شناسهٔ خبر: 73166 - سرویس استان‌ها

استاندار فارس در جلسه ستاد بازآفرینی شهری ؛

دستگاه‌ها در اختصاص سهم ۳۰ درصدی خود به طرح بازآفرینی شهری اهتمام ورزند

بازآفريني استاندار فارس در جلسه ستاد بازآفرینی شهری از وجود سه هزار هکتار بافت فرسوده در ۱۱۰ شهر استان خبر داد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان  فارس، عنایت الله رحیمی استاندار فارس در جلسه ستاد بازآفرینی شهری که با حضور پژمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت  بازآفرینی شهری ایران، با اشاره به وجود بیش از ۳ هزار هکتار بافت فرسوده در ۱۱۰ شهر استان فارس که ۱۸۰۰ هکتار آن در شهر شیراز قرار دارد ، عنوان کرد: استان فارس جز از نخستین استان هایی است که محدوده بافت های فرسوده بر اساس ریزدانگی  و ناپایداری و نفوذناپذیری در ۲۸ شهرستان مشخص شده است.

وی با بیان اینکه ۱۲ شهر از این ۲۸ شهر دارای طرح بوده و تعدادی از محدوده های ناکارامد نیز مشخص شده اند ، از مجموعه راه و شهرسازی خواست با تسریع در روند تعریف طرح برای سایر شهرها زمینه برنامه ریزی و اجرای این برنامه ها را فراهم کنند.

استاندار فارس با اشاره به اینکه از ۱۸۰۰ هکتار بافت فرسوده شیراز ۳۵۰هکتار مربوط به بافت تاریخی فرهنگی است که بخش هایی از طرح  ۵۷۱ هکتاری توسعه حرم حضرت احمد بن موسی(ع) نیز در این محدوده قرار گرفته است، عنوان کرد: انتظار داریم وزارت راه و شهرسازی با اینکه مدت زمان زیادی در روند تصویب و نهاپا شدن طرح گذشته زودتر طرح را نهایی را ابلاغ کنند.

رحیمی با تاکید بر اینکه در طرح های اینچنینی باید به خواسته های مردم رنگ و بوی علمی و اجرایی داده شود ، خاطرنشان کرد: نمی توان از طرح هایی که تغییرات فیزیکی، کالبدی، اقتصادی نداشته باشند انتظار داشت بافت های فرسوده را به بافت های کارامد تبدیل کنند.

وی ادامه داد: تناقض در طرح های مصوب سبب خواهد شد این فرسودگی همچون گذشته ادامه یابد.

رحیمی با بیان اینکه در صورت تعیین و تکلیف این طرح مجموعه استان نیازی به دریافت پول نداشته و کار را پیش خواهد برد عنوان کرد: همانگونه که اقدامات مجموعه های مختلف استان پس از سیل شیراز در فرصتی کوتاه  در حوزه های آزاد سازی زمین و تملک و... رکورد جدیدی را رقم زده اند.

نماینده عالی دولت در استان فارس با تاکید بر اینکه حرکت در قالب برنامه جامع مشترک دستیابی به نتیجه را در اجرای طرح بازافرینی شهری امکان پذیرخواهد کرد، به اقدامات حائز اهمیتی همچون ایجاد محورهای دسترسی مورد نیاز ، احداث مجتمع ها و بناهای منفرد و پروژه در دست اجرا محور زندیه در بافت تاریخی شیراز اشاره کرد.

وی ادامه داد: در طرح بازآفرینی شهری شیراز دروازه قرآن ، محله سعدی و بافت تاریخی در اولویت قرار دارد.

وی در خصوص اقدامات وزارت راه و شهرسازی در بافت های تاریخی و سکونت گاههای غیر رسمی افزود: اقدامات بسیار خوبی در زمینه باز آفرینی بافتهای تاریخی و سکونت گاههای غیر رسمی توسط مجموعه وزارت راه و شهرسازی و شهرداری انجام شده و بسیار اثر گذار بوده اما باید تلاش مضاعف انجام شود تا سرزندگی و نشاط و رونق به این بافتها برگردد.

رحیمی با بیان اینکه بافت های فرسوده در میانه و حاشیه شهر نیز نیازمند توجه است، گفت: در این راستا نیز اقداماتی در قالب فیزیکی و کالبدی و یا برنامه های فرهنگ محور از سوی نهاد ها و دستگاه های توانبخشی و حمایتی انجام شده است.

 استاندار فارس با اشاره به اقدامات خوبی که در راستای برنامه جامع اقدام مشترک در سایر شهرستان های استان فارس انجام شده است ، افزود: در شهرهای مرودشت ، لار ، جهرم ، فسا و کازرون نیز اقداماتی در راستای بازافرینی شهری انجام شده است که باید با جدیت و برنامه ریزی مدون ادامه یابد.

 وی با بیان اینکه در برنامه جامع مشترک تکلیف و وظایف هر یک از دستگاه های خدمات رسان به روشنی مشخص شده است ، اظهار کرد: بر اساس این برنامه هر یک از دستگاه ها باید ۳۰درصد درآمد خود را در طرح بازآفرینی شهری هزینه کنند.

رحیمی با اشاره به تنگناهایی که در اثر شرایط اقتصادی کشور برای اجرای این طرح ایجاد شده است ابراز امیدواری کرد با مساعدت وزارت راه و شهرسازی شاهد رفع بسیاری از این مشکلات باشیم.