شناسهٔ خبر: 73221 - سرویس بنادر و دریانوردی

در دیدار مقامات گروه حمل و نقل دریایی ونیز با مدیرعامل سازمان بنادر مطرح شد

خط کشتیرانی چابهار - ونیز ایجاد شد/ استقرار گروه حمل نقل دریایی ونیز در پسکرانه بندر چابهار / پیمان خواهرخواندگی بندر تریستر ایتالیا و بندر شهید رجایی

جلسه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با مثبت خواندن همکاری های دریایی و بندری ایران و ایتالیا، عنوان کرد: جامعه دریایی ایران ارتباط خوبی با مقامات دریایی کشور ایتالیا دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد صبح امروز در دیدار با دبیرکل گروه حمل و نقل دریایی ونیز و هیات همراه، تاکید کرد: سازمان بنادر ضمن استقبال از سرمایه گذاری شرکت های زیر مجموعه گروه حمل و نقل دریایی ونیز در فعالیت های بندری چابهار، از دالان ترانزیتی تعریف شده بین بندر چابهار و ونیز یا تسهیلات موجود حمایت خواهد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی تمام تلاش خود را برای عملیاتی شدن همکاری گروه حمل و نقل دریایی ونیز در بندر چابهار به کار خواهد بست، افزود: کلیه عملیات های بندری در ایران توسط بخش خصوصی انجام می گیرد و بخش های غیر دولتی با سرمایه گذاری و ایجاد صنایع تولیدی در پسکرانه های بندری فعال هستند. 

راستاد با اشاره به ظرفیت سالانه ۸,۵  میلیون تنی بندر چابهار ، تاکید کرد:  با تکمیل طرح های توسعه ای در بندر چابهار ظرفیت این بندر به بیش از ۵۰ میلیون تن در سال خواهد رسید. 

به گفته راستاد، بندر چابهار با توجه به موقعیت ایده ال، نقطه اتصال مناسبی در حوزه دریای عمان، اقیانوس هندو کشورهای آسیای میانه است. 

وی اظهار داشت: در صورت اتصال کامل بندر چابهار به شبکه ریلی کشور، به مزیت های ارتباطی این بندر افزوده خواد شد و این بندر دیگر تنها یک نقطه برای تخلیه و بارگیری کالا نخواهد بود، بلکه یک حلقه از زنجیره لجستیکی جا به جایی کالا محسوب خواهد شد. 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بندر تریستر در ایتالیا و بندر شهید رجایی در ایران، با امضای پیمان خواهرخواندگی، آماده توسعه همکاری های متقابل هستند.

رایزنی برای ایجاد خط کشتیرانی بین بندر چابهار و بندر ونیز 

پائولو مالاگوتی؛ دبیرکل گروه حمل و نقل دریایی ونیز در این دیدار گفت: طی تحقیقاتی و مطالعاتی که انجام دادیم، پتانسیل بالای بندر چابهار و منطقه آزاد چابهار توجه ما را به خود جلب کرد.

 پائولو مالاگوتی با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه گروه حمل و نقل دریایی ونیز بتواند پل ارتباطی بین ایتالیا و ایران باشد، افزود: بندر خشک و مکانیزه پادووا در ۴۰ کیلومتری بندر ونیز توسط ریل یه تمام نقاط اروپا متصل است و فرصت خوبی برای جا به جایی کالا از بندر ونیز به نقاط مختلف اروپا ایجاد کرده است. 

وی اضافه کرد: در صورت ایجاد خط کشتیرانی بین بندر چابهار و بندر ونیز، حمل و نقل کالا می تواند از بندر چابهار به تمام نقاط اروپا صورت بگیرد و متقابلا امکان حمل و نقل کالا از بندر ونیز به کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه از طریق چابهار امکانپذیر خواهد بود . 

فرصت خوب استقرار صنایع تولیدی ایتالیا در پسکرانه بندر چابهار

عبدالرحیم کردی، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار نیز در این دیدار  گفت: گروه حمل و نقل دریایی ونیز مجموعه ای از شرکت های فعال در حوزه خدمات دریایی، بندری و تولیدی است که توسط صنف صنایع ونیز مدیریت می شود. 

کردی خاطر نشان کرد: برخی از شرکت های این مجموعه درنظر دارند تعدادی از صنایع تولیدی خود را در بندر پسکرانه بندر چابهار مستقر کنند. 

به گفته مدیرعامل منطقه آزاد چابهار ، ایجاد ارتباط موثر بین بندر چابهار و بندر ونیز می تواند مشوق خوبی برای حضور این صنایع تولیدی در بندر چابهار و حمل ونقل کالا بین دو بندر باشد. 

لازم به ذکر است، گروه حمل و نقل دریایی ونیز مجموعه ای از شرکت های مستقل و غیرانتفاعی است که به دنبال تحولات اخیر دولتی در سیستم مدیریت بنادر ایتالیا ، در صدد معرفی کمپانی ها و گروه های تجاری فعال در زمینه های مختلف کشتیرانی و اقتصاد بنادر ونیز است.