شناسهٔ خبر: 73313 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیرکل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد:

ابراز علاقه ایتالیایی‌ها برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار/ موارد تفاهم سازمان بنادر و شرکت‌های دریایی ونیز اعلام شد

محمد سعید اصل سعیدی‌پور مدیرکل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی از مذاکره و توافق برای ایجاد خط کشتیرانی جابهار - ونیز خبر داد و گفت: شرکت‌های حمل و نقل دریایی علاقمندی و برنامه‌های خود برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار را اعلام کردند که مورد موافقت ما قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سعید اصل سعیدی‌پور در این رابطه افزود: موضوع اصلی جلسه مشترک دیروز، ارتباط بین چابهار و مجموعه شرکت‌های دریایی ونیز بود، چراکه طرف ایتالیایی در قالب مجموعه شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی علاقه‌مندی خود را برای استفاده از پتانسیل‌های بندر چابهار و سرمایه‌گذاری در این بندر نشان دادند.

وی افزود: دور بودن این بندر از منطقه خلیج فارس، ارزان‌تر بودن تعرفه‌ها و هزینه‌های سرمایه‌گذاری در چابهار نسبت به بنادر دبی و دیگر بنادر کشورهای خارجی و ... طرف‌های ایتالیایی را به نتیجه رساند که در این بندر جنوبی ایران سرمایه‌گذاری کنند و البته این مجموعه شرکت‌ها برای ایجاد شرکت‌ و کارخانه‌ در بندر چابهار ابراز تمایل بسیاری کردند که مورد حمایت و توافق ما قرار گرفت.

مدیرکل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ایجاد ارزش افزوده از دیگر برنامه‌های طرف ایتالیایی برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار بود، ادامه داد: در این جلسه به آن‌ها اعلام کردیم، اراضی را که آن‌ها بخواهند در اختیارشان قرار داده تا بتوانند طرح‌هایشان را اجرا کنند، البته تقریبا همه قراردادهای سرمایه‌گذاری در بنادر به صورت قراردادهای BOT است  و زمینی به کسی واگذار نمی‌شود.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، سعیدی‌پور همچنین درباره ایجاد خط کشتیرانی چابهار - ونیز گفت: با طرف ایتالیایی درباره ایجاد خط کشتیرانی چابهار - ونیز نیز مذاکراتی صورت گرفت و مقرر شد که پیام ما را به ایتالیا و بندر ونیز ببرند و البته با توجه به طول مسافت مباحث بیشتر روی ترانزیت و خطوط باری کشتیرانی بود، چراکه در حوزه مسافری باید کشتی‌ها، تجهیزات و امکانات خاصی وجود داشته باشد و به سبب مسافت طولانی استقبال چندانی از این مسئله نخواهد شد.

وی اظهار کرد: آموزش دریانوردان، تامین تجهیزات و قطعات، ارائه خدمات و تعرفه‌های بندری و... از دیگر مسائلی بود که در جلسه دیروز بین هیات ایرانی و طرف ایتالیایی مطرح شد و مورد توافق و موافقت طرفین قرار گرفت.