شناسهٔ خبر: 73282 - سرویس هوایی

استفاده از دانش بومی در تامين دستگاه تست اصطکاک سطوح پروازی

عباس وفایی مديرکل تجهيزات و سامانه‌های فرودگاهی از برنامه‌ريزی برای استفاده از توان و دانش يک شرکت دانش بنيان داخلی برای تامين دستگاه‌های تست اصطکاک سطوح پروازی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، عباس وفائی با اعلام این خبر عنوان کرد: امروز قرار است تفاهمنامه ای سه جانبه میان شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به عنوان بهره‌بردار، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان ناظر و یک شرکت دانش بنیان داخلی به عنوان پیمانکار و مجری طرح برای استفاده از توان بخش خصوصی داخلی در ساخت دستگاه تست اصطکاک سطوح پروازی منعقد شود.

مدیرکل تجهیزات و سامانه های فرودگاهی با بیان اینکه پیش از این در راستای ساخت و تولید تجهیزات فرودگاهی با توان داخلی، بهار امسال تفاهمنامه ای میان شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و جهاد دانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی برای ساخت سامانه کمک ناوبری بصری روشنایی باند، به امضا رسید، گفت: تفاهمنامه ساخت دستگاه تست اصطکاک سطوح پروازی نیز به عنوان گام دوم برای ساخت و تولید تجهیزات فرودگاهی با توان داخلی به امضا می رسد.

وی عنوان کرد: دستگاه تست اصطکاک سطوح پروازی، بسیار دقیق و حساس است که می تواند ضریب اصطکاک باند و هواپیما را اندازه گیری و آنالیز کند و در قالب نمودار، خروجی آن ارایه می شود. اگر میزان اصطکاک از اندازه تعیین شده بیشتر باشد هواپیما توان نشست و برخاست را دارد و گرنه باید لاستیک زدایی انجام شود.

وفائی افزود: بر اساس تعداد نشست و برخاست هواپیماها، جنس سطوح پروازی و آب و هوای محیط در بازه های زمانی معینی در برخی فرودگاه های پرترافیک هر شش ماه یکبار و در برخی هر دو سال یکبار تست اصطکاک انجام می شود.

وی با اشاره به وجود شش دستگاه تست اصطکاک سطوح پروازی در کشور، عنوان کرد: این دستگاه ها نیازمند کالیبره شدن و به روز رسانی هستند که کالیبره کردن در شرایط تحریم نیازمند ارایه سیستمی جایگزین و تقبل هزینه بالاست.

مدیرکل تجهیزات و سامانه های فرودگاهی افزود: پیش از این در فرودگاه ها از یک خودرو برای شناسایی میزان اصطکاک و قابل استفاده بودن باند پس از یخ زدایی و برف روبی استفاده می شد.

وی ادامه داد: دستگاه های تست اصطکاک که مورد تایید ایکائو هستند خروجی قابل اعتناتری دارند و امیدواریم با عقد قرارداد پژوهشی میان شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت دانش بنیان بتوانیم شاهد افزایش ایمنی پروازها با تکیه بر دانش بومی باشیم.

وی تاکید کرد: دستگاه تست اصطکاک که قرار است یک نمونه آن به زودی ساخته و بهره برداری شود کاملا ایرانی است و امیدواریم بتوان آن را به کشورهای دیگر نیز صادر کرد.