شناسهٔ خبر: 73054 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس:

تشریح نقش سازمان بنادر در دوران دفاع مقدس/ اجازه نمی دهیم هیچ تحریمی تجارت دریایی و تامین مایحتاج مردم را دچار مخاطره کند

راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تقدیر از حماسه آفرینی و تلاش کارکنان بنادر در ایام جنگ تحمیلی و رویارویی مستقیم با دشمن گفت: اکنون سازمان بنادر به رغم چالش های ناشی از اعمال تحریم های هدفمند آمریکا علیه اقتصاد کشور، اجازه نمی دهد هیچ تحریمی بخش دریایی و تامین مایحتاج مردم را دچار مخاطره کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس در سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سازمان بنادر از جمله سازمان های غیر نظامی است که در طول جنگ تحمیلی توانست به لحاظ وظایف سازمانی از یک سو و به عنوان عضوی تاثیرگذار در دفاع مقدس از سوی دیگر، در وضعیت سخت و پیچیده ای از انتخاب و اتخاذ تدابیر سرنوشت ساز با حضور و فعالیت متعهدانه کارکنان بنادر ، نقش خود را در تأمین مایحتاج مردم به خوبی ایفا کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد:  اکنون نیز به رغم چالش های ناشی از اعمال تحریم های هدفمند آمریکا علیه اقتصاد کشور و به ویژه حمل و نقل دریایی کشور، سازمان بنادر موفق شده است با مدیریت ترافیک کالاهای اساسی در بنادر کشور و با استفاده از ظرفیت های قابل توجه در بخش زیرساخت ها، تجهیزات و ناوگان کشتیرانی تحت مالکیت، هیچ فشاری نمی‌تواند بخش دریایی را دچار مخاطره کند.

وی با اشاره به شرایط بندر خرمشهر به عنوان مهمترین بندری تجاری کشور به هنگام وقوع جنگ عراق علیه ایران، افزود: به رغم اینکه تمام زیر ساخت های شهری خرمشهر در روزهای آغازین جنگ کاملا نابود شده بود، ولی در بندر خرمشهر برخی امکانات پشتبانی همچنان برقرار بود که در دفاع ۳۴ روزه از شهر بسیار موثر بود.

به گفته معاون وزیر راه و  شهرسازی، تامین بنزین، ارتباطات و مخابرات و برق با استفاده از ژنراتورهای بندر بخشی از مهم ترین امکانات بندر در پشتیبانی از رزمندگان برای دفاع از شهر در روز های آغازین جنگ قلمداد می شود.

راستاد، با یادآوری ماموریت شناورهای یدک کش پیام و شناور راهنمابر نوید در هفته سوم مهر سال ۵۹ ، گفت: در این ماموریت ، ۹ نفر از همکاران ما در سازمان بنادر با حمله هوایی دشمن بعثی در خور موی به شهادت رسیدند که ۶ تن از آنها شهید جاوید الاثر هستند.

وی ادامه داد: نیروهای سازمان بنادر در مسیر کاروان از لنگرگاه بوشهر تا خور موسی و بندرامام خمینی (ره) همانند سنگرسازان بی‌سنگری بودند که در فاصله‌ای ۱۵ ساعته باهدف جلوگیری از توقف چرخه‌های اقتصادی و تأمین مایحتاج مردم عزیز کشورمان در برابر شلیک گلوله‌های دشمن بدون هیچ‌گونه پناهی این مسیر را طی می‌کردند تا ما امروز با برخورداری از امنیت و رفاه به زندگی خود ادامه دهیم.

بنا بر این گزارش، در این مراسم، علی جان علی اکبری ؛ فرمانده پایگاه بسیج سازمان بنادر نیز در سخنانی تاکید کرد: فرهنگ دفاع مقدس، فرهنگ انسان سازی است که گوهر اخلاص، تقوا، خلاقیت و نوآوری را به انسان های آزاده تعلیم می دهد.

علی اکبری با بیان اینکه فرهنگ اخلاص و ایثار در دفاع مقدس ناشی از بصیرتی است که از فرهنگ عاشورایی امام حسین ( ع ) سرمشق گرفته، تصریح کرد: باید این فرهنگ و روحیه ایثاتر و جهاد را با ابزارهای نو به نسل های جدید  منتقل کنیم.

فرمانده پایگاه بسیج سازمان بنادر افزود: این سازمان در طول جنگ تحمیلی، ۹۸ شهید را تقدیم کشور کرده است و ۳۰۰ جانباز و ۷۳ آزاده در بخش های مختلف بندری و دریایی مشغئل به کار هستند.

بر اساس این گزارش، در این مراسم همچنین محمد حسین موحدی، محمد سعید محبوبی و علی رضا پهلوان نشان به عنوان مدیران بنادر آبادان، خرمشهر و امام خمینی ( ره ) در زمان جنگ تحمیلی به بیان خاطرات شان در مدیریت ترافیک دریایی در شرایط بحرانی و جنگی پرداختند .

در پایان این مراسم نیز از برگزیدگان وپیشکسوتان دفاع مقدس در ستاد مرکزی سازمان بنادر و دریانوردی تجلیل شد