شناسهٔ خبر: 73162 - سرویس هواشناسی

جدیدترین گزارش سازمان ملل در مورد شرایط اقلیمی

دمای کره زمین در مقایسه با دوران پیش از انقلاب صنعتی ۱/۱ درجه سانتی‌گراد افزایش یافته است

گرمایش جهانی جدیدترین گزارش سازمان ملل در مورد جزئیات شرایط اقلیمی و توضیح روند انتشار گازهای گلخانه‌ای منتشر شد که در بخشی از آن به گرم شدن ۱/۱ درجه‌ای دمای کره زمین نسبت به دوران پیش از انقلاب صنعتی اشاره شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در جریان بر گزاری اجلاس سران " کنش اقلیم ۲۰۱۹ سازمان ملل متحد" که در  تاریخ ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۹ در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد، گزارشی با عنوان "همگام با علم" با تاکید بر خلاء فزاینده بین اهداف توافق شده در مقابله با افزایش دمای جهانی و واقعیت پیش‌رو منتشر شد.

این گزارش حاوی جزئیات شرایط اقلیمی و توضیح روند انتشار گازهای گلخانه‌ای و غلظت اتمسفر است و بر فعالیت‌‌های اساسی اجتماعی-اقتصادی در بخش‌های اصلی مانند استفاده از زمین و انرژی تاکید دارد. همچنین ابزارهای حمایتی از کاهش و سازگاری را مورد بررسی قرار می‌دهد.

گزارش تلفیقی پیشرفته از آخرین علوم اقلیمی، افزایش۱/۱ درجه ای دما در قیاس با قبل از انقلاب صنعتی، ثبت رکورد گرم‌ترین دوره پنج ساله جهان در خلال سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، تأثیرات اقلیمی؛ سخت تر و زودتر از آنچه پیش بینی شده بود، افزایش ۲ درصدی انتشار گاز دی اکسید کربن در سال ۲۰۱۸، ثبت رکورد پیش بینی نشده ۳۷ میلیارد تنی انتشار آلاینده‌ها، رکوردی که برای ۲۰۳۰ انتظار می رفت؛ و نه سال ۲۰۲۰، کاهش یک و نیم درجه ای دمای هوا؛ نیازمند ۵ برابر شدن فعالیت‌ها و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای نیازمند تلاش تمامی بخش‌ها از عناوین اصلی این گزارش است.