل های شهر شیراز نهایی شد

محمد شکرچی زاده با حضور رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی جلسه مشترک در خصوص انعقاد قرارداد تعیین حریم گسلهای شهر شیراز در دفتر معاون عمرانی استانداری فارس بحث و گفتگو و تصمیم نهایی گرفته شد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان فارس، جلسه ای با حضور شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن  و شهرسازی و اعضای کار گروه زلزله استان فارس در دفتر معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در خصوص تعیین حریم گسلهای شهر شیراز بحث و گفتگو شد و اداره کل راه و شهرسازی استان فارس و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان نیز در خصوص پی گیریها و مطالعات خود در این خصوص گزارشاتی را ارائه دادند.

بیت الهی رئیس بخش زلزله ‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن  و شهرسازی نیز در خصوص پیگیریهایی که از سال ۹۵ تا کنون در این خصوص انجام شده توضیحاتی ارائه داد.

در ادامه جلسه محمود رضایی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در خصوص ضرورت تهیه نقشه حریم گسلهای شهر شیراز تاکید و افزود: شیراز جزو مناطق حساس کشور است و مادر خصوص تعیین حریم گسلهای شهر شیراز هیچ تردیدی نداریم و حتما باید این مهم انجام پذیرد.

وی تصریح کرد: حتما باید نقشه گسلها در بیاید تا ما یک سندی داشته باشیم که تمام رفتارهای ساخت و ساز و شهرسازی را از روی آن انجام دهیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس متذکر شد با توجه به اینکه شهرداری نقش اجرایی دارد می تواند به خوبی در این خصوص ورود کند و به عنوان کارفرما ایفای نقش کند.

شایان ذکر است که در این جلسه مقرر شد ظرف دو هفته آینده پس از انجام روال اداری قراردادی فی ما بین شهرداری به عنوان کارفرما و مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی به عنوان مشاور بسته شود و نقشه و حریم گسلهای شهر شیراز مشخص شود.

شکرچی زاده نیز در این جلسه گفت: پس از اتمام مطالعه و تعیین حریم گسلهای شهر شیراز جهت اجرایی شدن آن نتیجه مطالعات را برای تصویب به شورای عالی معماری و شهرسازی کشور ارائه می دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی نیز در خصوص بحث دفتر نمایندگی مرکز تحقیقات در استان فارس که از طرف استان در جلسه مطرح شد افزود: در خصوص راه اندازی دفتر نمایندگی مرکز تحقیقات با توجه به وجود اساتید و بنیه علمی دانشگاه شیراز و شهر شیراز و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس مشکلی نداریم ، فقط به لحاظ قانون گذاری باید مکانی که در آنجا دفتر راه اندازی می شود مالکیت آن به نام مرکز تحقیقات شود.

شکر چی زاده در ادامه جلسه از نصب دستگاه شتاب نگار توسط مرکز تحقیقات در کشور خبر داد و افزود: قرار است که ۱۰ دستگاه شتابنگار آنلاین در شیراز نصب شود که ۱ دستگاه در دانشکده مهندسی نصب شده است وی خاطر نشان ساخت: داده های دستگاههای شتاب نگار اهمیت بسیار زیادی در طراحی سازه های مقاوم و مدیریت بحران زلزله در کشور دارد.

وي نیز اضافه کرد : مرحله بعد از استقرار دستگاه شتابنگار استقرار سامانه پاسخ سریع است که استان باید آنرا مستقر کند که بتوانیم از آن استفاده کنیم.

در پایان جلسه مقرر شد با پیگیریهای دفتر فنی استانداری فارس ظرف دو هفته آینده قرارداد تعیین حریم گسلهای شهر شیراز منعقد شود.