شناسهٔ خبر: 73048 - سرویس ریلی

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد:

بهره‌برداری از راه‌آهن میانه-اردبیل در سال ۱۴۰۰ با عمل‌ کردن به تعهدات مالی

خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل تصریح کرد: در صورتی که تعهدات مالی بانک ملی در زمان مقرر اجرایی شود زیرسازی کل محور در سال آینده تکمیل و پروژه در سال ۱۴۰۰ آماده بهره‌برداری خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت‌وتوسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور، خیراله خادمی به منظور بررسی روند اجرای عملیات در راه‌آهن میانه- اردبیل از این مسیر بازدید کرد و گفت:‌ پل آرپاچای به عنوان مرتفع‌ترین پل راه‌آهن کشور و یکی از منحصر به فردترین پل‌های ریلی با ارتفاع ۸۰ متر و طول ۲۶۵ متر در این خط‌آهن واقع شده است.

وی افزود: به منظور ساخت این نوع پل‌ها با تکنولوژی طره آزاد با استفاده از قالب شاریو، کلیه تجهیزات مورد نیاز از خارج از کشور وارد می‌شد اما با تدبیر مجری طرح راه‌آهن میانه- اربیل و به منظور جلوگیری از تاخیر در اجرای پروژه به دلیل تحریم‌های وارد شده به کشور و صرفه‌جویی در هزینه‌ها قالب شاریو به دست توانمند مهندسان ایرانی در داخل کشور برای اولین بار در ساخت این پل  استفاده شد.

معاون وزیر راه وشهرسازی ساخت این قالب‌ها با یک چهارم هزینه ‌به نسبت به قبل را گام مهمی در جلوگیری از خروج ارز از کشور و بومی سازی تکنولوژی دانست.

وی پیشرفت فیزیکی این پل را ۶۱ درصد اعلام کرد و گفت:  این پل دارای سه دهانه ۶۵ متری و دو دهانه ۴۰ متری است.

خادمی با اشاره به استفاده از تسهیلات مالی داخلی به منظور تامین بخشی از نیاز مالی راه‌آهن میانه- اردبیل در چارچوب آیین‌نامه اجرایی "ماده واحده قانون اصلاح ماده ۵۶ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات دولت اظهار داشت:‌ رقم فاینانس در نظر گرفته شده ۷۵۰ میلیارد تومان طی سه سال است که تاکنون مبلغ ۳۵۰ میلیارد تومان از سوی بانک ملی به پروژه تخصیص یافته است.

خادمی پیشرفت عملیات زیرسازی در این مسیر ریلی را ۸۲ درصد اعلام کرد و گفت: راه‌آهن میانه- اردبیل ۱۷۵ کیلومتر طول دارد که از این میزان حدود ۴۰ کیلومتر تونل، پل و گالری‌های مسیر است.

معاون وزیر راه  وشهرسازی همچنین زمان اتمام عملیات زیرسازی محور را حداکثر تا پایان سال ۹۹ اعلام کرد و گفت: در صورتی که تعهدات مالی بانک ملی در زمان مقرر اجرایی شود زیرسازی کل محور در سال آینده تکمیل و پروژه در سال ۱۴۰۰ آماده بهره‌برداری خواهد بود.

معان وزیر راه و شهرسازی در توضیح ابنیه فنی این پروژه نیز اظهار کرد: در این مسیر  ۲۴ کیلومتر تونل وجود دارد که حفاری ۲۱.۵ کیلومتر آن به اتمام رسیده و  عملیات لاینینگ ۱۳ کیلومتر نیز به پایان رسیده است. عمده عملیات اجرایی باقیمانده در راه‌آهن میانه- اردبیل اتمام پل‌های بزرگ و لاینینگ تونل‌ها است که نیاز به مصالح فلزی مانند آرماتور و آهن‌آلات دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه در این سفر همچنین از مراحل ساخت ایستگاه اردبیل بازدید و عنوان کرد: راه‌آهن میانه- اردبیل دارای دو ایستگاه تشکیلاتی- مسافری به نام‌های اردبیل و سبز، سه ایستگاه مسافری درجه دو به نام‌های فیروزآباد، گنج‌گاه و مهماندوست و سه ایستگاه بین راهی است.

وی پیشرفت فیزیکی ایستگاه راه‌آهن اردبیل را بیش از ۴۷ درصد اعلام کرد و گفت: مساحت کل ایستگاه اردبیل ۲۴ هزار و ۲۰۰ متر مربع و ساختمان مسافری آن ۵ هزار و ۷۰۰ متر مربع است که با پیشرفت فیزیکی ۷۹درصدی در حال اجرا است.

خادمی ادامه داد: عملیات تجهیزکارگاه در سه ایستگاه فیروزآباد، گنج‌گاه و مهماندوست انجام شده است و هم‌اکنون در حال اجرای عملیات خاکی و عملیات بتنی هستیم.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد:‌ این مسیر ریلی علاوه بر اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی کشور، موجب ساخت یک سیستم حمل‌و‌نقل روان؛ ایمن و سریع برای استان اردبیل خواهد بود.